شناسهٔ خبر: 167631 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

پایان پاندمی کرونا معلوم نیست

قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز پایان زمان پاندمی کرونا مشخص نیست، بر لزوم تمرکز بر اقدامات پیشگیرانه برای کنترل شیوع این بیماری، تاکید کرد.

به گزارش «نماینده» سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی چهارشنبه ۱۷ دی در جمع اعضای ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مشخص نیست تا چه مدت با این بحران درگیر هستیم و نگاه مجلس شورای اسلامی، پیگیری دردها و مشکلات مردم است و امیدواریم بحران کووید۱۹ نیز طی ماه های آینده به پایان رسیده و از مسایل اقتصادی مردم گره گشایی شود.

 قاضی‌زاده هاشمی به خدمات مدافعان سلامت در بحران کروناویروس پرداخت و گفت: جامعه پزشکی همانند روزهای دفاع مقدس نشان داد که ایثارگرانه در بحران ها کنار مردم است و مدافعان سلامت در خط مقدم این مبارزه بوده‌اند.

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا، با اشاره به اقدامات مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این بحران و حمایت مجلس شورای اسلامی از این خدمات، افزایش اعتبارات حوزه سلامت کشور را نمودی از این حمایت ها دانست.

ضرورت ترویج پرهیز از عادی پنداری کرونا

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر که بیماری یک روند نزولی را در کشور طی می‌کند، لازم است بکوشیم تا زمان انجام واکسیناسیون و پایان این بحران، این شرایط را حفظ کنیم، جامعه پرهیز از عادی پنداری را از رفتار مسوولان درک می کند و همه باید به واسطه تلاش ها و اقدامات ما، از جدیت و اهمیت این موضوع آگاه شوند.

این پزشک متخصص با هشدار نسبت به شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام که انتشار ویروس های خطرناکی مانند کرونا با خطر سرایت بالا را در پی داشته است، گفت: در این راستا لازم است به استانداردهایی دست یابیم که بر حسب شرایط فرهنگی و بومی مناطق، بتواند در مواقع مشابه در جامعه آمادگی ایجاد کند و این امر نیازمند تولید دانش است.

او با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه ثبت داده ها توانمندی خوبی داشته و می تواند کانون آموزش کشور شود، از کادر سلامت فارس قدردانی کرد و آنان را متخصصانی باسواد و زحمتکش دانست و ابراز امیدواری کرد که با همراهی مردم به زودی شاهد پایان بحران کرونا و رفع مشکلات و چالش‌های مردم باشیم.

پیشینه‌ی قوی علوم پزشکی شیراز

نایب رئیس اول مجلس با فوق العاده خواندن پیشینه علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بر بهره مندی از این توانمندی برای تدوین راهنماهای بالینی حوزه سلامت، تاکید کرد.

قاضی‌زاده‌هاشمی با بیان اینکه استان فارس همواره در حوزه علوم پزشکی در کشور نمونه نظم و کارآمدی بوده است، اقدامات صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی شیراز را الگویی برای دیگر استان ها دانست.

احتمال تکرار شیوع بیماری‌های ویروسی در سال‌های آینده

عضو ستاد ملی کروناویروس افزود: اندیشمندان خوبی در حوزه های عمومی و تخصصی سلامت فارس مشغول به خدمت هستند و کرونا باید باعث شود حجم مطالعات در این حوزه گسترش یابد؛ چرا که در سال های آینده نیز با تکرار این ویروس ها مواجه هستیم و امکان وجود جهش بیماری و ایجاد زمینه های خطرناک تر وجود دارد، بنابراین باید با یک دید قوی، تحلیل درست و استانداردسازی اقدامات، در مقابل این بحران ها ایجاد آمادگی شود.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: در ابتدای پاندمی کروناویروس، مدل روشنی برای مواجهه نداشتیم و لازم است مراکزی مانند دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به توان علمی موجود، به تدوین پروتکل ها پرداخته و آموزش داده شود.

نائب رئیس اول مجلس با مقدم برشمردن پیشگیری بر درمان و اثبات این اهمیت در بحران کووید ۱۹، گفت: در طی این ماه ها، هنوز هم در سطح دنیا به درمان قاطعی برای این بیماری دست نیافته اند و به هر میزان در امر پیشگیری تمرکز کنیم، اقدامات موثرتر خواهد بود.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین در خصوص اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی، افزایش پایبندی عمومی به قرنطینه بیماران را از دستاوردهای این طرح عنوان کرد و ادامه داد: لازم است در کنار ثبت تجربیات موفق، کاستی ها و چالش ها نیز مستند شود تا بتوانیم از تکرار آنها جلوگیری کنیم و دانشگاه علوم پزشکی شیراز به خوبی این صلاحیت را دارا بوده تا بتواند اقدامات موثری در این زمینه به ثبت برساند.

نظر شما