شناسهٔ خبر: 167806 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آمریکایی‌ها ضمانت پرداخت غرامت درصورت عوارض واکسن نمی‌دهند

زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اینکه مصوبات ستاد کرونا در حکم قانون است و نیازی نیست که مجلس به آن وارد شود، نیز امری درست است اما موضوع خرید واکسن می‌تواند بحثی حاکمیتی باشد.

به گزارش «نماینده»، زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره ویروس کرونا  گفت: من پیش از اینکه نماینده مردم باشم سوگند پزشکی را یاد کرده‌ام. در حال حاضر ما با بیماری کرونا مواجه هستیم، این بیماری رفتار بسیار ناشناخته‌ای دارد ضمن اینکه تا حدودی در زمینه دست‌ساز بودن ویروس شبهاتی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه جهش ویروس، نگرانی‌ها را تشدید کرده است، عنوان کرد: در حوزه درمان، هنوز الگوریتم دقیق و مشخصی وجود ندارد؛ یکی از مواردی که می‌تواند به کنترل بیماری کمک کند،  واکسن است اما اینکه چه نوع واکسنی موثرست موضوع مهمی است.

شیخی در ادامه مطرح کرد: در حال حاضر واکسن‌های موجود در دنیا در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارند. کارآزمایی بالینی به این معناست که واکسن ابتدا در آزمایشگاه و سپس در فاز حیوانی و در مرحله بعد بر روی انسان تست می‌شود باتوجه به این موضوع، هنوز یک واکسن امتحان شده و امتحان پس‌داده موجود نیست.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره واکسن‌های تولید ایران گفت: ایران نیز با سابقه خوبی که در حوزه واکسن‌سازی دارد از همان روزهای نخست شیوع ویروس به تولید واکسن پرداخت.

وی با بیان اینکه یکی از شیوه‌های تولید واکسن mRNA است، اظهار کرد: اگر بخواهیم به فرمولاسیون تولید واکسن بپردازیم، فرمول‌های مختلفی وجود دارد اما آنچه برای ما قابل اعتمادترست، ویروس کشته شده یا ضعیف شده است. mRNA هنوز در دنیا امتحانات خود را پس نداده است این در حالیست که در زمینه بیماری‌های خاصی مانند سرطان که توسط mRNA تست‌هایی را انجام می‌دهند هنوز نگرانی‌هایی در مورد عوارضی که در طولانی مدت ممکن است در بر داشته باشد، وجود دارد.

شیخی همچنین افزود: در حال حاضر توجیه مناسبی در زمینه مراحل انجام کار و فرمولاسیون تولید واکسن وجود ندارد با توجه به این موضوع، ما اگر چشم بسته به مرحله کارآزمایی بالینی ورود کنیم هیچ تضمینی هم به ما نمی‌دهند که در صورت بروز مشکل چه غرامتی پرداخت می‌شود!  

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره خرید واکسن از کواکس گفت: براساس آنچه در رسانه‌ها درج شده، شنیده‌ایم که سازوکاری به نام کواکس وجود دارد. کواکس، واکسن‌هایی را در اختیار دارد که ایران نیز اقدام به خرید کرده ضمن اینکه مبلغی را به عنوان پیش خرید به ازای ۱۶ میلیون و ۸۰۰ دوز واکسن پرداخت کرده است؛ این امر در حالیست که هیچ تفاهم‌نامه یا قرارداد و هر اسمی که بر آن می گذارند در مجلس در این خصوص بررسی نشده است.  

وی درباره عدم وجود هماهنگی میان ستاد کرونا و مجلس شورای اسلامی در زمینه خرید واکسن تصریح کرد: اینکه مصوبات ستاد کرونا در حکم قانون است و نیازی نیست که مجلس به آن وارد شود، نیز امری درست است اما موضوع خرید واکسن می‌تواند بحثی حاکمیتی باشد و ما طبق قانون اساسی که مهمترین سند کشور ماست  مباحثی را به صورت بسیار دقیق مطرح کرده است مانند اینکه در اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی صراحتا اشاره شده است که توافق‌نامه‌ها، قراردادهای بین‌المللی و معاهده‌ها باید مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گیرند. خصوصا که خرید واکسن خرید معمولی نیست و بحث حاکمیتی است. این در حالیست که برخی از افراد مطرح می‌کنند، این امکان وجود ندارد که هر خرید را در مجلس تصویب کنیم زیرا شرایط، اورژانسی و جان مردم در خطر است و دقیقا چون خطرات و عوارض آن را در نظر میگیریم و اصرار داریم که شرایط کاملا شفاف باشد.

 شیخی در ادامه گفت: باتوجه به اینکه جان مردم و سلامت آنها بسیار مهم است، تهیه واکسن مطمئن هم  ضروری است ولی باید تمام جوانب آن را سنجید و مهمترین نکته که باید مد نظر قرار بگیرد این است که در حال حاضر واکسن در تمام دنیا در مرحله تحقیقات است نه واکسیناسیون عمومی... همچنین سوالات بی‌پاسخ بسیاری در زمینه بیماری، دارو و واکسن‌هایی که به مرحله کارآزمایی رسیده‌اند، وجود دارد؛ براین اساس قطعا باید دقت و تامل در اخذ تصمیم گیری ها وجود داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: چه تضمینی وجود دارد که کشورهای تولید کننده حتی در همین شرایط، دوز اول واکسن را به ما بدهند اما دوز دوم واکسن را تحویل بدهند چراکه برای بعضی کشورها این اتفاق افتاده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کشورهای غربی یک بانداژ ساده برای بیماران سرطانی به ایران ندادند، حال چه اتفاقی رخ داده است که می‌خواهند به ما واکسن بدهند؟ چرا باید بپذیریم که پولمان را به آنان بدهیم در حالی که مشخص نیست پول بلوکه می‌شود یا نمی‌شود؟

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز نگرانی درباره ایجاد عطش تزریق واکسن میان مردم عنوان کرد: درحال حاضر در همه دنیا واکسن‌ها در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارند در این میان، چه اصراری وجود دارد که چنین عطشی در میان مردم ایجاد شود!؟ میزان دوز واکسن تولید شده جامعه را واکسینه نمی‌کند زیرا ما ۸۰ میلیون جمعیت داریم و تقریبا دو برابر جمعیت، دوز واکسن نیاز داریم براین اساس نیازست که توان تولید واکسن داخلی را تقویت کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: تئوری وجود دارد که خود جهش ژن از خود آزمایشگاه واکسن‌سازی خارج شده است و حواشی‌های دیگری نیز وجود دارد و بحث‌های بیولوژیک بودن بیماری، امتحاناتی که فایزر در دنیا پس داده و اینکه چه کسانی که پشت قضایای واکسن هستند و غیره مطرح است بنابراین بیماری کرونا و واکسن موضوع پیچیده است.

نظر شما