شناسهٔ خبر: 167962 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

شاهد قفل شدن دادوستدهای مرزی هستیم/ خودتحریمی داخلی مانع جدی توسعه اقتصادی است

فدا حسین مالکی.jpg رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس از قفل شدن دادوستدهای مرزی انتقاد کرد و گفت: شاهد خودتحریمی در داخل کشور هستیم.

به گزارش «نماینده» فدا حسین مالکی در خصوص برنامه های فراکسیون استان‌های مرزی و مرزنشینان مجلس شورای اسلامی، گفت: متاسفانه علی رغم اعمال تحریم های ظالمانه از سوی آمریکا نسبت به کشورمان، شاهد خودتحریمی هایی مانند صدور برخی مجوزهای نادرست، قوانین ضدونقیض و تصمیمات نادرست در بخش های مختلف هستیم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودتحریمی موجب شده نتوانیم از ظرفیت های کشورمان استفاده کنیم، اظهار کرد: پانزده کشور دنیا با ایران دارای مرز مشترک هستند و این امر در توسعه روابط اقتصادی و غیره، مغفول مانده است.  به عنوان مثال به دلیل اتخاذ برخی تصمیمات اشتباه، مرزهایمان قفل شده و داد و ستدهای مرزی انجام نمی شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: این مهم در حالیست که قاچاق در کشورمان به طور سالانه صورت می گیرد؛ در واقع به دلیل وجود قوانین نامناسب، قفل کردن راه های ورود و خروج و غیره افراد اقدام به قاچاق می کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شانزده استان کشور دارای مرزهای مشترک با همسایگان هستند، تصریح کرد: بر این اساس حدود ۱۵۰ نماینده مجلس تصمیم به تشکیل فراکسیون مرزنشینان گرفتند تا کمیته های تخصصی در راستای تحقق بخشیدن به دیپلماسی پارلمانی و همچنین شکوفایی اقتصادی و غیره شکل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه سفرای کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان اعلام آمادگی کردند تا موانع برقراری روابط مرزی مورد بررسی قرار بگیرد، تصریح کرد: بر این اساس از استانها خواسته شده تمامی مشکلاتشان در مرزها احصاء و به فراکسیون گزارش شود تا در بررسی های قانونی مورد استفاده قرار بگیرد.

رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای اینکه هماهنگی بیشتری بین مجلس و دولت وجود داشته باشد، در آینده ای نزدیک با معاون اول رییس جمهور و برخی از وزراء جلسه مشترکی برگزار خواهد شد تا شاهد برطرف شدن مشکلات در مرزها و همچنین توسعه اقتصادی باشیم.

نظر شما