شناسهٔ خبر: 167504 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

سند تحول قضایی سندی جامع و رو به رشد است

غضنفرابادی43 رئیس کمیسیون قضایی مجلس سند تحول قضایی را سندی جامع، کامل و رو به رشد دانست و گفت: پیوستگی مهمترین بعد این سند است یعنی هر کدام از بندهای آن قابلیت اجرا پیدا کند در بندهای دیگر تاثیر دارد بنابراین نیاز است اجرای سریع‌تر آن در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش «نماینده»، موسی غضنفرآبادی، با ابراز خرسندی از ابلاغ سند قضایی توسط رئیس دستگاه قضا، گفت: قوه قضاییه باید چابک، فعال، سالم، توانمند و قابل اعتماد باشد وظیفه خود را به درستی انجام دهد البته به این شکل هست اما گاهی اوقات با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده و انتظارات مردم را برآورده نکرده؛ یکی از شاخص‌های خوب این سند در برگیری همه موضوعات بوده و سندی جامع، کامل و رو به رشد است.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی سند تحول قضایی را سندی جامع و اساسی دانست و افزود: همه به ویژه دستگاه قضا باید در اجرای سریع‌تر آن تلاش کنند و امیدواریم راهبردی، مفید و موثر برای پیشبرد اهداف دستگاه قضایی باشد.

وی ادامه داد: با ابلاغ سند تحول قضایی توسط رئیس قوه قضائیه امیدهایی در بین جامعه ایجاد شده است زیرا می‌تواند بخش زیادی از ایرادات و مشکلات کار قضایی را برطرف کند این سند در برخی موارد و بخش‌ها باید ارتقا یابد و تکمیل شود و در برخی موارد هم نیاز به سازوکار دارد مانند نظارت‌هایی که بر قضات به صورت الکترونیکی باید انجام شود و در این رابطه نیاز است ظرفیت‌هایی را ایجاد کرد.

وی با یادآوری اینکه دستگاه قضا جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد، گفت: البته برخی قوانین مانند جایگزین شدن سند رسمی به اسناد عادی باید اصلاح شود و به نحوی پیش برویم که اعتبار اسناد رسمی جایگاه خود را پیدا کنند و مشکلات مردم حل شود.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس یازدهم یادآور شد: تغییرات اساسی که در سند تحول قضایی وجود دارد مربوط به بحث‌های مدیریتی و سازوکار نظارتی بر اجرای تمامی بندهای آن است البته پیوستگی مهمترین بعد آن است یعنی هر کدام از بندها قابلیت اجرا پیدا کند در بندهای دیگر تاثیر دارد.

غضنفرآبادی افزود: همچنین برخوردهایی که می‌تواند نسبت به مجرمان صورت گیرد باعث کاهش جرائم، پرونده و اطاله دادرسی می‌شود و فراغتی را برای رسیدگی به سایر پرونده‌ها ایجاد می‌کند.

نظر شما