شناسهٔ خبر: 167833 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

باید دخالت دولت در بورس به حداقل برسد

توانگر یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مهمترین تبعات ریزش بورس را اعتمادسوزی عنوان کرد و گفت: دولت تبعات نقش مخرب خود را در بورس ببیند و در این زمینه تغییر رویه دهد.

به گزارش «نماینده»، مجتبی توانگر  درباره وضعیت فعلی بورس گفت: ابتدا باید ببینیم در بورس چه اتفاقاتی طی یک سال اخیر رخ داده است. بورس مثل هر بازاری از شرایط کلان اقتصاد تاثیر می‌پذیرد. در شرایطی که نرخ رشد اقتصادی منفی است، رشد بورس ناشی از رشد اقتصادی نبود، بلکه مانند جهش قیمتی که در دارایی‌های دیگر مثل مسکن و خودرو داشتیم، ناشی از افزایش قیمت ارز بود. چنان که در شرایط فعلی سقوط شاخص کل تاحد زیادی به افت نرخ ارز بر می‌گردد.  

وی معتقد است: متاسفانه دولت در مدیریت بازارها از جمله بورس خیلی منفعل و بلکه کاسبکارانه عمل کرد. وقتی این تصور شکل می‌گیرد که دولت می‌خواهد با رشد بورس و عرضه سهام دولتی، بخشی از کسری بودجه را جبران کند، طبیعی است که مردم هم برای حفظ ارزش پول خود، وارد این عرصه می‌شوند. بدتر از همه سیگنال بیمه‌گری بورس بود.  

این عضو شورای اقتصاد ادامه داد: دعوت به بورس و جملاتی از این دست که همه چیز خود را به بورس بسپارید، این پالس را به مردم می‌داد که دولت از بورس حمایت می‌کند. در حالی که دولت و سازمان بورس باید از ابتدای رشد عجیب شاخص که کاملا مشخص بود حبابی است و همزمان با سیل ورود مردم به بورس، تدبیر می‌کرد و اجازه چنین نوسان عجیب و بی سابقه‌ای نمی‌داد که شاخص کل طی ۵ ماه ۴ برابر شود و سپس نصف!  

توانگر درباره وظیفه دولت در شرایط فعلی گفت: اولین اولویت این است که دولت تبعات نقش مخرب خود را در بورس ببیند و در این زمینه تغییر رویه دهد. تغییر رئیس سازمان بورس و حتی استیضاح وزیر اقتصاد به تنهایی چاره کار نیست. باید دخالت دولت در بورس به حداقل برسد. در اولویت دوم، اقداماتی نظیر آزادسازی سهام عدالت متوقف شود تا فشار عرضه در بازار کاهش یابد. اولویت سوم، حضور پررنگ حقوقی‌هاست. متاسفانه حقوقی‌ها از وضعیت فعلی بازار سود برده‌اند و در قیمت‌های بالا فروخته‌اند. پیشنهاد ما این است که بخشی از سود سهامداران حقوقی از نوسانات بازار برای حمایت از سهامداران حقیقی، تزریق شود.

وی درباره تبعات ریزش شدید بورس در این شرایط نیز خاطرنشان کرد: مهمترین تبعات این ریزش شدید، اعتمادسوزی در بورس بود. دیگر با چه رویی می‌توان مردم را به این بازار فراخواند؟  معتقدم گام نخست، احیای اعتماد از دست رفته سهامداران است. شاید تغییر متولیان تا حدی اثرگذار باشد ولی مهمتر تغییر رویکرد دولت در این عرصه است.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه تاکید کرد: اگرچه به اعتماد سهامداران عزیز لطمه بدی وارد شد و مجلس به نمایندگی از ملت، این اعتمادسوزی را پیگیری خواهد کرد ولی در حال حاضر به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، آینده بورس مناسب است و اکثر سهام‌ها به کف قیمتی خود رسیده‌اند. روند بلند مدت بازار نشان می‌دهد که بورس روند صعودی خواهد داشت. چنان که در بازه های ۲۰ ساله، ۱۰ ساله و ۵ ساله اخیر، بازدهی بورس حتی از بازدهی ارز و طلا و مسکن نیز بیشتر بوده است و صبر و استفاده از مشاوره متخصصان و دوری جستن از سیگنال فروشان و کاسبان بازار سرمایه، موجب می‌شود تا به تدریج زیان سهامداران جبران شود.

این نماینده مجلس درباره پیگیری‌های مجلس در مورد بازار بورس نیز گفت: مجلس از ابتدای روند ریزشی بورس، کاملا در تعامل با دولت، وزارت اقتصاد و سازمان بورس عمل کرد و هر لایحه‌ای که دولت ارائه کرد را در اسرع وقت تصویب کرد. روز سه‌شنبه (سی‌ام دی ماه) نیز جلسه‌ای در کمیسیون اقتصادی داشتیم که باز هم خروجی آن اعلام آمادگی برای کمک به دولت و سازمان بورس بود.

توانگر در پایان تصریح کرد: مجلس البته از باب زیانی که سهامداران دیده‌اند، موظف است وظایف نظارتی خود را در این باره انجام دهد و حتما گزارش نظارتی مجلس درباره بورس و مسببان آن به زودی آماده و برای عموم مردم منتشر می‌شود.

نظر شما