شناسهٔ خبر: 168007 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ردای «شفافیت آراء» بر تن مجلس انقلابی

شفافیت آرا امروز مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا، بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان را در اولویت دستورکار خود قرار داد تا گامی برای اجرای شفافیت در تمام ابعاد کشور باشد.

به گزارش «نماینده» صحن علنی امروز(یکشنبه ۱۲ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ صبح در نشستی غیرعلنی آخرین تحولات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را مورد ارزیابی قرار دادند و به گفته رئیس مجلس گزارشی نیز از سوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در این جلسه غیرعلنی ارائه شد.

همچنین سخنگوی هیات رئیسه با حضور در جمع خبرنگاران درباره نحوه بررسی لایحه بودجه در جلسات آتی مجلس گفت: جلسات بررسی بودجه ۱۴۰۰ در صورت تصویب کلیات، هر روز به جز روزهای تعطیل، برگزار می‌شود.

پس از آنکه زنگ جلسه علنی مجلس در سال ۱۰ صبح به صدا در آمد، مهم ترین دستورکار امروز جلسه علنی پارلمان مشخص شد، به نظر می رسد که تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش و طرح شفافیت آراء نمایندگان از جمله کارهای مهم امروز مجلس باشد.

سپس دکتر محمدباقر قالیباف در آستانه آغاز دهه مبارک فجر نطق پیش از دستور داشت. رئیس مجلس در نطق خود تاکید کرد: ملت ما به رهبری آن بزرگمرد حق طلب و کم‌نظیر، جرأت انقلاب پیدا کرد؛ تصمیمی که هر چند دل‌های بسیاری از ملت‌های ستم‌کشیده با آن همراه است و آرزو بسیاری از مردم به آن معطوف است ولی هر ملتی در طول حیات خویش، قدرت عملی‌کردن آن را پیدا نمی‌کند. ایران، حیاط خلوت قدرت‌هایی بود که در هیچ لحظه‌ای از تاریخ، عدالت و حق را بر منافع استعماری و استکباری خود ترجیح نداده‌اند.

دستور اول مجلس تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش بود اما نمایندگان به دلیل اهمیت انتخابات شوراهای شهر و روستا در قالب تذکر پیگیری تغییر دستور بودند، در ابتدا نماینده مردم خمینی شهر در مجلس در قابل تذکر شفاهی درخواست کرد هر چه سریعتر موضوع بررسی طرح شفافیت آراء نمایندگان در دستور کار قرار گیرد.

به دنبال آن احمد امیرآبادی فراهانی پیشنهادی مبنی بر بررسی اولویت دار طرح  شفافیت آراء را مطرح کرد و اظهار داشت: این طرح باید برای قوای سه گانه به ویژه قوه مجریه اجرا شود، چرا که در قوه قضائیه آقای رئیسی کارهایی را در این زمینه شروع کردند که جای دارد از وی قدردانی کنیم، اما در قوه مجریه لازم است برای پخش مذاکرات هیات وزیران و شوراهای تصمیم گیرنده و شوراهای اقتصادی که درون آنها رانت اطلاعاتی وجود دارد، اجرا شود.

در جریان بررسی این درخواست اولویت؛ موافق و مخالف اظهار نظر کردند نماینده مخالف بررسی اولویت دار طرح شفافیت آراء نمایندگان بر اولویت‌های مهمتر کشور از جمله موضوع مسکن تأکید کرد و موافق این تقاضا گفت که شفافیت تنها به مفهوم رأی نمایندگان نیست و نخستین گام مبارزه با مفاسد اقتصادی خواهد بود.

احد آزادی خواه در مخالف با بررسی اولویت دار طرح شفافیت آراء نمایندگان گفت: همه نمایندگان با اصل شفافیت موافق هستند و پیگیر آن بودند، اما اولویت‌های مهم‌تری در کشور از جمله موضوع طرح جهش مسکن وجود دارد. بسیاری از مردم گرفتار مشکلات مرتبط با مسکن هستند که دستخوش تورم افسارگسیخته قرار گرفته است. همچنین ما با مستأجرانی روبرو هستیم که صاحبخانه وسایلشان را بیرون ریخته است.

اما در ادامه محمدرضا پور ابراهیمی داورانی  در موافقت با تقاضای اولویت رسیدگی به طرح شفافیت آراء نمایندگان گفت: مجلس یازدهم با مطالبه جدی از طرف مردم برای شفافیت در حوزه مأموریت‌ها با آراء نمایندگان شکل گرفت، بیش از ۱۷۰ نفر از نمایندگان نیز با تهیه این طرح موافقت کردند زیرا اثرات آن در حوزه مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نمود پیدا خواهد کرد و موضوع رأی نمایندگان یکی از مسائل مرتبط با شفافیت است.

از این رو گام بلند مجلس برای شفافیت آرا برداشته شد با ۱۵۴ رأی موافق، ۵۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در جلسه با بررسی اولویت‌دار طرح شفافیت آراء نمایندگان موافقت کردند. سپس رئیس مجلس شورای اسلامی از نمایندگانی که طرح شفافیت آراء را پیگیری کردند، تشکر و بیان کرد: ادامه بررسی این موضوع را به جلسات بعد موکول می‌کنیم.

در ادامه جلسه علنی و در جریان بررسی طرح اصلاح ماده الحاقی به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش،  با پیشنهاد جبار کوچکی نژاد با ۱۵۲ رأی موافق موافقت کردند که بر اساس این مصوبه معلمان قرآن و امور فرهنگی و پرورشی (طرح امین) می توانند همزمان با برگزاری آزمون آموزشیاران نهضتی و شرکتی در این آزمون به استخدام آموزش و پرورش درآیند.  

در نهایت طرح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش و برای تائید نهایی و تبدیل به قانون به شورای نگهبان ارسال شد. پیش از آن با ۱۸۰ رأی موافق، ۲۵ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در جلسه را به تصویب رساندند که براساس آن؛ یک تبصره به بند (۲) ماده الحاقی قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش الحاق شد و مجلس فرصت مجدد به آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی برای استخدام در آموزش و پرورش داد.

سپس مجلس وارد نطق میان دستور شد و ۳ نماینده نطق ۷ دقیقه ای و ۲ نماینده نطق ۵ دقیقه ای داشتند. در میانه نطق علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس که اداره جلسه را برعهده داشت به نمایندگان دولت از جمله معاونین پارلمانی ها و رابطین آنان تذکر داد در در جایگاه خود بنشینند و طبق قانون از طردد جایگاه نمایندگان خودداری کنند.

 سیدکاظم موسوی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در نطق خود گفت: مجلس به‌دنبال احیای واحدهای تولیدی راکد است

- معصومه پاشائی بهرام نماینده مرند و جلفا در نطق خود اظهار داشت: دولت به جای دعواهای سیاسی تلاش خود را صرف رفع مشکلات معیشتی مردم کند

- محمدرضا احمدی نماینده رشت در نطق میان دستور تاکید کرد: مجلس انقلابی یازدهم تجلی اراده و صدای مردم در حاکمیت است

- حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار نیز  در نطق خود تاکید کرد: راه رانت‌خواری و مجلس‌خواری با شفاف کردن مجلس بسته می شودو از روی میز بودن پرونده‌های استنکاف رئیس جمهور از قانون در مجلس خبر داد.

- هادی بیگی نژاد نماینده ملایر نیز بیان کرد: روی‌کار آمدن دولت جوان حزب الهی راهکار حل مشکلات کشور است.

پس از اتمام نطق نمایندگان، نایب رئیس مجلس درگذشت همسر تقی پور را تسلیت گفت. همچنین تسلیت مجمع نمایندگان استان مازندران در پی رحلت آیت الله نظری را مطرح کرد.

در نشست امروز همچنین نوروزی در تذکر شفاهی گفت: باید پروژه انتقال آب گلستان به سمنان متوقف شود و حقابه استان و علی‌آباد باید تأمین شود.  

علیزاده در تذکر شفاهی عدم اجرای دقیق و صحیح توازن منطقه ای برای توزیع منابع در بودجه ۱۴۰۰ مشهود دانست.   

اسماعیلی  نیز در تذکر شفاهی گفت: به داد سرمایه‌گذاران بورس برسید چرا که کارد به استخوان آنها رسیده است.

در ادامه نشست امروز سبزی در تذکر شفاهی مطرح کرد که تأخیر ۴ ماهه در پرداخت حقوق معلمان حق التدریس در آموزش و پرورش رخ داده است.

علی بابایی کارنامی نیز در تذکر شفاهی بیان کرد که باید کارهای مناسبی در بهبود وضعیت بهداشتی روستاهای حوزه اتخابیه‌ام صورت بگیرد.

در نهایت علی نیک زادثمرین زنگ پایان نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۲ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت ۱۲ و ۱۷ دقیقه به صدا درآورد و گفت: جلسه بعدی (سه شنبه، ۱۴ بهمن ماه) ساعت ۷:۴۵ صبح با ادامه دستور کار هفتگی برگزار می‌شود

نظر شما