شناسهٔ خبر: 167822 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

آثار مثبت حادثه پلاسکو برای ایمنی ساختمانی

نژاد بهرام زهرا نژادبهرام گفت: حادثه پلاسکو منجر به این شد تا موضوع ایمن سازی یک مقوله جدی در طول کار مدیریت شهری باشد. به همین خاطر تمام تجهیزات مورد نیاز مربوط به حوزه آتش نشانی تهیه شد و بازنگری‌هایی هم صورت گرفت و شورای شهر بودجه مطلوبی را هم به این حوزه اختصاص داد.

به گزارش «نماینده»، زهرا نژادبهرام عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران درباره تاثیری که حادثه ساختمان پلاسکو بر رویکردهای مدیریت شهری برای ایمنی سازی ساختمانی در تهران داشته گفت: ابتدا باید از درگاه خداوند متعال برای روح درگذشتگان حادثه پلاسکو طلب آمرزش کنم. من تصور می‌کنم اثر این حادثه خیلی مثبت بوده است. چون این حادثه منجر به این شد تا موضوع ایمن سازی یک مقوله جدی در طول کار مدیریت شهری باشد. به همین خاطر تمام تجهیزات مورد نیاز مربوط به حوزه آتش نشانی تهیه شد و بازنگری‌هایی هم صورت گرفت و شورای شهر بودجه مطلوبی را هم به این حوزه اختصاص داد.

وی ادامه داد: درحال حاضر مقوله ایمنی و امنیت ساختمان به بخشی مهم از مطالبات اجتماعی شهروندان و مدیریت شهری تبدیل شده و امروز مقوله ایمنی به شکل جدی مورد اهتمام قرار دارد. در شناسایی‌هایی که سازمان آتش نشانی انجام داده به طور متوسط موضوع ایمنی هزار ساختمان مورد بررسی قرار گرفته که از بین این‌ها صد و بیست مورد احتیاج به مداخله مستقیم دارند، حدود دویست و پنجاه تا شصت مورد از این ساختمان‌ها ایمن سازی شده و بیش از صد مورد هم در دست ایمن سازی است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: این‌ها اتفاقات خوبی است که هم شهروندان نسبت به موضوع ایمنی ساختمان‌ها حساس شده اند و هم اینکه مدیریت شهری نسبت به این موضوع حساس شده است. درواقع این مساله به یک مجموعه مشترک تبدیل شده که هم مطالبه اجتماعی است و هم در دستورکار جدی مدیریت شهری قرار گرفته است. در این دوره از شورای شهر هم همکاران من در سازمان خدمات شهری و مدیریت محیط زیست تلاش‌های زیادی را برای ارائه خدمات به موضوع ایمنی شهری انجام داده اند. به خصوص در شناسایی و ارائه راهکارهای مناسب جهت اینکه بتوانند مقوله ایمنی را پیگیری کنند از دستگاه‌های مختلفی که برای ایمنی سازی به کار برده می‌شود.

نژادبهرام ادامه داد: همچنین این مساله در دستور کار سازمان نظام مهندسی قرار گرفته که تمام آن مواردی که جزو دستورالعمل‌ها و پیوست‌های ساختمانی هست حتما مورد اجرا قرار بگیرد. در مجموع فکر می‌کنم اتفاق خوبی افتاده برای اینکه مردم نسبت به ایمنی ساختمانی ورود مستقیم پیدا می‌کنند.


عضو هیات رئیسه شورای شهر درخصوص وضع بافت‌های فرسوده شهر تهران گفت: ما امروز حدود سه هزار و شصت و هشت هکتار بافت فرسوده مصوب داریم و دو هزار و صد هکتار هم مصوبه اخیر شورا است که از کمیسیون ماده ۵ گرفته شده و ما امیدواریم که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم به تصویب برسد و میزان بافت فرسوده افزایش پیدا کند تا خدمات بیشتری را بتوانیم به بافت‌های مصوب ارائه کنیم. از جمله وام‌هایی که برای هر واحد داده می‌شود یا تجهیز انشعابات شهری مثل آب و برق و گاز که مجانی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. همچنین پروانه ساختمانی رایگان که در اختیار شهروندان گذاشته می‌شود که همه این‌ها اتفاقات بسیار خوبی است.

به گفته نژادبهرام در این شرایط دولت و شهرداری خدمات و تسهیلات در اختیار شهروندان قرار می‌دهند که این تسهیلات بسیار جدی هست و با افزایش بافت فرسوده این امکان بیشتر فراهم شده و همچنین نوسازی بافت‌های فرسوده رو به افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: ما درحال حاضر بیشترین میزان فرسودگی از نظر متراژ و مساحت را در منطقه ۱۲ داریم و بعد از آن هم در منطقه ۱۰. بیشترین میزان نوسازی هم مربوط به منطقه ۱۰ می‌شود که پنجاه درصدبافت فرسوده در این منطقه نوساز شده است. این موارد نشان دهنده این است که ظرفیت ایمنی سازی درحال ارتقا پیدا کردن است.

نژادبهرام با اشاره به مشکل بافت‌های فرسوده گفت: اما از طرف دیگر ما با یک مشکل جدی به نام بافت‌های ناپایدار مواجه هستیم. این بافت‌ها از سه شرطی که برای احراز فرسودگی در نظر گرفته شده یک شرط ثابت  را دارند که در همه بافت‌های ناپایدار وجود دارد و آن عدم استحکام بناست. درواقع بافت‌های ناپایدار دو شرط از سه شرط را دارا هستند. این سه شرط نفوذناپذیری، ریزدانگی و عدم استحکام بناست.

وی ادامه داد: در همه بافت‌های ناپایدار عدم استحکام بنا وجود دارد، اما این بافت‌ها از دو مورد دیگر یکی را دارا هستند و هر دو را با هم ندارند. به خاطر همین ما نسبت به بافت‌های ناپایدار دغدغه و نگرانی‌های جدی داریم. شورای شهر به شدت دنبال این است که بتواند راهکاری را برای تشویق به نوسازی در بافت‌های ناپایدار را هم انجام بدهد. به خاطر اینکه ما آن تسهیلاتی که به بافت‌های فرسوده می‌دهیم را بتوانیم براساس قانون به بافت‌های ناپایدار هم بدهیم.

نژادبهرام افزود: با این وجود شورای شهر درصدد این است که بتواند راهکارهایی را پیدا کند. برای این منظور نشست‌های مختلفی را با کارشناسان برگزار کرده که امیدوارم که بتوانیم به یک جمع بندی مطلوبی برسیم. در کل بافت‌های فرسوده ما وضع نگران کننده‌ای دارند و بدون مشارکت دولت امکان اینکه ما بتوانیم مشکل این بافت‌ها را با این حجم گسترده هم در حوزه بافت ناپایدار و هم در حوزه بافت فرسوده رفع کنیم وجود ندارد. چون رقم این بافت‌ها بسیار سنگین است و ما حدود ۱۴ هزار و هشتصد هکتار بافت ناپایدار داریم و حدود چهارهزار و چهارصد هکتار هم بافت فرسوده مصوب داریم. البته در کل روند مثبتی وجود دارد، اما یک راه بسیار طولانی را در پیش داریم.

نظر شما