شناسهٔ خبر: 168080 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نباید اقدامات کمیسیون اقتصادی را زیر سؤال برد/اولین پایه‌های مالیاتی برای جلوگیری از دلالی در این کمیسیون تعیین شد

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه نباید اقدامات کمیسیون اقتصادی را زیر سؤال برد، گفت: این کمیسیون برای جلوگیری از سفته بازی و دلالی و فرارهای مالیاتی تلاش‌های گسترده‌ای با تصویب قوانین مربوطه داشته است.

به گزارش «نماینده» محمدرضا پور ابراهیمی داورانی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ با استناد به اصل ۷۵ قانون اساسی و در پاسخ به اظهارات سیدکاظم دلخوش اباتری نماینده صومعه سرا درباره اقدامات کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: از آقای دلخوش که سالها در کمیسیون اقتصادی حضور داشته تشکر می کنم، البته ایشان بعد از اظهارات خود نزد بنده آمد و عذرخواهی کرد اما لازم است نکاتی را در این خصوص ذکر کنم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به اظهارات دلخوش که گفته بود کمیسیون اقتصادی چه اقداماتی داشته است، عنوان کرد: اگر درباره فعالیت کمیسیون اقتصادی اطلاعی ندارید نباید آن را زیر سوال ببرید.

وی ادامه داد: کمیسیون اقتصادی اقدامات خود را درباره پایه های مالیاتی که سرفصل درآمدهای پایدار دولت، از مجلس دهم آغاز کرده بود و در همان مجلس موضوع CGT به تصویب رسید اما  دولت با آن مخالفت کرد و قرار شد وزارت اقتصاد در این خصوص لایحه ارائه کند.

پورابراهیمی اضافه کرد: از ابتدای مجلس یازدهم در خصوص این موضوع سنگ تمام گذاشتیم و کمیته مالیاتی به ریاست اقای صفایی نماینده گناباد و با همکاری مرکز پژوهش های مجلس و وزارت اقتصاد اقدامات خود را انجام داد که اولین پایه های مالیاتی مرتبط با فضای دلالی و سفته بازی انجام شد و هدف ما قشر کم درآمد جامعه نبود.

این عضو مجمع نمایندگان استان کرمان در ادامه با اشاره به تصویب این موضوع در ۲ ماه و نیم قبل در صحن علنی عنوان کرد: قرار شد این قانون مبنای کمیسیون تلفیق برای بررسی لایحه بودجه باشد اما به دلیل تصمیم هیأت رئیسه و حجم بالای کار، این امر صورت نگرفت لذا ما در این خصوص قانون پایه های مالیاتی را نوشتیم تا اصلاح ساختار شود.

وی همچنین به قانون سامانه مؤدیان و پایانه های فروشگاهی اشاره و اظهار کرد: حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار درگاه الکترونیک در کشور داریم که بانک مرکزی طبق این قانون مکلف شده بود آنها را ساماندهی کند اما حدود ۵۰ درصد آنها اطلاعات خود را به بانک مرکزی نداده اند.

پورابراهیمی ادامه داد: بسیاری از آنها در مناطق آزاد مجوز گرفته اند اما در جای دیگر فعالیت می کنند و فرار مالیاتی دارند لذا این موضوع را با اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه، دنبال کردیم و گزارش آن را به صحن علنی دادیم که قرار بود قرائت شود همچنین با بانک مرکزی جلساتی برگزار کردیم تا ضمانت اجرایی برای عملیاتی شدن این قانون ایجاد شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین مولدسازی دارایی های دولت را آغاز کردیم و اقداماتی در این زمینه انجام دادیم از این رو بدون اطلاع نباید زحمات و تلاش های کمیسیون اقتصادی زیر سوال رود.

نظر شما