شناسهٔ خبر: 167764 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

محبی: وابستگی بودجه به نفت ریشه مشکلات اقتصادی

محبی نجم آبادی سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: از مهمترین پایه‌های مالیاتی که باید هرچه سریع‌تر اجرایی شود، مالیات بر مجموع درآمد افراد است که می‌تواند ضمن کاهش وابستگی کشور به نفت فشار مالیاتی بخش‌ تولید را کاهش دهد.

 به گزارش «نماینده»، بهروز محبی نجم آبادی؛ سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  درباره لزوم دریافت مالیات بر مجموع درآمد (PIT) گفت: یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران که در بودجه ‌۱۴۰۰ هم به خوبی نمایان می باشد، وابستگی بیش از حد به درآمدهای نفتی است. کاهش منابع درآمدی این بخش و ایجاد منابع پایدار درآمدی الزامی است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین محل های ایجاد منابع درآمدی پایدار مالیات است. البته نه به این صورت که به تولیدکنندگان فشار بیاوریم از آن ها مالیات زیادی بگیریم. بلکه باید از فرارهای مالیاتی جلوگیری شود و چتر مالیاتی کشور را از طریق ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید، گسترده‌تر کنیم.

نماینده مردم سبزوار درباره اهمیت دریافت مالیات بر جمع درآمد (PIT) گفت: یکی از مهمترین پایه‌های مالیاتی که باید هرچه سریع تر پیاده و اجرایی شود، مالیات بر مجموع درآمد افراد است. مالیات بر مجموع درآمد افراد می تواند ضمن کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی فشار مالیاتی بخش های تولیدی کشور را کاهش دهد و زمینه بهبود وضعیت آن ها را به دنبال داشته باشد.

وی در ادامه افزود: مالیات حقوق کارکنان بخش دولتی و خصوصی، مالیات مشاغل، مالیات مستغلات و مالیات بر درآمد اتفاقی، همگی اجزای مهم مالیات بر مجموع  درآمد هستند.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم هرچه سریع تر شاهد پیاده سازی این پایه مالیاتی جدید در کشور باشیم. در تمام کشورهای توسعه یافته نیز مالیات بر جمع درآمد افراد وجود دارد. نسبت مالیات به درآمد ناخالص ملی در کشورهای اروپایی بالای ۲۵ درصد و در همسایگی ما یعنی ترکیه ۲۰ درصد است اما متاسفانه این شاخص در ایران حدود ۶ درصد است.

نظر شما