شناسهٔ خبر: 168158 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بازداشت دو شهردار نتیجه وجود یک سوء جریان بود

علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران بازداشت دو شهردار را نتیجه یک سوءجریان خارج از سیستم شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: موضوع این اتهام، نتیجه عدم شفافیت این دستگاه نیست.

به گزارش«نماینده» گروه جامعه: علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در جلسه روز سه شنبه گذشته طی تذکری از احتمال طرح سوال از شهرداری تهران سخن گفت و ابراز داشت: چندین تذکر من در جلسات صحن هنوز از سوی شهرداری پاسخ داده نشده است و اگر در رابطه با این موضوعات، پاسخی دریافت نکنم از شهردار تهران طرح سوال خواهم کرد.

وی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره اینکه طرح سوال از شهردار تهران چقدر از جانب وی جدی است، گفت: هر ظرفیتی که در قانون شورا به عنوان حقوق نمایندگان آمده است، اگر لازم باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتماً انتخاب اول ما سوال از شهردار نیست اما نمایندگان مردم از منظر پیگیری مطالبات به حق شهروندان، موضوعات را پیگیری می‌کنند و اگر از طرق متعارف پاسخ نگیرند در صحن شورای شهر تذکر می‌دهند و انتظار نمایندگان مردم این است که تذکرها منجر به تغییر رویه و اصلاح شود.

شاید دلیل تعداد بالای تذکرات علنی بودن جلسات شوراست

وی در خصوص پر تذکر بودن شهردار تهران در دوران مدیریت پنجم شهری که مواضع سیاسی شهرداری و شورای شهر یکی است، گفت: این مساله دو جنبه دارد، یک جنبه این است که اعضای شورا از ابزار تذکر برای توجه دادن کل دستگاه‌ها، مردم و شهرداری به یک سری موارد مورد نظرشان استفاده می‌کنند و اگر جلسات علنی نبود شاید تذکرها کمتر می‌شد. و از سوی هدف اعضا پررنگ کردن این موضوعات است، شاید می‌شد برخی موضوعات با یک تلفن و نامه حل شود، اما دلیل اعلام عمومی آن جلب توجه همگانی به مساله است.

شهرداری دچار رخوت شده / ‏ ‏‬۶ تذکرم بی جواب مانده است

اعطا با اشاره به اینکه شهرداری به ۶ تذکر آخر وی جوابی نداده است، توضیح داد: براساس موضوع ماده ۸۳ قانون شوراها، وقتی اعضا تذکر می‌دهند زمانی برای پاسخگویی پیش بینی نشده و گفته شده که مساله از طریق رئیس شورا باید به شهردار منتقل شود و اگر شهردار رویه خود را اصلاح نکرد شورا می‌تواند طرح سوال کند.

وی ادامه داد: هرچند برای تذکر زمانی مشخص نشده اما متعارف این بوده که تا ۱۰ روز به تذکرها پاسخ داده می‌شد، به نظر می‌رسد شهرداری کمی بی رمق و دچار رخوت شده است.

سخنگوی شورای شهر در پاسخ به این سوال که آیا بالا بودن حجم تذکرها باعث کاهش سرعت پاسخگویی نشده است، نیز گفت: در شهرداری معاونت برنامه ریزی و امور شوراها کارش پیگیری همین مسائل است و نمی‌تواند عدم پاسخگویی را اینگونه توجیه کرد.

پیشنهاد دادم حناچی برنامه‌های رویداد «تهران ۱۴۰۰» را در صحن توضیح دهد

وی در خصوص عدم ارائه برنامه‌های مشخص از سوی شهرداری برای اجرای رویداد «تهران ۱۴۰۰» نیز اظهار داشت: حناچی و معاونانش در جلسه‌ای توضیح دادند که برنامه شأن چیست، ولی به نظرم باید این برنامه‌ها را در صحن علنی شرح دهند.

بازداشت دو شهردار نتیجه عدم شفافیت شهرداری نیست

سخنگوی شورای شهر در پاسخ به این سوال که آیا بازداشت دو شهردار (مناطق ۲ و ۸) نتیجه عدم شفافیت شهرداری نیست، گفت: این موضوع اتهام است و ربطی به شفافیت ندارد و تا آنجا که مطلعیم این اتهام به دلیل وجود یک سو جریان خارج از سیستم شهرداری اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: وقتی شفافیت تبدیل به یک سیاست می‌شود و برای آن برنامه ریزی می‌کنیم تخلف و فساد سخت می‌شود نه اینکه غیرممکن شود.

اعطا افزود: نظارت پذیری موجب نظارت مردمی می‌شود و باعث می‌شود مردم به همه اتفاقات درون شهرداری دسترسی داشته باشند، اینکه قراردادها چطور بسته می‌شود و چقدر برای اجرای پروژه‌ها پول خرج می‌شود و این مساله باعث ایجاد نظارت عمومی می‌شود.

وی افزود: بخشی از این شفافیت ایجاد شده مربوط به بودجه عمومی شهرداری و بیت المال است و با ایجاد شرایط نظارت پذیری عمومی، دیگر شهرداری می ترسد کاری کند که احتمال سو جریان باشد، و این تعارف نیست که باید ترسی در مدیر ایجاد شود که اگر سو جریان، در بحث‌های مالی و مجوزها وجود داشت هوشیار باشد.

نظر شما