شناسهٔ خبر: 168091 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری‌ها به صحن می‌آید

علی حدادی سخنگو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها اعاده شده از سوی شورای نگهبان به صحن می آید.

به گزارش «نماینده» علی حدادی در تشریح ضرورت طرح اصلاح قانون انتخابات شورای اسلامی شهر روستاها گفت: یکی از اهداف کمیسیون در تدوین این طرح اصلاحات اثر بخش برای کارآمدی شوراها به عنوان خط مقدم خدمت رسانی به مردم بود. کارآمدی بخش های مختلفی دارد که یکی از مهم ترین آن ها دقت در بررسی صلاحیت افراد متقاضی در شرکت انتخابات شوراها است تا افراد پاکدست و توانمند وارد این عرصه شوند.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ادامه داد: یکی از ایرادهایی که به شوراها این است که  شورای  شهرداری  شده اند و از آنجایی که دارای اختیارات نیستند و از اختیارت کافی برخوردار نیستند، این موضوع یکی از مواردی است که در طرح مدیریت شهری لحاظ کرده ایم.

حدادی بیان کرد: یکی از بخش های اصلاح شده در قانون انتخابات شوراها دقت در بررسی صلاحیت ها است تا بخش مهمی از خلاء قانونی هیئت نظارت بر طرف شود. با توجه اتفاقات رخ داده ضرورت دارد بر عملکرد شوراها و اعضای آن نظارت مستمر باشد تا آن ها بتوانند به وظایف قانونی خودشان عمل کنند.  وقتی شوراها شروع به فعالیت می کنند هیچکدام دارای سیستم و تشکیلاتی نیستند که مسائل خود را در دستگاه های اجرایی به صورت منسجم پیگیری کنند.

بازنگری در ترکیب هیئت نظارت بر شوراها

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ادامه داد: در طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها، در ترکیب هیئت نظارت بر شوراها بازنگری صورت گرفت و ترکیبش به گونه ای مشخص شده تا عملکردش بر کارآمدی شوراها اثر گذار باشد. شوراهای شهر به محض اینکه رای می آوردند تعداد پرسنل شهرداری ها را افزایش می دهند و به دلیل عدم وجود درآمد پایدار شهرداری ها برای پرداخت حقوق کارمندان، آن ها عوارض را افزایش می دهند که این امر موجب فشار به مردم می شود؛ مثلا چند وقت قبل روستایی بوده که با چهار نفر پرسنل دهیاری اداره می شده اما بعد از تبدیل شدن به شهر تعداد کارمندان به ۴۰ نفر شدند.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در بخش شهرداری ها متاسفانه منابع درآمدی ناپایدار است و پرسنل بیش از تعداد لازم حضور دارند که این موضوع باعث شده تا شهرداری ها فقط به فکر پرداختن حقوق ماهیانه پرسنل خودشان باشند.  یکی از وظایف اصلی شهرداری ها کارهای عمرانی است و شورا وظیفه پیگیری این بخش دارد اما متاسفانه این امر مهم کنار گذاشته شده است. به دنبال این موضوع هستیم تا شهرداری ها کارکرد و عملکرد سیاسی نداشته باشند.

وی یکی از مهمترین مشکلات شهرداری ها را در بحث بودجه دانست و بیان کرد: وقتی بودجه ای برای شهرداری تعریف می شود، منابع درآمدی و مصرفی اش باید مشخص باشد اما با وجود روشن بودن آنان با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

حدادی یادآور شد:لایحه در کمیسیون شوراها به نام درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها که در مجالس قبل آمده و اعاده شده از شورای نگهبان است که در دست اصلاح قرار دارد و به زودی به صحن خواهد آمد تا از طریق این لایحه درآمد شهرداری ها اصلاح کرده و ایرادات وارده شده بر طرف کنیم.

نظر شما