شناسهٔ خبر: 167645 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

پرداخت ارز دولتی تداوم فساد گسترده در واردات نهاده‌های دامی را به همراه دارد

سعیدی سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: در حال حاضر پرداخت ارز دولتی موجب تداوم حجم وسیع فساد در واردات نهاده‌های دامی می‌شود، باید تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حذف و یارانه آن در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد.

به گزارش «نماینده»، معین الدین سعیدی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص افزایش قیمت تخم مرغ در بازار و تاثیر تخصیص ناصحیح ارز دولتی به واردات نهاده‌های دامی در این افزایش قیمت، گفت: تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی  با شیوه کنونی منجر به تداوم فساد در واردات نهاده‌های دامی علی رغم وجود سامانه‌هایی مانند بازارگاه می‌شود.

نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید در فرآیندی تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حذف و یارانه آن در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد، ادامه داد: در حال حاضر پرداخت ارز دولتی موجب تداوم حجم وسیع فساد در واردات نهاده‌های دامی می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تلاشی برای تامین و تولید بخشی از نیاز ۱۹ میلیون تنی به نهاده‌های دامی در داخل کشور علی رغم پتانسیل‌های موجود در زمینه کشاورزی صورت نمی‌گیرد، عنوان کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد حذف ارز دولتی واردات نهاده‌های دامی در لایحه بودجه سال آینده را ارائه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه چاره‌ای جز حذف و هدفمندسازی پرداخت ارز دولتی به واردات نهاده‌های دامی نداریم، گفت: بخشی از افزایش قیمت فرآورده‌های دامی به دلیل ناهماهنگی بین دستگاه‌هایی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی است، باید اختیارات وزارت جهاد کشاورزی به این وزارت‌خانه بازگردد.

سعیدی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه سران قوا اختیارات تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شد، افزود: تفاهم نامه‌ای بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی در زمینه واگذاری اختیارات تنظیم بازاری جهاد کشاورزی منعقد شد اما رئیس جمهور با آن مخالفت کرد.

نظر شما