شناسهٔ خبر: 167880 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

افزایش تراز تجاری صرفا در گرو تعامل با غرب نیست

وحید جلال‌زاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: متاسفانه طی چند سال اخیر وزارت امور خارجه توجه زیادی به کشورهای حوزه اروپا و غرب داشته، از این رو نسبت به همسایگان خصوصا کشورهای قفقاز غافل شده است.

به گزارش «نماینده» وحید جلال زاده در رابطه با اهمیت سفر وزیر امور خارجه کشورمان به جمهوری آذربایجان، روسیه، ارمنستان، گرجستان و ترکیه در راستای گسترش صلح و ثبات در منطقه، گفت: مطابق برنامه های توسعه ای پنج ساله، افزایش سطح ارتباط با کشورهای همسایه و منطقه باید در دستورکار دستگاه دیپلماسی کشورمان باشد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متاسفانه طی چند سال اخیر وزارت امور خارجه توجه زیادی به کشورهای حوزه اروپا و غرب داشته، از این رو نسبت به همسایگان خصوصا کشورهای قفقاز غافل شده است.

وی ضمن انتقاد از غفلت دستگاه دیپلماسی از توجه به کشورهای همسایه، ادامه داد: بر این اساس اکثر تلاش های صورت گرفته در دولت های قبلی در راستای افزایش سطح مناسبات با همسایگان، دچار آسیب شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه اکثر روابط تجاری و اقتصادی کشورها عمدتا با همسایگانشان است، افزود: به عنوان مثال سطح تراز تجاری آلمان و انگلستان نشان می دهد رقم قابل توجهی از اقتصادشان بر اساس مناسبات با کشورهای اطرافشان است.

جلال زاده تصریح کرد: به عنوان مثال وقتی قائله آذربایجان پیش آمد، وزارت امور خارجه کشورمان دیر اقدام کرد که این امر در دراز مدت، تاثیر منفی برای منافع کشورمان خواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنابراین می توان دریافت که سفر وزیر امور خارجه کشورمان به جمهوری آذربایجان، روسیه، ارمنستان، گرجستان و ترکیه جبران گذشته است؛ البته در این میان باید اذعان کرد دستگاه دیپلماسی باید مشخص کند این سفرها مشخصا چه دستاوردهایی برای کشورمان داشته است.

نظر شما