شناسهٔ خبر: 167904 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مجلس ارز ۴۲۰۰ تومانی و فسادزا را حذف کرد/ ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیعی بین نورچشمی‌ها را به همه ملت ایران می‌دهیم

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت عضو کمیسیون تلفیق بودجه با انتقاد از ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیعی بین نورچشمی برای واردات کالاهای اساسی که فسادزا بود گفت: قرار است اعتبارات آزاد شده این بخش بین همه ملت ایران توزیع شود لذا یارانه‌های در سال ۱۴۰۰ افزایش خواهد یافت.

به گزارش«نماینده» جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰  درباره مصوبات کمیسیون تلفیق در موضوع یارانه درباره احتمال افزایش قمیت‌ها حامل‌های انرژی اظهار داشت: با مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر شد که قیمت‌های حامل‌های انرژی تغییر نکند، اما با توجه به اصلاح ساختار نرخ ارز وقتی دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف شده و اعتبارات این بخش قرار است بین مردم توزیع شود، این در حالی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط یک رانت برای عده‌ای خاص بوده که توانست فساد عظیمی در کشور به وجود آورد.  

وی افزود: ‌نظر تمامی کارشناسان اقتصادی و حتی تعداد زیادی از وزرای دولت درباره دلار ۴۲۰۰ تومانی آن بود که دلار ۴۲۰۰ تومانی فسادآمیز بوده و باید به گونه‌ای در سال آتی حذف شود که فشاری به مردم نیاید.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ تصریح کرد: حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات مربوط به ارز ۴۲۰۰ تومانی آزاد خواهد شد و تلاش داریم آن را به عنوان یارانه بین مردم توزیع کنیم؛ نظر مجلس و کمیسیون تلفیق آن است به جای آنکه ارز ۴۲۰۰ تومانی را به زنجیره اول برای واردات کالاهای اساسی تخصیص دهیم، بایستی آن را به زنجیره آخر یعنی مردم بدهیم.  

وی ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ نورچشمی و ژن خوب تقسیم شده تا آنها کالای اساسی وارد کشور کنند که طبق نظر دیوان محاسبات انحراف زیادی در این هدف‌گذاری صورت گرفته است به طوری که یا جنسی وارد کشور نشده و یا جنس وارد شده با اظهارنامه تطابق نداشته و یا اینکه جنس با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی به مصرف کننده نهایی نرسیده و عملا با نرخ ارز آزاد به فروش رسیده است.

نماینده مرودشت در مجلس اظهار داشت: آنچه که مردم برای خریداری کالاهای اساسی در بازار هزینه می‌کنند، با ارز آزاد است که نشان دهنده فساد زا بودن ارز ۴۲۰۰ تومانی داشته و به هیچ وجه تطابقی با عدالت ندارد؛ بنای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است تا آنرا به مصرف‌کننده نهایی بدهد.  

نظر شما