شناسهٔ خبر: 168134 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ناکارآمدی و سوء مدیریت عامل مشکلات امروز مردم است/به جای چاره اندیشی، حرف های غیرواقعی در مورد بازار زده می

قالیباف قالیباف دراجلاس شورای عالی استان ها گفت:سوء مدیریت در حوزه اقتصادی باعث شده امروز مردم در زندگی روزمره دچار مشکل شوند، به جای اینکه برای رفع این مشکلات چاره اندیشی شود، حرف های غیرواقعی در مورد بازار زده می شود.

به گزارش «نماینده» محمدباقر قالیباف صبح امروز (پنجشنبه ۱۶ بهمن) در دومین روز از سی و نهمین اجلاس شورای عالی استان ها حضور یافت.
رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به مناسبت ایام دهه مبارک فجر، میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و میلاد امام خمینی (ره) گفت: در این ایام یاد امام و شهدا را گرامی می داریم، امامی که جز در راه خدا گام بر نمی داشت و جز برای خدا کلامی نمی گفت. بدون شک امام و شهدا نقطه آغازین یک تحول عظیم در این مقطع از تاریخ بوده اند که توانستند باعث احیای مجدد اسلام شوند.  
وی ادامه داد: امام و شهدا توانستند عزتی برای مسلمین به دست آورند و اگر رهبر معظم انقلاب در گام دوم از ویژگی های انقلاب نام می برند و از آن به عنوان دوقطبی بین اسلام و استکبار یاد می کنند، اگر معنابخشی به مبارزه میان حق و باطل و در مقابل ظلم ایستادن و پیروزی آزادگان جهان، حق طلبان و حق جویان در سراسر این کره خاکی را می بینیم، به برکت انقلاب اسلامی، امام راحل و خون شهداست.  
رئیس قوه مقننه کشورمان تصریح کرد: این ظلم است که بخواهیم امام را در چند جمله تعریف کنیم، یا در چند کلمه از ایشان تمجید کنیم، یا عکسی از امام بگذاریم یا موزه ای در این خصوص احداث کنیم، چرا که عظمت و بزرگی امام به راه، باورها، آرمان ها و اندیشه های ایشان است که باید بدان ها توجه کنیم.  
قالیباف یادآور شد: امام، خداباور و مردم باور بودند، کما اینکه فرمودند "جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر"، که حاکی از این است هم باورها، هم اسلام و هم مردم در آن موضوعیت دارند.  
وی افزود: امام همزمان با اینکه خداباور بودند، مردم باور و خودباور نیز بودند، لذا اگر توانستند، ما هم می توانیم، به این معنا که مبتنی بر سنت های الهی حرکت کنیم و پیروزی در این راه وعده الهی است، اما فارغ از اینکه سرمایه سالاران، غوغاسالاران، مستکبران و ظالمان چه قدرت مادی دارند، در سنت های الهی موضوعیت ندارد، بنابراین سنت های الهی ثابت و پابرجا هستند و قابل تغییر نیستند.  
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سنت الهی قابل تبدیل و تحویل نیست، با اشاره به مصداق آن گفت: اینکه ما در شوراها یا مجلس شورای اسلامی هر روز یک قانون می گذاریم و سال بعد آن را تغییر داده یا ماده واحده ای برای آن می گذاریم، در دستگاه الهی اینگونه نیست و در آن قانون و تبصره جدیدی ایجاد نمی شود و پیوسته ثابت است.  
قالیباف افزود: این راه و خط باورهای امام و شهداست، اگر ما امروز در کشورمان شاهدیم که با چالش ها و مشکلاتی مواجه شده ایم، کما اینکه در زندگی روزمره مردم مشهود بوده و باعث سختی و مشقت آنها شده است، دلیل عمده آن این است که ما از خداباوری و مردم باوری و اندیشه و میراث امام، شهدا و آرمان های انقلاب فاصله گرفته ایم.  
وی با اشاره به پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: پیروزی انقلاب یکی از وعده های الهی در جهت موفقیت حق بر باطل و خون بر شمشیر بود و همان پیروزی بود که خداوند وعده آن را داده بود. همچنین دوران دفاع مقدس را با هر معادله ای که محاسبه کنیم، به این نتیجه می رسیم که اگر در شرایط کنونی بخواهیم در ابتدایی ترین قواعد و امکانات لازم برای جنگ بخواهیم در مقابل دشمنان بایستیم، حداقل سه برابر تجهیزات دشمنی که هجمه کند، نیازمند نیرو و امکانات هستیم.
وی با بیان این پرسش که آیا واقعاً در آن زمان ما یک دهم از امکانات دشمن را داشتیم؟ افزود: آنهم در شرایطی که دشمن از امکانات مادی و همه ظرفیت های سیاسی و تجهیزات نظامی از توپ و تانک و سایر تجهیزات مورد نیاز جنگ در عصری که دوقطبی شده بود، بهره می برد، به این معنی که جنگ سرد در دنیا حاکم بود و هیچ جنگی شروع نشده و خاتمه نمی یافت، مگر اینکه یک طرف آن اتحاد جهاهیر شوروی و یک طرف آمریکا باشد و یک بلوک بندی شده بود و در این شرایط بود که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.  
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس کشور عزیزمان ایران محور اصلی هجمه مشترک آمریکا و شوروی بود. یعنی تنها جایی که شرق و غرب اتفاق نظر پیدا کرده و به حزب بعثی کمک کردند. یعنی از میراژ فرانسوی ها و موشک های غرب تا امکانات و تجهیزات اتحاد جماهیر شوروی، پول های اعراب و حمایت های سیاسی آمریکا و جهان غرب برای حمایت از بعثی ها به کار گرفته شد.  
قالیباف افزود: در این شرایط که هر دو اردگاه آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در برابر انقلاب اسلامی ایستاده بودند، همه مردم بسیج شدند و نتیجه این شد که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، اما صدام و حزب بعث کجا هستند!؟
وی با تاکید بر اینکه این روحیه مشارکتی مردم در شرایط کنونی نیز به موفقیت هایی در حوزه های مختلف منجر شده است، یادآور شد: امروز ما در حوزه مدیریت  در صنعت شاهد توانمندی در ارتقای صنعت نظامی و سایر بخش ها هستیم، به گونه ای که کشور در جهان یا در بین ۵ کشور اول یا در برخی حوزه ها جزو ۱۰ کشور برتر دنیا قرار دارد، کما اینکه در حوزه هوافضا جزو کشورهایی هستیم که با استفاده از ۱۰۰ درصد توان علمی و فنی خود توانسته ایم، ماهواره در مدار قرار دهیم یا در ساخت موشک های زمین به زمین، زمین به هوا و هوا به زمین، کروز و سطح به سطح به موفقیت های چشمگیری دست یافته ایم.  
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با وجود همه این توانمندی ها سوء مدیریت در حوزه اقتصادی باعث شده امروز مردم در زندگی روزمره دچار مشکل شوند و هر روز باید در صف تهیه مرغ با افزایش قیمت ها مواجه شوند و یا هر روز از ارزش پول ملی کاسته می شود، حال به جای اینکه برای رفع این مشکلات چاره اندیشی شود، حرف های غیرواقعی در مورد بازار زده می شود که ریشه این سوء مدیریت ها به فاصله گرفتن از باورها و اندیشه های امام و شهدا و راه آنها باز می گردد.
وی ادامه داد: این شرایط همچنین نشان می دهد به مردم و استفاده از ظرفیت جوانان مان اعتقاد نداریم و از توان و خلاقیت های آنها استفاده نمی کنیم و متاسفانه برای رفع مشکلاتمان از دشمنان مان تمنّا می کنیم، بنابراین هم کج اندیشی وجود دارد و هم سوءمدیریت داریم، تاجایی که شرایط اقتصادی مردم وقتی ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد داریم با زمانی که ۲۰ میلیارد دلار درآمد داریم، تفاوتی ندارد، بنابراین امروز با یک دوقطبی کارآمد و ناکارآمدی مواجهیم.  
قالیباف تاکید کرد: قانون اساسی که میثاق ملی و تبلوری از عزت و افتخار ایرانی ممزوج شده با ارزش های دینی است، باید برای اداره جامعه و حکومت مبنا قرار گیرد.
وی یادآور شد: در قانون اساسی ۷ اصل مختص شوراهای شهر و روستا بوده و می توان گفت بعد از قوای سه گانه، در آن به شوراها توجه خاصی شده است، ضمن اینکه باید در این زمینه از نقد و مشارکت مردمی در جهت پیشبرد اهداف این شوراها بهره مند شد.  
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از چالش های کنونی کشور، تمرکزگرایی در حکمرانی است، کما اینکه برای رفع همه مشکلات چه کوچک و چه بزرگ، چه از جنس تصدیگری و چه کار اجرایی و حیاتی، در مراکز اصلی کشور تصمیم گیری می شود. این نحوه کشورداری صحیح نیست و می طلبد که برای برون رفت از مشکلات کنونی کشور به سمت حکمرانی های محلی پیش برویم و در این زمینه شوراهای شهر و روستا را محور قرار دهیم.  
قالیباف به اشاره به مشارکت مردم در کنترل شیوع کرونا اظهار داشت: در پیک شیوع کرونا، تعداد فوتی ها به روزانه ۵۰۰ نفر رسیده بود که در ۲ ماه روند صعودی داشت، اما بعد از آن با استفاده از مشارکت مردم و نیروهای جهادی و با بهره مندی از مدیریت محلی بسیج با کمترین هزینه، شاهد بالاترین سطح کارآمدی در حوزه کنترل ویروس کرونا بودیم، کما اینکه در طول یک ماه و نیم، آمار فوتی ها به عدد دو رقمی کاهش یافت.  
وی گفت: این نمونه همان فعالیت بسیج در دوران دفاع مقدس بود که با استفاده از ظرفیت های مردمی اعم از زن و مرد، توانستند افتخار بیافرینند و تمام امور جنگ از تامین نان جبهه ها توسط زنان روستایی تا اداره جنگ در تمام سطوح توسط مردم انجام شد که در این زمینه افتخارآفرین بودند، یا حتی در زمان وقوع بحران های طبیعی مانند سیل؛ این مردم هستند که جلوتر از دستگاه های متمرکز به کمک یکدیگر می روند.  
رئیس قوه مقننه کشور یادآور شد: رحمت خداوند چه در زمان جنگ اقتصادی و چه دوران دفاع مقدس شامل حال مردم می شود و تنها این روش های ما است که باعث بروز مشکلات می شود و راه برون رفت از این مشکل نیز استفاده از ظرفیت مردم به ویژه جوانان است.  
قالیباف خاطرنشان کرد: هم اکنون سیستم اداری اسیر یک بوروکراسی شده که باعث ایجاد غل و زنجیر در دست و پای مردم و بخش های اجرایی شده است و گره ناشی از آن نیز تنها به دست مردم و به دور از حکمرانی متمرکز غیرمنطقی باز می شود، به این معنی که می توانیم امور محلی را در چارچوب قانون اساسی به شوراها واگذار کنیم.
وی با بیان اینکه بیشترین زمان فعالیت های اجرایی خود را به مدت ۱۲ سال در حوزه شهری داشته است، افزود: قبول دارم ضعف هایی در عملکرد شوراها وجود دارد، اما با توجه به کمیّت و گستردگی آنها می توان گفت که این اشکالات در قیاس با سایر بخش ها کمتر است و این را با استناد به مطالعات صورت گرفته بیان می کنم.  
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر چند شوراها نتوانستند به خوبی بدرخشند، اما این دلیل نمی شود که در جهت تقویت آنها گام برنداریم، چرا که اگر پیشرفت و کارآمدی دین در اداره جامعه را بخواهیم، باید هم خداباور، هم مردم باور و هم خودباور باشیم که به طور قطع شوراها در این زمینه محور اصلی هستند.  
قالیباف اظهار کرد: بی تردید شوراهای شهر و روستا، مردمی ترین نهاد تبلوریافته از تشکیلات مردمی هستند، اما نباید شورای شهرداری یا دهیاری باشند و باید به معنای واقعی شورای شهر و روستا باشند و برای تمام موضوعات خدماتی در حوزه های اجتماعی و فرهنگی تصمیم گیری و سیاستگذاری کنند، ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که موضوعات حاکمیتی و تولی گری از شئونات شوراها نیست و قانون هم این اجازه را نمی دهد و نباید هم بدهد.  
وی در ادامه به تشریح جزئیات دلایل عدم تصویب طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری در مجلس پرداخت و از بی توجهی دولت به این طرح که بیش از ۳۰۰ ماده دارد و در دوره فعالیت وی در حوزه شهری تدوین شده است، به عنوان مانعی در مسیر تحقق این مهم یاد و خطاب به اعضای حاضر در این نشست گفت: این قول را به شما می دهم که تصویب این طرح را به طور جدی در مجلس پیگیری کنم، ضمن اینکه از شما نیز به عنوان مدیران حوزه شهری می خواهم که در جهت تامین رضایت عمومی به ارائه خدمات بپردازید و اگر دلسوز انقلاب هستید، به مردم که صاحبان اصلی آن هستند، به بهترین شکل خدمت کنید و این راه را نیز از پایین ترین لایه ها و دورترین نقاط کشور آغاز کنید.  
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان بر آمادگی مجلس برای حمایت از شوراها از طریق اصلاح قوانین مربوطه تاکید کرد.
علیرضا احمدی رئیس شورای عالی استان ها در این نشست از رئیس مجلس شورای اسلامی خواست تا از آنها در جهت تسریع در روند بررسی طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری، در اولویت قرار دادن طرح ها و لوایح مرتبط با حوزه شهری و ایجاد ساختمان هایی در استان ها و شهرستان ها جهت استقرار وکلای ملت چه در مجلس و چه شوراهای شهر و روستا از آنها حمایت کند.

نظر شما