شناسهٔ خبر: 167931 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

سیاست را از قانون «هوای پاک» پاک کنید

سعیدی عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: دومینوی آلودگی هوا ربطی به مسائل سیاسی ندارد، سیاست را از قانون «هوای پاک» پاک کنید و این قانون را به مرحله اجرایی شدن برسانید.

به گزارش«نماینده» معین الدین سعیدی در مورد شدت گرفتن آلودگی کلانشهرها گفت: هر از چند گاهی آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرها به دلیل شرایط نامناسب جوی شدت گرفته و تمام گزینه‌های احتمالی آلودگی هوا از مازوت سوزی تا خودروهای فرسوده متهم اصلی این معضل همیشگی پاییز و زمستان می‌شوند و با وزش باد و بارانی تمام اتهامات بر طرف شده تا آلودگی دیگر، روز و روزگار از نو. این دومینوی آلودگی هوا ربطی به مسائل سیاسی ندارد، سیاست را از قانون «هوای پاک» پاک کنید و این قانون را به مرحله اجرایی شدن برسانید.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی، افزود: در اجرای قانون هوای پاک ۱۸ الی ۲۰ نهاد اجرایی نقش دارند که هر یک با کم کاری خود اختلال در انجام امور دیگر نهادها ایجاد می‌کنند و دود این آلودگی در ریه و چشم مردم است. 

واردات خودروهای هیبریدی از مصوبات مجلس است

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: دو شرکت خودرو سازی ایران که بازار کشور را بدست گرفته متاسفانه با بی‌کیفیتی محصولات خود هر ساله منجر به مرگ و میر افراد کثیری از جامعه می‌شوند، آمار تلفات جاده‌ای این ادعا را ثابت می‌کند و بدون شک در آلودگی هوای هم نقش دارند، قیمت سر به فلک کشیده خودرو در کنار بی‌کیفیتی آنها قاتل محیط زیست و جان ایرانیان شده است، در صنعت خودرو خودروسازی داخلی شاهد خسارات جبران ناپذیری هستیم و تاکنون شاهد رفع شدن چنین مشکلاتی نبوده‌ایم و در حال حاضر چاره‌ای جزو واردات خودروهای هیبریدی دسته دوم نخواهیم داشت چرا که این دو شرکت خودورسازی توانایی تولید خودرو با کیفیت و ارزان قیمت را نداشتند کمیسیون تلفیق هم مصوبه‌ای در این خصوص داشته است که امیدواریم به مرحله عملیاتی شدن برسد.

دعوای شهرداری ها و دولت عاملی بر آلودگی هوا

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده جوابگوی خواسته مردم در شرایط کرونایی نیست، دعوای شهرداری ها و دولت مبنی بر نوسازی این ناوگان عاملی دیگر بر ترافیک و آلودگی پایتخت و کلانشهرهای دیگر است با تمام این تفاسیر مردم چاره‌ای جزو استفاده از همین ناوگان فرسوده ندارند.

آلودگی هوا چهارمین علت مرگ و میر در جهان

سعیدی تصریح کرد: در چند سال اخیر طرح‌های متعددی در کنار قانون هوای پاک به مجلس ارائه شد از طرح سه شنبه‌های بدون خودرو تا استفاده از دوچرخه و.... که همه در نیمه راه رها شده‌اند و از هر کدام گویا فقط نامی به یادگار مانده است، مشکل حل آلودگی هوا با نامگذاری در تقویم حل نخواهد شد، مسئولان مرگ و میر آلودگی هوا را عادی جلوه ندهند در حال حاضر چهارمین علت مرگ و میرهای زود رس در جهان آلودگی هوا است.

کشور ما جزو رتبه‌های نخستین تولید گاز دنیا است اما امروزه برخی از کارخانه‌ها به بهانه کمبود برق و گاز به مازوت سوزی روی آورده‌اند

وی یادآور شد: کشور ما جزء رتبه‌های نخستین تولید گاز دنیا است اما امروزه برخی از کارخانه‌ها به بهانه کمبود برق و گاز به مازوت سوزی روی آورده اند و زمانی که علت را جویا می‌شویم هر کدام غیر از کتمان کردن ماجرا سخنی دیگر ندارند و دو راه پیش روی مردم قرار می‌دهند یا گاز کم مصرف کنند یا خاموشی را تحمل کنند در این بین تاکید می‌کنند که مازوت سوزی هم نداریم.

مسئولان منتظر باد و باران برای حل مشکل آلودگی هوا هستند/ رفتار سیاسی در برخورد با آلودگی هوا را کنار بگذارید

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: تا زمانی که نگاه ما به محیط زیست یک نگاه ویژه‌ای و خاص باشد و فرهنگ‌سازی درستی از طریق رسانه‌ها، آموزش و پرورش و وزارت ارشاد صورت نگیرد به جایی نخواهیم رسید؛ در حال حاضر بحث‌های گسترده‌ای در خصوص اجرای قانون هوای پاک مطرح می‌شود قوانین تصویب شده در این قانون تکمیل شده است وهمگی قابلیت اجرایی شدن را دارند./

نظر شما