شناسهٔ خبر: 167790 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت

تولید قدرت با فرهنگ مقاومت

سروری یکپارچگی، وحدت و پرهیز از تشتت در کنار هم‌افزایی نیروهای داخلی، می‌تواند ایران را به‌مراتب قوی‌تر از موقعیت فعلی کند.

«نماینده»/پرویز سروری: ایران اسلامی با گذار از کوران حوادث سنگین و طاقت‌فرسا، سال‌هاست آموخته تنها باید به داشته‌ها و ظرفیت‌های داخلی تکیه کند و محاسباتش را بر اساس بدترین سناریوها بنویسد. خودباوری حاصل از این نگاه، امروز در حوزه‌های تحت مدیریت نیروهای جهادی کاملاً مشهود است که توان نظامی یکی از شاخص‌ترین آن‌هاست. خرمشهرهایی که ایران برای حفظ آن‌ها با دشمنان مواجهه مستقیم داشته، درس‌های بزرگی بودند و به این دلیل که دفاع مقدس در همه عرصه‌ها، امری کاملاً عقلانی، ملی و شرعی است، نتایج آن نیز با برکت و به سود منافع ملی تمام‌شده است.

این در حالی است که برخی مغرضان و بدخواهان این آب‌وخاک، نظام اسلامی را متهم به ماجراجویی و مخالفت با به‌اصطلاح نظم نوین جهانی می‌کنند، حال آنکه کشورمان هیچ‌گاه آغازگر تجاوز و تعدی نبوده و هر آنچه امروز در مناسبات بین‌المللی بین ما و نظام سلطه وجود دارد، دفاعی است که در صورت عبور از خطوط قرمز، به پاسخی دندان‌شکن منتهی خواهد شد.

این دفاع پیشدستانه و آمادگی صددرصدی در نهایت به افزایش تصاعدی و علی‌الدوام قدرت منجر شده و مؤلفه‌های بسیار مهمی از بازدارندگی را محقق کرده است. به بیان دیگر، ایران از رهگذر فرهنگ «مقاومت»، اکنون در مقام «تولید قدرت» در بسیاری از حوزه‌ها قرار گرفته و می‌تواند در بدترین شرایط، یک جنگ ترکیبی پیچیده را در جبهه‌های مختلف مدیریت کند.

این قدرت و نمایش آن در جنگ ادراکی بسیار تعیین‌کننده است و پالس‌های مهمی به طرف‌های متخاصم ارسال می‌کند. به این مفهوم که اگر در برابر هجمه‌ها و تهدیدات مستقیم و غیرمستقیم، جنگ نرم یا جنگ سخت، حریف پاسخی دریافت نکند یا این پاسخ از کوبندگی و بازدارندگی لازم برخوردار نباشد، آنگاه دشمن برای پیشروی و برنامه‌ریزی برای زدن ضربه‌ای جدید، پا پیش می‌گذارد.

از باب مثال، اگر مسئولان یا بخش‌های مختلف یک کشور از سوی مقامات کشوری متخاصم تهدید شوند و پاسخ دریافت نکنند یا این پاسخ هم‌وزن نباشد، احتمال اقداماتی همچون حمله نظامی یا طراحی توطئه‌های ضد امنیتی مانند ترور و بمب‌گذاری افزایش می‌یابد. چنانچه بخواهیم شفاف‌تر در این خصوص صحبت کنیم، درک طرف یا طرف‌های مقابل از قدرت یک کشور، در نحوه مواجهه ابرقدرت‌ها با آن تعیین‌کننده است. لذا هر آنچه بتواند دست برتر برای ایران ایجاد کند، در این بخش قابل‌تعریف و تعمیم است.

از سوی دیگر، منطق قدرتمندان عالم نیز همین است. آن‌ها مادامی‌که احساس نکنند مانعی در برابر آن‌هاست، می‌تازند، یک‌جانبه مطالبه می‌کنند و وقتی همه پیش‌پرداخت‌ها را دریافت کردند، طلبکار هم می‌شوند! طلبکاری ازنظر آن‌ها موضوعی غیراخلاقی نیست چراکه تا همه مقدرات و مناسبات را به زیر سلطه خود درنیاورند، دست‌بردار نیستند. این قاعده آن‌ها دوست و دشمن هم نمی‌شناسد. دوستان و متحدانشان کسانی هستند که راضی شده‌اند به آن‌ها باج بدهند و استقلال نیم‌بند و در سایه داشته باشند و تکلیف دشمنانشان هم که معلوم است.

با این حساب، هر جا که بیشترین مخالفت‌ها یا بی‌سابقه‌ترین دغل‌بازی را بکار می‌اندازند، همان‌جا پاشنه آشیل آن‌هاست. توان نظامی و موشکی، حوزه انحصاری و حیاط خلوت غرب و ابرقدرت‌ها بود که جمهوری اسلامی، اقتداری اعجاب‌آور و شگفت‌آور در این بخش دارد. رونمایی از موشک‌های هایپرسونیک و بالستیک جدید با قابلیت هدف قرار دادن ناوهای دشمن از عمق دریا، قابلیت هدف قرار دادن اهداف دریایی از فاصله 1800 کیلومتری، احداث شهرک‌های موشکی راهبردی، بکار گرفتن پهپادهای انتحاری و ده‌ها موفقیت مهم در تقابل با تهدیدات پیرامونی، دستاوردهای تولیدکننده قدرتی هستند که غرب سال‌هاست برای تحدید و تضعیف آن‌ها برنامه‌ریزی کرده و خواب‌ها دیده است.

تکرار ترجیع‌بند مذاکره موشکی درحالی‌که بارها اعلام کرده‌ایم این موضوع، خط قرمز نظام اسلامی است و اصرار و سپس تهدید به تحریم، حاکی از این است که بن‌بست شکنی ایران جواب داده و حریف را واداشته تا علیرغم قدرت نظامی، دریوزگی مذاکره را در پیش بگیرد و دست‌آخر، از حربه نخ‌نما شده تحریم استفاده کند. به گفته سرلشکر باقری؛ «دشمن تغییرپذیر نیست او قرن‌ها تلاش کرده تا جهان را تصاحب کند و انقلاب اسلامی مانع او شده است. اگر می‌خواهیم تحریم را خنثی کنیم که امر رهبری است، راهش قوی شدن در تمام عرصه‌ها و ابعاد است. هرکدام ما در هر مسئولیتی باید تلاش کنیم و مسئولیت ما در حوزه دفاعی و امنیتی است ... در مسئله قوی شدن در امر دفاع شاهد هستیم که نیروهای مسلح چه تلاش‌هایی می‌کنند.» (29 دی 99)

در باب مواجهه با ویروس کرونا نیز همین جد و جهد را در میان کادر درمان، پزشکان و محققان این علم در کشورمان دیدیم. ایران اسلامی از معدود قطب‌های پزشکی است که همزمان بر روی چند پروژه واکسن کرونا کار می‌کند و با کشورهای متحد خود نیز در این زمینه تحقیقاتی را آغاز کرده است. این در حالی است که پیاده‌نظام سایبری و رسانه‌ای نظام سلطه با هدف تحقیر توانمندی و قدرت دانشمندان ایرانی در تولید واکسن کرونا، کمپین‌های وسیعی برای تشویق افکار عمومی به خرید واکسن‌های آمریکایی و اروپایی از سوی مسئولین به راه انداخته‌اند. از یک‌سو برای گسترش ویروس کووید-19 در ایران اشک تمساح می‌ریزند و از طرفی، داروی برخی بیماری‌های خاص را تحریم می‌کنند! این استاندارد دوگانه مشخصاً برای به حاشیه راندن این دستاورد بزرگ طراحی و به مورد اجرا گذاشته‌شده است؛ کما اینکه نسخه‌های دیگری برای مؤلفه‌های قدرت ایران اسلامی به جریان انداخته و هر کدام را با اسلوب خاصی در پیش گرفته‌اند.

و بالاخره اینکه یکپارچگی، وحدت، پرهیز از تشتت و نزاع به‌عنوان عوامل ضعف در کنار هم‌افزایی نیروهای داخلی، می‌تواند ایران را به‌مراتب قوی‌تر از موقعیت فعلی کند و در برابر تهدیدات، تحریم‌ها و تکانه‌های خارجی مصون نگه دارد.

نظر شما