شناسهٔ خبر: 167511 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

خروج آمریکا از منطقه به عنوان بخشی از انتقام سخت، قطعی است

زاکانی/2 رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه باید بکوشیم تا زمینه اخراج قاتلان حاج قاسم و ابومهدی المهندس را از منطقه فراهم کنیم، گفت: خروج آمریکا از منطقه به عنوان بخشی از انتقام سخت، قطعی است.

به گزارش «نماینده»، در آستانه سالگرد شهادت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، «نصیر عبدالمحسن عبدالله» سفیر عراق در تهران با علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس دیدار و گفتگو کرد.

در این نشست که با حضور عطاالله رفیعی آتانی قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس، رایزن سیاسی عراق و جمعی از معاونین طرفین برگزار شد، علاوه بر بررسی و مرور آخرین تحولات منطقه و سطوح مختلف همکاری‌های فی‌مابین، بر لزوم انتقام سخت از قاتلان شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تأکید شد.

زاکانی: ایران و عراق در کنار یکدیگر آینده را خواهند ساخت

علیرضا زاکانی، در ابتدای نشست ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت فاطمه الزهرا(س) یاد شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را گرامی داشت و گفت: من بارها به عراق سفر کرده‌ام و با مسئولان مختلف عراقی دیدار داشته‌ام و همواره به برادران عراقی گفته‌ام که نوع نگاه جمهوری اسلامی ایران به عراق با نگاه آمریکایی‌ها کاملاً‌ متفاوت است. ما عراقی مستقل و پیشرفته را می‌خواهیم و حاضریم در این مسیر تمام تجربیات خود را در اختیار ملت و دولت عراق قرار دهیم اما آمریکایی‌ها عراق را ضعیف و تجزیه شده می‌خواهند.

وی افزود: نگاهی که ما به ملت عراق داریم باعث شد آن روزی که داعش به عراق حمله کرد، شهید سلیمانی به سرعت در منطقه حاضر شود و حفاظت از نظام سیاسی عراق را بر خود فرض گیرد. همچنین در قضیه تهدید شمال عراق نیز باز حضور سردار سلیمانی و تلاش او برای یکپارچگی عراق جدی بود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، ترور شهیدان سلیمانی و ابومهندس را جنایت بزرگ و بی‌شرمی دشمنان ملت ایران و عراق دانست و عنوان کرد: دست زدن به عمل بزدلانه‌ای چون ترور، نشان دهنده ناتوانی و شکست دشمن است. ترامپ در همه سیاست‌های چهارساله گذشته خود در منطقه شکست خورده است و امروز چون ماری زخم خورده به خود می‌پیچد.

زاکانی افزود: همانگونه که ملت ایران و عراق در مبارزه با داعش متحد شدند و آن را زمین‌گیر کردند، همین قدر باید بکوشیم تا زمینه اخراج قاتلان حاج قاسم و ابومهدی المهندس را از منطقه فراهم کنیم. انتقام سخت امری قطعی است و اخراج آمریکا از منطقه بخشی از این انتقام است که به لطف خدا قطعی خواهد بود و انتظار آن است که دولت و مجلس عراق نیز پیگیر جدی آن باشند.

وی اظهار داشت: ایران نشان داده که همیشه در وعده‌های خود صادق است اما آمریکایی‌ها اهل خلف وعده هستند. امروز نیز همت و تلاش ما برای ساخت عراقی مستقل و پیشرفته کاملاً جدی است و در این مسیر از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین با اشاره به ریشه‌های مشترک اعتقادی، سیاسی و فرهنگی مشترک بین ملت‌های ایران و عراق و مرز گسترده همسایگی دو کشور، بر چهار سطح همکاری فی ما بین اشاره کرد.

زاکانی سطح اول همکاری را «سازندگی و عمران و آباد عراق» دانست و در توضیح آن گفت: ایران آمادگی آن را دارد تا در تمامی حوزه‌هایی که امروز عراق نیازمند سازندگی و عمران است ورود کرده و کمک‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را بیش از پیش ارتقاء دهد. در این راستا مجالس دو کشور به عنوان ریل گذار سایر قوا می‌توانند زمینه را فراهم سازند.

وی سطح دوم همکاری با عراق را «همکاری ملت‌ها» خواند و تاکید کرد: مردم عراق و مردم ایران مردم عاطفی و دوست داشتنی هستند و این عطوفت و مهر می‌تواند به طرق مختلف تقویت شود. برای مثال من به عنوان یک پزشک، بیماران عراقی بسیاری را درمان کرده‌ام و این سطح از همکاری می‌تواند گسترش یابد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس سطح سوم همکاری را «انتقال تجارب» بین دو کشور بیان کرد و گفت: ما دشمن مشترک داریم و از طرفی زمینه‌های و ریشه‌های مشترک بسیاری داریم و می‌توانیم بر اساس این مشترکات و به ویژه با محوریت اهل بیت(ع) با یکدیگر در برابر نظام سلطه و استکبار جهانی متحد شویم و با انتقال مرتب تجربیات، ظرفیتی عظیم برای ظلم‌ستیزی در منطقه خلق کنیم. در این راستا مراکز پژوهشی مجالس دو کشور و گروه‌های دوستی و پارلمانی می‌توانند به صورت جدی ارتباط‌ وقی، مستمر و دقیق دنبال کنند.

زاکانی سطح چهارم همکاری دو کشور را «سطحی جهانی» دانستد و گفت: با عظمتی که ملت‌های ایران و عراق از آن برخورددار هستند و با اشتراکات فراوانی که دارند می‌توانند بر اساس سناریویی دقیق و عالمانه به اراده‌ای عظیم در مقابل زیاده خواهان جهان به خصوص غده سرطانی رژیم صهیونیستی ایجاد و آرمان‌های عظیمی چون آزاد سازی قدس شریف را دنبال کنند.

وی در پایان تأکید کرد: ما به هیچ وجه قانع به میزان و سطح تعامل فعلی نیستیم و معتقدیم در هر چهار سطح به کوری چشم دشمنان و بدخواهان دو ملت باید تعاملات را افزایش داد تا بتوانیم ان‌شاالله آینده را با یکدیگر بسازیم.

مجلس و دولت عراق خروج بیگانگان از منطقه را دنبال خواهند کرد

سفیر عراق در ایران نیز در این جلسه، گفت: ملت عراق همیشه از مردم، ‌مقامات و دولت ایران برای مبارزه با داعش سپاسگزار است. ایران اولین کشوری بود که در مبارزه با داعش به کمک ما آمد و ملت عراق هیچ‌گاه مجاهدت و فداکاری‌های حاج قاسم سلیمانی و کمک‌های همجانبه ملت ایران را فراموش نخواهد کرد. اگر کمک‌های مستشاری و همه جانبه ایران نبود و داعش نابود نمی‌شد.

وی اظهار داشت: از افتخارات من ملاقات مکرر با شهیدان سلیمانی و ابومهندس است. هر بار که این دو مرد را دیدم تواضع و انسان دوستی در آن‌ها موج می‌زد. عشق این دو شهید در قلب همه مردم عراق و ایران زنده خواهد بود. و حضور عکس‌های فراوان این دو شهید در پیاده‌روی زیارت اربعین گذشته گواهی بر این عشق است.

نصیر عبدالله مجازات عاملان جنایت‌کار ترور شهیدان سلیمانی و ابومهندس را قطعی دانست و گفت: در این راستا کمیته‌های حقوقی مشترکی تشکیل شده است که پرونده را دنبال می‌کنند. جنایت مشخص و عاملان آن نیز مشخص است. میان دستگاه‌های قضایی دو کشور نیز همکاری‌های خوبی وجود دارد. پارلمان عراق نیز اخراج نیروهای بیگانه را تصویب کرده و ان‌شاالله اخراج در عمل نیز که مطلوب ماست، آغاز خواهد شد.

سفیر عراق بیان داشت: مرز مشترک ما و ایران در حدود ۱۴۵۰ کیلومتر است و کمتر مرزی به این طول بین دو کشور وجود دارد و با توجه به اشتراکات فراوان دو کشور رابط و تعاملات عمیقی میان دو کشور وجود دارد که گوشه‌ای از آن هزاران زائری است که سالانه از ایران به عراق و یا از عراق به ایران می‌آیند.

نصیر عبدالله بیان کرد: جنگی که صدام در آن سال‌ها بر دو ملت تحمیل کرد، اقتصاد و زیرساخت‌های دو کشور را نابود کرد و خسارت‌های بسیاری را به جا گذاشت که موجب شد ظرفیت‌های بسیاری از دست برود و اتحاد ملت‌های ایران و عراق برای سال‌های از دست برود. امروز نیز دست‌های بسیاری در منطقه فعال است تا مانع همکاری‌ها و نزدیکی دو ملت شوند.

سفیر عراق در تهران تاکید کرد: جنایت‌هایی که در سال‌های اخیر بر مردم عراق گذشت واقعاً بی‌سابقه است و رسانه‌ها حق این مطلب را نتوانستند به خوبی ادا کنند. بیش از صد کشور برای داعش نیرو ارسال می‌کرد. امروز هم که به حمدالله داعش شکست خورده است باید بدانیم که داعش فقط یک اسم بود و اصلاً‌ جای تعجب ندارد که داعشی دیگر با اسمی جدید سربرآورد. ترامپ در همه سیاست‌های چهارساله گذشته شکست خورد و حتی متحدان اروپایی‌اش را نیز از دست داد. امیدواریم روزهای آتی به خیر بگذرد چرا که همیشه بازندگان به دنبال فتنه جدید هستند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر کشورهای مختلفی برای سرمایه‌گذاری در عراق حضور دارند اما خواست ملت عراق این است که بیشترین سهم سرمایه‌گذاری به ملت ایران تعلق داشته باشد. ما عملاً به همکاری‌های مشترک در حوزه‌های مختلف نیازمندیم و امیدواریم این چنین دیدارهایی موجب تقویت این همکاری‌ها در سطوح مختلف شود.

نصیر عبدالله بار دیگر تأکید کرد: ملت عراق، ملت ایران را دوست دارد و هیچ‌گاه یاد شهید سلیمانی در قلبش نمی‌میرد. ما این را در میان مردم کوچه و خیابان شاهد هستیم و آرزوی ماست که همکاری‌ها بیشتر شود و در این مسیر می‌توانیم مطالعات راهبردی بسیاری داشته باشیم.

سفیر عراق در تهران گفت: نخبگان ایرانی و عراقی در مراکز فکری می‌توانند تعاملات سازنده‌ای داشته باشند و ما باید تمام تلاش خود را به کار ببندیم تا دیدگاه‌هایمان را به هم نزدیک‌تر کرده و طرح‌های مشترک راهبردی در راستای منافع دو کشور داشته باشیم. از خدا می‌خواهیم ما را در خدمت به ملت دو کشور کمک و یاری رساند.

نظر شما