شناسهٔ خبر: 167716 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

واکسن‌های داخلی کرونا مورد تایید WHO است

واکسن کرونا یک نماینده مجلس گفت: مخالفت عده‌ای در مقابل سخنان رهبری نوعی خوش خدمتی به دشمنان ملت است و به طور کلی اظهارات این افراد نه یک دغدغه علمی، بلکه یک بیانیه سیاسی است.

به گزارش «نماینده» معصومه پاشائی بهرام، پزشک و نماینده مجلس شورای اسلامی  با انتقاد از نامه رؤسای سه رکن سازمان نظام پزشکی به رئیس جمهور گفت: با توجه به انتخابات گذشته نظام پزشکی، این افراد نمی‌توانند خود را نماینده جامعه پزشکی کشور بدانند، حتی در مورد نامه ارسال شده به رئیس جمهور نیز به طور حتم اکثر پزشکان کشور در جریان این موضوع قرار نگرفتند.

وی افزود: مشخص نیست که این افراد چگونه خود را نماینده جامعه پزشکان می‌دانند و بر اساس کدام اصول اخلاقی در مقابل سخنان رهبری ایستادگی می‌کنند؛ بهتر است روسای نظام پزشکی به دنبال اقدامات سیاسی نبوده و در راستای وظایف ذاتی خود در این سازمان فعالیت کنند.

پاشائی به اشاره به نارضایتی جامعه درمانی کشور از برخی اقدامات سازمان نظام پزشکی گفت: مقام معظم رهبری هیچگاه نگفتند که واکسن خارجی خریداری نشود، اما این افراد در ابتدا به این شایعه دامن زندند که مقامات ارشد کشور مخالف خرید واکسن کرونا هستن؛ اما در شرایط فعلی به دنبال این موضوع هستند که واکسن معتبر کرونا تنها توسط دو کشور آمریکا و انگلستان ساخته شده است.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی افزود: ادعای این افراد به طور کلی اشتباه بود و ایران می‌تواند با دیگر کشورهای سازنده واکسن کرونا مذاکره کرده و بخشی از نیاز خود را از طریق واردات این واکسن تأمین کند.

وی افزود: می‌توان گفت که مخالفت برخی از افراد در مقابل سخنان مقام معظم رهبری نوعی خوش خدمتی به دشمنان کشور است و به طور کلی  اظهارات این افراد نه دغدغه پزشکی و علمی بلکه یک بیانیه سیاسی است و دلیل اصرار این افراد برای خرید واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی به هیچ عنوان اعتبار علمی ندارد.

پاشائی با اشاره به فعالیت‌های سیاست‌زده برخی از مسئولان نظام پزشکی در گذشته گفت: پیش از این نیز برخی از این افراد در راستای انجام فعالیت‌های غیر تخصصی خود اقدام به ارسال نامه‌ای به بشار اسد کرده و در آن نامه مطالب نادرستی را در جهت منافع آمریکا منتشر کردند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: سیاسی کردن سازوکارهای درمانی و علمی کشور، ظلم به مردم و نظام سلامت است و بنده به این افراد توصیه می‌کنم که علایق و گرایش‌های سیاسی خود را در تخصص خود دخالت ندهند.

واکسن‌های داخلی  کرونا مورد تایید WHO  است

وی با اشاره به روند ساخت واکسن داخلی کرونا گفت: ویروس کرونا تا مدت مدیدی در زندگی مردم جهان حضور خواهد داشت، بنابراین همه کشورها به دنبال دستیابی به راه‌های مقابله با این ویروس خواهند بود. ایران نیز، خوشبختانه دانش مورد نیاز برای ساخت واکسن را در اختیار داشته و تا کنون نیز توانسته است تأییده‌ سازمان بهداشت جهانی را دریافت کند.

پاشایی ادامه داد: برخی از واکسن‌های داخلی در مرحله کارآزمایی بالینی هستند و این مرحله برای واکسن ایران به مانند دیگر کشورهای سازنده واکسن کرونا زمانبر خواهد بود. اما تا زمانی که واکسن داخلی به بازار عرضه شود ایران اقدام به واردات واکسن خواهد کرد  و کادر درمانی کشور و افراد آسیب‌پذیر در اولویت دریافت آن قرار خواهند گرفت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر اهمیت نحوه توزیع واکسن کرونا، افزود: متأسفانه در بازار دارو کشورما مافیا قوی وجود دارد و بسیاری از افراد ذی‌نفع در این حوزه حتی در بدنه حاکمیت نفوذ دارند؛ این مافیا به صورت مداوم تلاش می‌کند که شفافیت در حوزه تأمین و توزیع دارو از بین برود.

لزوم استفاده از سامانه تیتک برای توزیع واکسن

وی در همین رابطه ادامه داد: بهترین روش نظارت بر نظام سلامت کشور و توزیع دارو استفاده از سامانه‌های الکترونیکی است؛ سامانه تیتک یکی از موفق‌ترین سامانه‌های موجود در این عرصه بوده و به نظر بنده بهتر است تمام فرآیندهای نظام سلامت کشور از جمله توزیع انواع دارو مانند واکسن کرونا در ذیل این سامانه صورت پذیرد.

پاشایی در پایان به بیان اینکه استفاده از سامانه تیتیک بهترین راه ساماندهی توزیع واکسن کرونا است، گفت: تنها با استفاده از این سامانه می‌توانیم واکسن را به مصرف جامع هدف برسانیم و از توزیع ناعادلانه و خارج از شبکه آن جلوگیری کنیم.

نظر شما