شناسهٔ خبر: 167593 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تعیین تعرفه نیم درصدی برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی

امیرآبادی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس گفت: این کمیسیون طی هفته آینده به بخش مصارف ورود می‌کند و در نظر دارد، برای تعدیل قیمت ها و جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی، مواد اولیه کارخانجات و ماشین‌آلات میزان تعرفه‌ها را کاهش دهد.

به گزارش «نماینده»، احمد امیرآبادی فراهانی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس، با اشاره به مصوبه دیروز این کمیسیون درباره محاسبه ارز در بودجه سال آینده به صورت تک نرخی ۱۷ هزار و پانصد تومانی گفت: دولت نرخ ارز حقوق ورودی گمرک برای واردات کالاهای اساسی را در سال آینده مانند سال جاری با ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه کرده بود که تجربه تاسف‌بار نحوه تخصیص ارز یارانه‌ای به کالاهای اساسی و ارائه این کالاها با محاسبه ارز آزاد به مردم موجب شد تا کمیسیون در راستای مبارزه با فساد، رانت و ایجاد عدالت با این مصوبه موافقت کند.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: دولت نرخ ارز را برای واردات دیگر کالاها مانند ماشین آلات، مواد اولیه کارخانجات، لوازم آرایش، خودرو لوکس و ... را نیز با ارز ۴۲۰۰ تومانی و یارانه‌ای محاسبه می‌کرد و هیچ تمایزی میان کالاهای اساسی و لوکس با توجه به شرایط معیشتی مردم قائل نبود اما اکنون به موجب این مصوبه دولت نرخ ارز حقوق ورودی همه کالاها را در سال آینده باید ۱۷ هزار و پانصد هزار تومان محاسبه کند و براین اساس ارز در بودجه ۱۴۰۰ تک نرخی می‌شود.

*تعیین تعرفه نیم درصدی برای واردات کالاهای اساسی

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره اینکه کمیسیون تلفیق بودجه برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی با توجه به تعیین نرخ ارز ۱۷ هزار و پانصد تومانی حقوق ورودی تصمیماتی را در بحث هزینه‌ای بودجه اتخاذ می‌کند، افزود: کمیسیون تلفیق بودجه این هفته در حال بررسی بخش درآمدی بودجه سال آینده است و طی هفته آینده به بخش مصارف ورود می‌کند و در نظر دارد، برای تعدیل قیمت ها و جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی، مواد اولیه کارخانجات و ماشین‌آلات میزان تعرفه‌ها را کاهش دهد.

وی تصریح کرد: به طور مثال میزان تعرفه برای کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۰، نیم درصد تعیین خواهد شد در صورتی که این تعرفه در سال ۹۹ به میزان ۵ درصد بود، بنابراین اگر اکنون نرخ ارز حقوق ورودی گمرک برای واردات کالاهای اساسی با ارز ۱۷ هزار و پانصد تومانی محاسبه می‌شود از سوی دیگر تعرفه آن چندبرابر کاهش می‌یابد.

امیرآبادی‌فراهانی تاکید کرد: همچنین تعرفه واردات کالاهای لوکس و غیرضروری که پیش از این با استفاده از رانت با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد می‌شد، بالاتر محاسبه خواهد شد.

*پایان قصه رانت و فساد با تعیین ارز تک نرخی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با بیان اینکه پیش از این دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ قیمت ارز برای کالاها را سه رقم ۴۲۰۰ تومان، ۱۱ هزار تومان و آزاد در نظر گرفته بود، گفت: این موضوع موجب شده بود تا در سال ۹۹ شاهد ایجاد فساد و رانت گسترده‌ای در بحث تخصیص ارز یارانه‌ای برای واردات کالاها به کشور باشیم اما اکنون به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ارز در سال آینده تک نرخی و با قیمت ۱۷ هزار و پانصد تومان در نظر گرفته خواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس اظهار کرد: با وجود این مصوبه، دیگر قصه ارزهای مختلفی که باعث رانت و فساد می‌شد، از میان خواهد رفت و ما هم برای تنظیم و کنترل قیمت کالاها در بازار از طریق تعدیل تعرفه‌گذاری ورود خواهیم کرد و با این روش کالای مورد نیاز و ضروری مردم با تعرفه پایین‌تر و اجناس لوکس با تعرفه بالاتر بسته می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به کاهش میزان درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده هم بیان کرد: دولت میزان فروش روزانه نفت را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، ۲.۳ میلیون بشکه محاسبه کرده بود که اکنون براساس تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه این میزان به ۱.۵ میلیون بشکه کاهش یافته و این موضوع میزان وابستگی بودجه سال آینده را به درآمدهای نفتی نسبت به سال ۹۹ کاهش داد که اتفاق خوبی است.

نظر شما