شناسهٔ خبر: 167947 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

امنیت منطقه در گرو همکاری‌ کشورهای منطقه است

نوش آبادی// عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به سفر آغاز سفرهای مقامات وزارت خارجه به کشورهای همسایه، گفت: همکاری‌های منطقه‌ای تنها راه برون رفت از مشکلات کشورها است.

به گزارش«نماینده» حسین نوش آبادی با اشاره به سفرهای منطقه‌ای عباس عراقچی و دیدار با وزیر خارجه کویت، گفت: اینکه ایران در ارتباط با منافع خود و ایجاد فضای امنیت منطقه تلاش می‌کند، موضوع جدیدی نیست. جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده که اولویت سیاست خارجی کشور تقویت مناسبات با همسایگان، روابط و احترام متقابل، حفظ منافع متقابل و رفع سو تفاهم‌ها است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: این سیاست ادامه دارد و ما معتقدیم امنیت منطقه به دست کشورهای منطقه تامین می‌شود و برای برون رفت از وضعیتی که گروه‌های تروریستی و تکفیری ایجاد کردند و مقابله با خطرات و آسیب‌های غرب آسیا راهی جر همکاری نداریم.

وی با بیان اینکه برخی کشورهای منطقه این حقیقت را باور ندارد و همچنان دنبال وابستگی‌های خود هستند، گفت: این کشورها مستقیما یا به صورت نیابتی مسئولیتی را از سوی کشورهای فرامنطقه‌ای بر عهده دارند و پیگیر سخت تر کردن شرایط هستند.

نوش آبادی معتقد است: جمهوری اسلامی ایران در این شرایط پیگیر توجیه کشورهای فریب خورده منطقه، تثبیت صلح و امنیت از راه افزایش مناسبات و همکاری‌های منطقه‌ای است. ما اجازه نخواهیم داد که دیگران جای خود را در منطقه باز کنند، تمام کشورهای منطقه هم باید قدر شرایط و موقعیت‌های منطقه را درک کنند و از دخالت بیگانگان جلوگیری کنند.

این نمایندگان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری دیدارهای که وزیر امور خارجه و معاون سیاسی وی، گفت: سفرهای منطقه‌ای مسئولان وزارت خارجه در راستای همین اهداف انجام گرفته است و ما از همکاری با کشورهای همسایه استقبال می‌کنیم، جمهوری اسلامی ایران قدرت خود را در همه حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و با در نظر داشتن تامین مصالح و منافع منطقه دنبال می‌کند و می‌تواند پیشرفت‌های علمی و نظامی و قدرت دفاعی خود را در اختیار همسایگان قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کشورهای همسایه از این پیشرفت‌ها می‌توانند برای ثبات کشور خود و منطقه استفاده کنند. کشورهای منطقه توانایی تامین صلح، ثبات و امنیت سیاسی و اقتصادی را دارند و ایران هم در صدر برنامه‌های خود ثبات، صلح و امنیت را قرار داده است.

نوش آبادی در ادامه تغییر رئیس جمهور آمریکا را یادآور شد و گفت: تغییر دولت و چرخش قدرت در آمریکا نیز سبب تغییر نگاه‌ها در منطقه و معطوف شدن نگاه کشورها به ایران شده است،  با این تصور که بایدن بر اصول و روابط منطقی‌تر از ترامپ پایبند است، برخی کشورها رفتارهای بین المللی خود را تغییر دادند. البته ممکن است این سیاست را ممکن دولت جدید امریکا دنبال کند یا تنش‌ها را کاهش دهد حتی احتمال بازگشت آمریکا به برجام وجود دارد اما  راهبردهای اساسی دولت آمریکا در هیچ شرایطی تغییر نمی‌کند.

وی ادامه داد: امکان بروز رفتار و منش‌های متفاوت است اما سیاست‌های آنها تعریف و تثبیت شده است. بعید است که آنها دست از دخالت و زیاده خواهی‌ها بردارند. دولت بایدن هم به نظر با تغییر و تقویت گفتمان شاید کشورهای منطقه را ترغیب کند تا در مناسبات و روابط خود تجدیدنظر کنند.

نظر شما