شناسهٔ خبر: 168242 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مذاکرات با مسئولان روس اتم درباره مسایل هسته‌ای

عباسی دوانی رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: طرف روسی در این سفر به دلیل سابقه من به عنوان معاون ریاست جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی تمایلی به انجام مذاکرات درباره مسایل هسته‌ای داشت و براین اساس در کنار دو نفر دیگر از نمایندگان مذاکره‌ای با معاون بین الملل روس اتم داشتم و پیرامون مسائل مالی فیمابین دو کشور و نحوه تکمیل نیروگاه‌ها بحث و بررسی شد.

به گزینه «نماینده» فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به دستاوردهای سفر هیئت پارلمانی به ریاست دکتر قالیباف به روسیه گفت:‌ همسایه بزرگ و قدرتمندی در کنار ما وجود دارد و می‌توانیم با روسیه در زمینه های مختلف همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشیم. همکاری‌های ایران و روسیه برای از بین بردن تروریسم در سوریه و عراق موجب شد تا  زمینه‌های کارهای راهبردی فراهم شود.

وی ادامه داد: به دنبال این موضوع رئیس مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت تا اولین سفر خارجی خود را به مقصد روسیه و کشوری انتخاب کند که ارتباط راهبردی را با ما ترجیح داده، بنابراین باید در ادامه این مسیر ارتباطات پارلمانی هم گسترش پیدا کند. دیپلماسی پارلمانی مورد توجه برخی از نمایندگان مجلس قرار دارد و ما هم در این راستا در کمیسیون انرژی این بحث را با گفت‌وگو با ترکمنستان درباره پرونده گازی آغاز کردیم.

عباسی تاکید کرد: کمیسیون انرژی با دعوت از سفیر ترکمنستان در ایران مذاکراتی را آغاز و پیام برقراری ارتباط پارلمانی و حل مسائل تجاری و فرهنگی میان دو کشور را اعلام کردیم و به دنبال آن گفت‌وگو و دیدار با سفیر ارمنستان مورد نظر ما بود که متاسفانه این دیدار با نزاع بین آذربایجان و ارمنستان همزمان شد و نتوانستیم بحث دیپلماسی پارلمانی را با سفیر ارمنستان جلو ببریم و به وقت دیگری موکول شد و در حال پیگیری آن هستیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی به دنبال گسترش روابط پارلمانی با کشورهای همسایه خود است، افزود: سفر ما هم به روسیه با توجه به مسائل کرونا و رعایت پروتکل ها اندکی به تعویق افتاد و در این میان کمیته های کارشناسی کمیسیون انرژی روی مسائل مهم مورد بحث در این سفر بررسی‌های خوبی انجام دادند.

وی در ادامه تصریح کرد: همکاران ما در مجلس شورای اسلامی برنامه‌ریزی مناسب را برای انجام دیدارها و گفت‌وگوها در سفر به روسیه انجام داده بودند و سفر از ابتدا با نظم خوبی پیش رفت و ما در این سفر با مسئولانی همچون روسای مجالس دوما و سنا دیدار و گفت‌وگو داشتیم. همچنین رئیس فدراسیون روسیه ضمن استقبالی گرم و صمیمانه، اعتراض به جایی هم نسبت به من درباره روابط کم ما در حوزه انرژی داشت و خواست تا هیئت‌های پارلمانی دو کشور در حوزه‌های برق، آب، نفت، گاز، پتروشیمی و هسته‌ای با یکدیگر بیشتر همکاری داشته باشند.

عباسی اظهار کرد:‌ همچنین طرف روسی در این سفر به دلیل سابقه من به عنوان معاون ریاست جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی تمایلی به انجام مذاکرات درباره مسایل هسته‌ای داشت و براین اساس در کنار دو نفر دیگر از نمایندگان مذاکره‌ای با معاون بین الملل روس اتم داشتم و پیرامون مسائل مالی فیمابین دو کشور و نحوه تکمیل نیروگاه‌ها بحث و بررسی شد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: به سبب پشتیبانی فنی از نیروگاه یکم بوشهر و تامین مالی نیروگاه‌های دوم و سوم در حال ساخت و روش‌های تامین مالی و چگونگی استفاده از وام برای پرداخت بدهی‌ها مسایلی مطرح شد و ادامه گفت‌وگوها در این مورد به جلسه مشترکی در تهران با حضور مسئولان دولتی موکول شد.

وی تاکید کرد: ما در این سفر و در تمامی جلسات اعلام کردیم که مجلس شورای اسلامی پشتیبان و تکمیل کننده دولت است و قصد دخالت در اجرائیات و یا وظیفه حوزه دیپلماسی وزارت خارجه را ندارد. گفت‌وگوهای ما در روسیه بیشتر زمینه‌ساز بحث های بعدی مجلس با دولت است و ما با دعوت از وزرا و معاونان آنها در کمیسیون‌های تخصصی نتایج سفر را بررسی خواهیم کرد و پیگیر مسائلی هستیم که بین ما و مسئولان روسی مطرح شده است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: به لطف مدیریت خوب در این سفر ،داده های لازم جمع آوری شده و تمایل کشور روسیه هم بر این است که با ایران روابط گسترده‌تری در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، صنعتی و کشاورزی داشته باشد

نظر شما