شناسهٔ خبر: 168203 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

فشار برجامی غرب، با سفر قالیباف به روسیه کاهش می‌یابد

رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به سفر رئیس مجلس به روسیه، گفت: بایدن سیاست ‌های جدیدی در قِبال خاورمیانه و آسیا اتخاذ خواهد کرد لذا رایزنی و همفکری بین ایران و روسیه ضروری است.

به گزارش «نماینده» جلیل رحیمی جهان آبادی در توضیح اهمیت سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه، گفت: روسیه کشوری دارای پتانسیل‌های اقتصادی، صنعتی، نظامی و همچنین نفوذ سیاسی و یکی از قدرت‌های مطرح جهان است. ایران و روسیه دارای مرز آبی مشترک در دریای خزر هستند و سطح تبادلات اقتصادی و همکاری‌های سیاسی ایران و روسیه جهت مبارزه با ترویسم در سوریه نیز بالاست.

*ضرورت رایزنی ایران و روسیه در مقابل سیاست‌های جدید آمریکا

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: در این شرایط حاد که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار و بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید ایالات متحده انتخاب شده است و احتمالا آمریکایی ها سیاست‌های جدیدی را در قِبال خاورمیانه و آسیا اتخاذ خواهند کرد، رایزنی، همفکری و گفتگو بین ایران و روسیه ضروری است.

وی با بیان اینکه مرکز قدرت جهان در حال تغییر از اروپا به آسیا است، یادآور شد: روسیه اساسی ترین نقش را در کنار چین در بین کشورهای آسیایی دارد و در قالب پیمان شانگهای این همکاری‌ها جنبه نهادینه شده و سازمانی پیدا کرده است، ایران هم عضو ناظر پیمان شانگهای است، بنابراین سفر رئیس مجلس شورای اسلامی می‌تواند از این باب اهمیت داشته باشد.

رحیمی جهان‌آبادی اضافه کرد: سفر رئیس مجلس در تسریع روابط پارلمانی و همکاری‌های مختف سیاسی، اقتصادی و امنیتی دو کشور تاثیرگذار است. از سوی دیگر آقای قالیباف در این سفر دیدگاه‌های ایران و مقام معظم رهبری را به عنوان عالی‌ترین مقام مذهبی و سیاسی ایران که تعیین کننده خطوط اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی است، را به مسئولان ارشد روسیه منتقل خواهد کرد لذا این سفر دارای اهمیت فوق العاده‌ای است.

تخریب‌گران دنبال گرفتاری ایران در محاصره آمریکا هستند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با یادآوری تخریب و چالش‌هایی که در برخی رسانه‌ها درباره این سفر عنوان شده است، گفت: این تخریب‌ها از سوی کسانی مطرح شده که می‌خواهند ما در حلقه محاصره آمریکایی‌ها گرفتار باشیم و فشار غربی‌ها بر ما بیشتر شود لذا هر گونه همکاری در زمینه اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی با چین و روسیه را هدف قرار می‌دهند تا این روابط را تخریب کنند و فشار آمریکا بر ما بیشتر شود.

وی افزود: سفر رئیس قوه مقننه به روسیه اقدام ارزشمندی است و به منافع و امنیت ملی ما کمک می‌کند. مجلس شورای اسلامی به عنوان کمک و یاری به دیپلماسی رسمی به عنوان بخشی از دیپلماسی عمومی این کار را انجام می‌دهد.

*کاهش بخش عمده فشار برجامی غرب به ایران با سفر قالیباف به روسیه

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به اینکه سیاست آمریکا در قِبال برجام و مشکلات ایجاد شده در حال تبیین است، ما باید با متحدان خود رایزنی  کنیم، از این رو نیاز است که آقای قالیباف و هیاتی از ایران به چین هم سفر کنند و دیدگاه‌های نظام جمهوری اسلامی و مجلس را با دو قدرت بزرگ که در موضوعات و تحولات سیاسی و غیره با ما همراه بودند، مطرح کنند.

وی ادامه داد: حرفی که ما در مقابل آمریکایی‌ها عنوان می‌کنیم، مهم است لذا ما باید قدرت‌های بزرگ منطقه را با خود همراه کنیم و نگذاریم اجحافی که آمریکایی‌ها در حق ما کردند یا حقوقی که ضایع کردند یا تکرار کنند لذا این سفر بخش عمده از فشار غرب در قِبال برجام و سایر موضوعات را کاهش می‌دهد. 

نظر شما