شناسهٔ خبر: 168154 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

عضو هیات رئیسه مجلس: حقوق متضررین بورس را از جایگاه نظارتی پیگیری می‌کنم

حاجی دلیگانی/2 عضو هیات رئیسه مجلس گفت: بنده بر حسب وظیفه خود از جایگاه نظارتی حقوق متضررین در بورس را پیگیری خواهم کرد.

به گزارش«نماینده» حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: عدم ثبات و آرامش در بازارهای مالی از اهم مواردی است که در رفتار سرمایه‌گذاران موثر است که از جمله آن می‌توان به مواردی همچون مشخص نبودن نرخ ارز، قیمت گذاری دستوری محصولات شرکت‌ها، مثل سیمان، خودرو، فلزات و... و مشخص نبودن قیمت انرژی، سوخت، خوراک صنایع و... اشاره کرد.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود برای ثبات در تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه قانون‌گذاری به صورت ثابت  ۵ و یا ۱۰ ساله انجام شود که بحث ثبات را هم در بخش  سرمایه‌گذاری و برنامه ریزی هم برای واحدهای تولیدی و هم برای سرمایه‌گذاران داشته باشیم.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: همچنین کاهش قیمت خوراک صنایع پتروپالایشگاهی باتوجه به وزنی که در بورس دارند در مدت زمان ثابت ۵ و یا ۱۰ ساله می‌تواند بارقه امید را به بورس برگرداند.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: کاهش نرخ سود بانکی که رقیب بورس است یکی از مسائلی است که باید اجرایی شود؛ چراکه در ظاهر و جدای از مقولات علمی، مردم ترجیح می‌دهند سود سالانه ۲۰ درصد بدون ریسک و مالیات بگیرند، در صورتی که خود سود بانکی حداقل ۲۰ درصد افزایش نقدینگی را سبب می‌شود و مشکلات در این بخش را افزایش می‌دهد چون عامل تولید نیستند.

وی افزود:‌ در بحث درون سازمانی، سازمان بورس و اوراق بهادار نظارت دقیق و مستمر بر فعالیت حقوقی‌ها و سهامداران عمده، بازار گردان‌ها، و سبدگردان‌های نوسانگیر و محدود کردن معاملات الگوریتمی را مورد پیگیری قرار داد تا از عدم تقارن استفاده از ابزارها و امکانات جلوگیری و شرایط معاملات متعادل گردد.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: استفاده از ظرفیت افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها وفق قانون، رفع موانع تولید و تسریع در اجرای آن و تشویق شرکت‌ها به انجام این مهم باید مدنظر قرار گیرد، لیکن هم اکنون شرکت‌هایی هستند که اقدام کرده و مستندات خود را به سازمان ارایه داده و لیکن هنوز تاییدیه افزایش سرمایه آنها از سوی سازمان بورس صادر نگردیده است.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسات هیات دولت به عنوان نماینده ۵۰ میلیون سهامدار به منظور دفاع از حقوق عامه در جلسات دولت و پرهیز از تصویب قوانین و بخشنامه‌های غیر کارشناسی و آسیب‌رسان به بازار سرمایه همچون تصمیم وزیر نفت در حذف صندوق پالایش و یا قیمت‌گذاری دستوری فولاد توسط وزارت صمت امری ضروری است.

وی افزود: تشکیل سریع شورای ثبات پولی و مالی و سرمایه‌گذاری به منظور انطباق بهینه قوانین و مقررات و دستورالعمل‌ها بر بازار پول و سرمایه از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: تشکیل سریع کانون سهامداران خرد که مدافع حقوق ۵۰ میلیون سهامدار باشد و پیگیری تخصصی منافع سهامداران از جایگاه قانونی باید اجرایی شود.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: بنده وظیفه خود می‌دانم از همه ابزارهای نظارتی مجلس در حمایت از مردم متضرر استفاده نمایم و تیم اقتصادی دولت و  رئیس و دیگر اعضای شورای عالی بورس باید پاسخگو وضعیت بوجود آمده باشند و البته اصلاح ارزش سهام امری شدنی خواهد بود، اگر دولت بخواهد. 

نظر شما