شناسهٔ خبر: 168055 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: جام جم

راهکارهای مشارکت مردمی همراه با تامین سلامت

جوکار

نماینده/محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس: بیماری کرونا زندگی شخصی و فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی مردم را تحت تاثیر قرار داده و سبک جدیدی از زندگی را به‌وجود آورده است،‌ به این ترتیب مردم ناچار به وفق دادن خود با شرایط جدید زندگی هستند.
بر همین اساس نیز یکی از عرصه‌های فعالیت سیاسی انتخابات خرداد ۱۴۰۰ است که همه‌گیری بیماری کرونا این عرصه را نیز تحت تاثیر قرار داده‌است؛ چرا که اجتماع چه در مرحله ثبت‌نام، تبلیغات، اخذ و شمارش آرا می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد و طبعا باید فکری برای  حفظ سلامت و در عین حال مشارکت مردم شود. تلاش برای برپایی انتخاباتی ایمن و سالم امری اجتناب‌ناپذیر است.
بنابراین لازم است برای دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا و دو انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس‌خبرگان رهبری تدابیر مورد نیاز اندیشیده‌شود تا ضمن برگزاری پرشور انتخابات، مشکلی نیز به جهت تامین سلامت مردم نداشته‌باشیم.
در این زمینه ضروری است وزارت کشور همراه با شورای نگهبان در زمینه‌های مختلفی از جمله افزایش روزهای رای‌گیری، افزایش تعداد صندوق‌های اخذ رای، نحوه تبلیغات و... تدابیر لازم را اتخاذ کنند به این معنی که باید ساز و کاری اندیشیده شود تا روزهای رای‌گیری از یک روز به دور روز تبدیل شود، چرا که نباید مردم در حوزه‌های رای‌گیری مانند مساجد یا مدارس تجمع زیادی داشته و خلاف پروتکل‌های بهداشتی رفتار کنند. البته افزایش روزهای رای‌گیری خلاف قانون است بنابراین از طریق ارائه لایحه از سوی دولت یا طرحی از سوی مجلس می‌توان این مشکل را حل کرد. در عین حال این راحت‌ترین راه است و باید در نظر داشت تنها راهکار نیست. افزایش تعداد حوزه‌های اخذ رای و صندوق‌ها نیز از دیگر راهکارهایی است که باید در نظر گرفته‌شود. در این ارتباط وزارت کشور می‌تواند بر حسب نیاز تعداد صندوق‌های رای‌گیری را دو برابر کند تا از تجمع جلوگیری شود. همچنین رای‌گیری باید در فضای باز صورت بگیرد و در ضمن شیوه‌های شناسایی افراد از طریق سامانه الکترونیک باشد.
نحوه تبلیغات‌انتخاباتی نیز از دیگر دغدغه‌هایی است که باید آن را مورد توجه قرار داد؛ چرا که طبعا با توجه به شرایط متفاوت امسال نمی‌توان طبق روال انتخابات گذشته تجمعات بسیاری در این زمینه تشکیل داد و بهتر است در این خصوص از نقش فضای مجازی و رسانه‌ها غافل نشد.
اینها نمونه‌ای از ساز و کارهایی است که ضمن حضور حداکثری و ایجاد زمینه مشارکت مردم، سلامت آنها را نیز تامین خواهدکرد.

نظر شما