شناسهٔ خبر: 167599 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سناریوهای دولت برای فروش نفت/ بودجه با فروش اوراق سرگردان می‌شود

غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی گفت: فروش اوراق سابقه موفقیت‌آمیزی در کشورمان نداشته است و اگر از آن استقبال نشود، بودجه سرگردان می‌شود.

به گزارش «نماینده»، غلامرضا منتظری، درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: بودجه سال آینده اشکالات فراوانی دارد و قطعاً بودجه فعلی پاسخگوی انتظارات نیست چرا که بین منابع و مصارف آن انطباق وجود ندارد و وابستگی این بودجه به نفت بسیار بالاست.  

وی بیان کرد: این بودجه به شدت به نفت وابسته است و بودجه وابسته شکننده است و رقمی که برای صادرات نفت در سال آینده پیش بینی شده، خیلی زیاد است و در بهترین شرایط هم نمی‌توانستیم به این رقم فکر کنیم.  

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر در شرایط تحریم هستیم و نمی‌دانیم که واقعاً دولتمردان بر چه اساسی میزان صادرات نفت را تا این حد بالا دیده اند و بنده در این زمینه از یکی از مسئولان سازمان برنامه و بودجه سوال کردم که بر چه مبنایی تا این حد بودجه بر اساس فروش نفت بسته شده است که وی گفت ما چند سناریو داریم و اگر این سناریوها عملیاتی نشد، سراغ فروش اوراق می‌رویم!  

منتظری اظهار داشت: فروش اوراق سابقه موفقیت‌آمیزی در کشورمان نداشته است و اگر از آن استقبال نشود، بودجه سرگردان می شود.  

وی با بیان اینکه نکته دیگری که وجود دارد آن است که دولت هفت سال است که سکان کشور را بر عهده دارد و می‌خواهد به همه انتظارات در سال پایانی پاسخ دهد، ‌ تصریح کرد: درست است که مباحثی چون همسان سازی حقوق بازنشستگان ضرورت دارد اما زمانی که همه این مطالبات در آخرین بودجه دولت و بدون توجه به منابع آن گذاشته می شود، مشکلاتی به وجود می آید.  

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که اتکا به نفت در بودجه باید کاهش یابد اما متاسفانه میزان وابستگی بودجه به نفت در سال آینده افزایش یافته است و ما نگرانیم که اگر این بودجه اصلاح نشود، دوگانه مجلس و مردم اتفاق بیفتد و عده‌ای بگویند که ما پیش‌بینی کرده بودیم که این بودجه چه سرنوشتی را برای کشور به وجود می‌آورد و چرا مجلس با آن مخالفت نکرد؟  

منتظری با اشاره به اینکه بودجه سال ۱۴۰۰ شبیه سناریو سیاسی است، گفت: مجلس شورای اسلامی حتماً باید روی اصلاحات بودجه اصرار کند و تصویب بودجه باید منوط به اصلاحات ساختاری باشد.

نظر شما