شناسهٔ خبر: 168206 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

راهکار مجلس برای ارائه خدمات آموزشی به ۱۴۰ هزار بازمانده از تحصیل/ تشکیل مدارس شبانه‌روزی در قالب روستا مرکزی راه برون‌‎رفت از این مشکل است

مهدی اسماعیلی رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، از تشکیل مدارس شبانه‌روزی در قالب روستا مرکزی به عنوان ایجاد بستری برای ارائه خدمات آموزشی به ۱۴۰ هزار بازمانده از تحصیل در کشور یاد کرد.

به گزارش «نماینده» مهدی اسماعیلی در مورد اعلام خبری از سوی وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه 140 هزار بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد، گفت: آمار اعلام شده از بازماندگان از تحصیل توسط وزارت آموزش و پرورش استخراج شده و جهت بررسی در اختیار ما قرار نگرفته است، اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد اغلب دانش‌آموزان در روستاهای محروم در بدو ورود به دوره اول متوسطه به دلیل به حد نصاب نرسیدن کلاس‌ها ترک تحصیل می‌کنند و امکان انتقال آنها به مناطق دیگر هم وجود ندارد.

قانون اساسی، دولت را ملزم به ارائه خدمات آموزشی در تمام نقاط کشور کرده است

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بر اساس قانون اساسی هیچ فردی نباید بازمانده از تحصیل بماند و در این زمینه دولت و وزارت آموزش و پرورش ملزم کرده است که خدمات آموزشی خود را در تمام نقاط کشور ارائه دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ما همواره با کسری نیروی انسانی در آموزش و پرورش مواجه هستیم و از طرفی کلاس‌ها نیز باید بر مبنای به حدنصاب رسیدن تشکیل شوند، بنابراین آموزش و پرورش به دلیل کمبود معلم و تعداد محدود دانش آموزان در نقاط محروم و برخی روستاهای کشور نمی‌تواند در این مناطق به ارائه خدمات آموزشی بپردازد.

وزارت آموزش و پرورش باید کمبود معلم را از طریق برون‌سپاری خدمات جبران کند

اسماعیلی اظهار کرد: البته مقرر شده بود که با اجرای طرح برون‌سپاری و استفاده از ظرفیت نیروهای پیمانکاری به تمام افراد در تمام نقاط کشور خدمات آموزشی ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در دوره متوسطه اول که به حد نصاب رسیدن تعداد دانش‌آموزان برای تشکیل هر کلاس الزامی است اغلب با مشکل مواجه می‌شویم و برابر با قوانین آماری نمی‌توانیم کلاس‌های مستقل تشکیل دهیم به همین دلیل در بیشتر روستاهای محروم، دانش‌آموزان برای ورود به این مقطع تحصیلی با مشکل مواجه شده و بازمانده از تحصیل می‌شوند که می‌طلبد ساز و کارهایی ایجاد کنیم تا شرایط ادامه تحصیل آنها نیز فراهم شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: یکی از ساز و کارهایی که باید برای برون‌رفت از این مشکل طراحی شود، تشکیل مدارس شبانه‌روزی و روستا مرکزی است که در سنوات گذشته هم تجربه شده است و از این طریق دانش‌آموزان را از روستاهای مختلف از طریق طرح مینی‌بوس جمع کرده و بعد از دریافت خدمات آموزشی مجدد به روستای محل سکونتشان برگردانیم.

رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: البته باید در این مورد بررسی‌های کارشناسانه صورت بگیرد چرا که ممکن است راهکارهای مطلوبی در این زمینه ارائه شود که بتوان با استفاده از آنها از افزایش جمعیت بازماندگان از تحصیل در مناطق و روستاهای محروم جلوگیری کرد.

نظر شما