شناسهٔ خبر: 167485 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نظارت بر رفتار نمایندگان زمینه تعالی مجلس را فراهم می‌کند

ابراهیم عزیزی شیراز عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طرح نظارت بر رفتار نمایندگان با مبانی، اصول و چارچوب‌های منطقی می‌تواند بسیار موثر واقع شود و بدون شک زمینه تعالی مجلس را فراهم می‌کند.

به گزارش «نماینده»، ابراهیم عزیزی با اشاره به طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان گفت: اساسا در نظام اسلامی مدیریت، نظارت و کنترل بر مقامات تصمیم گیر و تصمیم ساز در  دستگاه های اجرایی و بخش های گوناگون، امری اجتناب ناپذیر است. برای جلوگیری از انحراف، تخلف، وقوع جرم و آنچه که مردم آن را ناپسند می دانند بدون شک امر مهم نظارت، جدی و ضروری است.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: مجموعه نمایندگان مجلس هم حتما باید این واقعیت را بپذیرند که در حوزه نظارت بر رفتار نمایندگان این مهم  اجرایی و عملیاتی شود، چرا که این خواست مردم است. نمی توان بدون امر نظارت، اهداف بلند را محقق کنیم، لذا اعتقاد دارم طرح نظارت بر رفتار نمایندگان با مبانی، اصول و چارچوب‌های منطقی می‌تواند بسیار مفید و موثر واقع شود و بدون شک زمینه تعالی مجلس را فراهم می کند.

وی اظهار داشت: اینکه طرح  مذکور چگونه و با چه رویکردی به قانون تبدیل می شود معمولا در صحن رقم می خورد هر طرحی وارد صحن مجلس می شود اصلاحاتی دارد، تا طرح از جامعیت بیشتری برخوردار شود. اما انتظار می رود قانون نظارت بر رفتار نمایندگان با رویکرد واقع بینانه، هوشمندانه و بدون تعصبات اصلاح شود تا قانونی مدون، منظم، کارآمد و اثرگذار بر حوزه نظارت بر رفتار نمایندگان باشد.

این نماینده مجلس در این باره که برخی می گویند نظارت بر رفتار نمایندگان باعث محدودیت نماینده می شود، توضیح داد: در زمان رسیدگی به طرح در صحن باید همه جهات مورد بررسی قرار دهیم اگر امر نظارت به عنوان یک واقعیت بپذیریم باید الزامات، ابراز و لوازم آن را مورد توجه قرار دهیم اما از سوی دیگر حقوق نماینده به تبع رای مردم دارای وظیفه می شود هر چه وظایف، مسئولیت و رسالت نماینده محدود شود باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: در زمان بررسی طرح در صحن باید توجه شود که ضمن اینکه مسئولیت نمایندگی محدود نشود هم نماینده مورد نظارت قرار گیرد.

نظر شما