شناسهٔ خبر: 167910 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

وابستگی ۳۵ درصدی قیمت خودرو به نرخ ارز؛ قیمت ماشین در کارخانه با اُفت قیمت دلار ارزان شود

مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید از آنجا که ۳۵ درصد قیمت خودرو به واسطه تامین مواد اولیه موردنیاز تولید به نرخ ارز وابسته است، باید با کاهش بهای دلار قیمت خودرو نیز ارزان شود.

به گزارش «نماینده» مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره ضرورت کاهش قیمت خودرو در کارخانه متناسب با اُفت نرخ دلار، گفت: از آنجا که ۳۵ درصد قیمت خودرو به واسطه تامین مواد اولیه موردنیاز تولید به نرخ ارز وابسته است، باید با کاهش بهای دلار قیمت خودرو نیز ارزان شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه موجب افزایش قیمت خودرو می‌شود راندمان تولید شرکت‌های خودروسازی است به این معنا که بخشی از گرانی خودرو داخلی ناشی از هزینه‌های سربار مانند نیروی انسانی مازاد و... است این در حالی است که امکان کاهش قیمت تمام شده تولید خودرو فراهم است.

وی اضافه کرد: خودروسازان ادعا می‌کنند،   قیمت دستوری که برای خودرو توسط شورای رقابت تعیین می‌شود متناسب با واقعیت نیست، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که با کاهش نرخ ارز، خودرو نیز ارزان شود که باید این ادعا مورد بررسی قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: اگر شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو به کار خود اطمینان داشته و هزینه‌های تولید را به درستی تعیین کرده باشد باید متناسب با کاهش نرخ ارز، قیمت‌ خودرو را کم کند.

نظر شما