شناسهٔ خبر: 168157 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عدم رأی آوری طرح شفافیت آرای نمایندگان به معنی خارج شدن آن از دستور کار نیست

فرهنگی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت: کسر آرا به میزان سه نفر و عدم رأی آوری طرح شفافیت آرای نمایندگان به معنی خارج شدن آن از دستور کار نیست.

به گزارش «نماینده» محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد اظهار داشت: در طرح شفافیت آرای نمایندگان تنها با سه رأی نصاب دو سوم برای این طرح حاصل نشد.

وی افزود: برخی روزنامه ها نوشتند به دلیل اینکه مغایر آیین نامه بوده رأی نیاورده در حالی که طبق قانون اساسی برای هر آنچه مربوط به آیین نامه است نصاب دو سوم تعیین شده است.

فرهنگی بیان کرد: کسر سه نفر و عدم رأی آوری این طرح به معنی خارج شدن آن از دستور کار نیست و آیین نامه راهکارهایی پیش بینی کرده که از آن استفاده می شود. همچنین برخی نگرانی های نمایندگان هم در بررسی رفع خواهد شد و تلاش مان این است که موضوع شفافیت حتما به نتیجه برسد.

* ایرادات طرح قانون انتخابات ریاست جمهوری قابل رفع است

فرهنگی درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: در رسانه ها اعلام کردند که این طرح توسط شورای نگهبان رد شده است در حالی که این واقعیت ندارد و این طرح به طور کامل رد نشده بلکه ایراداتی در برخی مواد از سوی شورای نگهبان مطرح شده که همه قابل رفع است و امیدواریم در روزهای آتی با رفع ایراد شاهد قانون معینی برای انتخابات ریاست جمهوری باشیم که این امر قطعا قبل از انتخابات به انجام خواهد رسید.

وی در ادامه با اشاره به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور عنوان کرد: در مورد لایحه بودجه انتقاداتی در برخی رسانه ها مطرح و عنوان شده بود که مشخص نبوده لایحه به رأی گذاشته می شود یا گزارش کمیسیون تلفیق.

وی افزود: هر طرح و لایحه ای از همان روز اول که وارد مجلس می شود تا به قانون تبدیل شود، اگر طرح باشد به آن طرح اطلاق می شود و اگر لایحه باشد به آن لایحه اطلاق می شود. وقتی لایحه ای به مجلس بیاید و در کمیسیون بررسی شود تا آخر عنوانش لایحه است.

*ابهامی در ارتباط با نحوه رأی گیری بودجه ۱۴۰۰ وجود ندارد

فرهنگی ادامه داد: رئیس مجلس هنگام رأی گیری صراحتا گفت اگر کلیات لایحه بودجه تصویب شود وارد جزئیات گزارش کمیسیون می شویم. لذا ابهامی در ارتباط با نحوه رأی گیری بودجه ۱۴۰۰ وجود نداشت. 

وی بیان کرد: علت عدم موافقت اکثریت نمایندگان هم به دلیل این واقعیت بود که از ابتدای ورود لایحه به مجلس ابهاماتی در اذهان نمایندگان وجود داشت و دولت هم در هیچ مرحله ای با اصلاحات کمیسیون همراهی نکرد.

وی در همین راستا خاطر نشان کرد: در جلسه بررسی کلیات نماینده دولت صراحتا اعلام کرد که ما این تغییرات را قبول نداریم و بعد از اینکه مجلس به رد کلیات رأی داد رئیس سازمان بودجه در رسانه ها اعلام کرد از مجلس تشکر می کنیم. یعنی دولت هم در آن مرحله با آن تصمیم اعلام مخالفتی نداشت.

فرهنگی ادامه داد: علت اینکه چرا نمایندگان با این نظر همراه شدند این بود که به هر حال اجرا کننده دولتی خواهد بود که لایحه را ارائه کرده و وقتی دولت خود اعلام می کند همراهی نخواهیم کرد طبیعتا نمایندگان هم نظر مساعدی نداشتند.

نظر شما