شناسهٔ خبر: 168178 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ورناصری در نطق میان دستور:

توسعه کشاورزی، راه پایان دادن به اقتصاد نفتی/تعیین استراتژی و راهبرد، تکلیف آموزش و پرورش است

عیرضا ورناصری نماینده مردم مسجدسلیمان و لالی و هفتگل و اندیکا گفت: اگر مسئولان و مدیران میانی اهتمام بر اجرای سیاست های جهش تولید دارند باید به این باور برسند که کشاورزی، راه پایان دادن به اقتصاد نفتی تک محصولی است.

به گزارش «نماینده» علیرضا ورناصری قندعلی  در جلسه  علنی امروز یکشنبه(۱۹ بهمن ماه) در نطق میان دستور تصریح کرد: همه بخشهای اقتصاد کشور متاثر از کرونا و تحریمها رشد منفی داشته است اما کشاورزی بعنوان اولویت ایدئولوژیک انقلاب، رشد صعودی دارد. اگر مسئولان و مدیران میانی اهتمام بر اجرای سیاستهای جهش تولیددارند باید  به این باور برسند که کشاورزی، راه پایان دادن به اقتصاد نفتی تک محصولی است.

وی افزود: محصولات استراتژیک خوزستان با کشت سه نوبت درسال، تولید میلیون ها تن محصول، تنوع ۱۴۰ نوع محصول، با ظرفیت افزایش به ۳۰ میلیون تن تا سال ۱۴۱۰، نقطه قابل اتکایی است.

نماینده مردم مسجدسلیمان و لالی و هفتگل و اندیکا خاطرنشان کرد: در فاز اول اجرای طرح ۵۵۰ هزارهکتاری رهبرمهربانمان، سیاست های اجرایی در قبال اراضی شمال خوزستان بویژه حوزه انتخابیه من عادلانه نبود، چرا اراضی که ۳۸ سال هیچگونه عملیات کشاورزی نداشته وبنده به عینه دیدم که در روند عملیاتهای جنگی میادین مین بودند در قالب طرح ۵۵۰ هزارهکتاری احیا شدند و زیرکشت رفتند، اما با وجود ۲۴ درصد از اراضیِ دیم خوزستان و ۸ میلیارد مترمکعب آب قابل تنظیم در مخزن ۳ سد بزرگ حوزه انتخابیه من، بدلیل عدم تخصیص آب از سوی وزارت نیرو، سهمی برای مردم شریف منطقه در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری درنظر گرفته نشد و از مزایای فراوان این طرح از جمله اشتغالزایی محروم ماندند؟

وی با انتقاد از نحوه اجرای طرح های کشاورزی ملی در سطح استان خوزستان گفت: افزایش ۳ برابری تولید کشاورزی، محصول اجرای مرحله اول طرح در حدود ۲۹۵ هزارهکتار حتی در زمین های شور است. ظرفیت اشتغالزایی برای هزاران نفر در آماده سازی ۲۵۰ هزار هکتار از دشتهای ۳۰ شهرستان خوزستان دلاور پرور در فاز دوم این طرح وجود دارد ۴۷ هزار هکتار برای ۷ شهرشمالی استان که از فازاول محروم ماندند ازجمله ۴ شهرستان حوزه من در نظر گرفته شده است که به بهانه مشکل آب ۳۰ هزارهکتار آنرا کاسته و فقط ۱۶ هزار هکتار باقی گذاشتند درحالیکه حتی در اولویتبندی ها هم این اراضی مشکل آبی ندارند.

ورناصری تاکید کرد: اغلب زمینهای شمال خوزستان زمینهای مرغوبی هستند که  نیاز به هزینه های بهسازی خاکهای شور ندارند پس با سومدیریت ها مانع از افزایش ۹ میلیون تنی محصولات و پیوستن هزاران بیکار به خیل بیکاران نشوید،  اگر در اجرای فاز دوم نیز اجحاف شود علاوه برمشکلات کشاورزی، دهها کارخانه تولید لوله با گردش مالی میلیاردها تومان نیز از ادامه کار حذف می شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت:گزارشات و روایاتی که برخی مدیران به شما میگویند با واقعیات آموزش وپرورش خوزستان که سرشار از بی عدالتی آموزشی است تعارض دارد.  در استانی که بر انبوهی از ثروت نشسته بیش از یک هزار مدرسه سنگی وجود دارد، رکورد داری در این چالش تاسف برانگیز است.

وی افزود: تعیین استراتژی و راهبرد، تکلیف آموزش و پرورش است. مردم شریف خوزستان مطابق اصول ۳ و ۳۰ قانون اساسی مطالبات فراوان دارند، عدم توجه به مشکلات ناشی از گستردگی جغرافیایی مناطق و شهرستان های استان، پایین بودن سرانه آموزشی، کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی، کمبود منابع مالی و اعتباری، عدم توجه کارشناسی به دو زبانه بودن بسیاری از مناطق استان، بازماندگی فرزندان خوزستان از تحصیل، فرسودگی ۳۰ درصد مدارس استان در برخی شهرستانها از جمله مسجدسلیمان برخی از مشکلات مردم منطقه در حوزه آموزش پروش است که عجیب و تاسف برانگیز است.

عضو کمیسیون انرژی  در پایان خاطر نشان کرد: در مسجدسلیمان ثروتمند ولی محروم، مدرسه ای با قدمت ۹۲ سال همچنان در حال استفاده است. در این شهرستان ۶۰ درصد مدارس فرسوده، سنگی و غیرایمن  است. این موارد صرفا بخشی از مشکلات بی شمار این حوزه است که ضروری است به سرعت مورد رسیدگی قرار گیرد

نظر شما