شناسهٔ خبر: 167588 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

واکسن کرونا با چند دلار به ایران می رسد

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، به تشریح وضعیت بیماری کرونا در کشور پرداخت.

به گزارش «نماینده»، علیرضا رئیسی، روز یکشنبه در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر اینکه گفته می‌شود در تست واکسن ایرانی از آب مقطر استفاده شده است، گفت: باید دید این حرف‌ها را چه کسانی مطرح می‌کنند. زیرا، ایران سابقه صد ساله در واکسن سازی دارد.

وی با اشاره به کشورهایی که ساخت واکسن کرونا را دنبال می‌کنند، افزود: جالب است که چرا از آنها اسمی برده نمی‌شود.

رئیسی در خصوص زمان دسترسی به واکسن ایرانی، گفت: این واکسن هم مثل سایر جاهای دیگر باید فازهای بالینی را پشت سر بگذارد و به نظر می‌رسد در بهار ۱۴۰۰ بتوان واکسن را تولید کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، در ارتباط با عوارض آلودگی هوا در روزهای کرونایی، گفت: آلودگی هوا در انتشار ویروس تاثیر ندارد، اما می‌تواند وضعیت بهبودی افراد مبتلا به کرونا را به تاخیر بیاندازد و حال بیماران را بدتر کند.

رئیسی تاکید کرد: میزان کشندگی کرونا در هوای آلوده حدود ۸ تا ۹ درصد بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب کرونا در کشور، گفت: متاسفانه وقتی شرایط عادی می شود، نگرانی های ما بیشتر می شود.

رئیسی افزود: با توجه به فصل سرما و بسته ماندن در و پنجره ها و نبود تهویه مناسب، از مردم درخواست می کنیم از دورهمی ها خودداری کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از نگرانی های ما، آغاز سفرها در وضعیت عادی انگاری شرایط کرونایی است که می تواند دوباره منجر به تشدید بیماری شود. لذا، از هموطنان درخواست می کنیم که فعلا از رفتن به سفر خودداری کنند.  

به گفته رئیسی، در حال حاضر حدود ۴۰۰ شهر در وضعیت زرد و ۴۳ شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

رئیسی در خصوص زمان دسترسی به واکسن خارجی، افزود: بر اساس صندوق کواکس، کشورها برای دسترسی به واکسن طبقه بندی می شوند. آنچه مسلم است، امیدواریم تا قبل از پایان سال جاری، بتوانیم تعدادی واکسن برای استفاده گروه های در اولویت، دریافت کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در ارتباط با قیمت واکسن خارجی، گفت: قیمت واکسن های خارجی بین ۲.۱۹ تا ۴۴ دلار متغییر خواهد بود و این بسته به نوع کشور، فرق می کند.

وی ادامه داد: واکسن خارجی برای ما کمتر از ۱۰ دلار خواهد بود.  

رئیسی با اشاره به درخواست ۱۵.۸ میلیون دوز واکسن از سوی ایران، گفت: کارهای انتقال ۵۲ میلیون دلار پول خرید واکسن در حال نهایی شدن است.  

نظر شما