شناسهٔ خبر: 167479 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

جزئیات مراسم اولین سالگرد شهادت سردار دل‌ها

رحمانی فضلی وزیر کشور گفت: با توجه به شرایط کرونا نمی توان مراسم حضوری برای گرامیداشت اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی برگزار کرد لذا برنامه ای در حداقل حضور و حداکثر استفاده از فضای مجازی با رعایت اصول، نظم و قانون و رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می کنیم.

به گزارش «نماینده»، عبدالرضا رحمانی‌فضلی شامگاه شنبه در برنامه تلویزیونی نگاه یک درباره برنامه های ستاد گرامیداشت اولین سالگرد سردار شهید سلیمانی اظهارداشت: سردار شهید سلیمانی در عین اینکه یک فرد نظامی و استراتژیک بودند، یک دیپلمات برجسته و با تدبیر بودند، از نظر اخلاقی نیز دارای مراتب بالایی بودند و همچنین از نظر سازماندهی و تشکیلات انسان برجسته ای بودند؛ ما عزیز برجسته ای را از دست دادیم ولی ایشان به آرزوی برجسته خود یعنی شهادت رسیدند.  

وی با بیان اینکه شهدا و از جمله سردار سلیمانی باید الگویی برای کسانی که دل در گرو آزادی و استقلال دارند، باشند. گفت: ایشان از این جهت می توانند مکتبی برای ما باشند که تمام خصوصیات و زوایای اخلاقی و شخصیتی و کاری شان، می تواند برای ما الگو باشد.  

وزیر کشور عنوان کرد: با توجه به شرایط کرونا نمی توان مراسم حضوری برای گرامیداشت اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی برگزار کرد  لذا برنامه ای در حداقل حضور و حداکثر استفاده از فضای مجازی با رعایت اصول، نظم و قانون  و رعایت پروتکل های بهداشتی  برگزار می کنیم.  

شاید تا اواخر و یا اواسط دیماه کارهای خرید واکسن انجام شود
وی درباره برنامه خرید واکسن گفت: کار تولید واکسن را در کشور شروع کردیم و با توجه به گواهی و تائید وزارت بهداشت ۲-۳ مورد در کشور نهایی شدند و امیدواریم این واکسن های ایرانی پاسخگوی نیاز مردم باشد. در دولت و جلسات ستاد مرتب دغدغه تهیه واکسن خارجی را داشته ایم. وزیر بهداشت برای تهیه واکسن کرونا، در قالب سازمان بهداشت جهانی و نیز مذاکره با کشورهای مختلف فعال هستند شاید تا اواخر و یا اواسط دیماه کارها انجام شود اما به هرحال با تحریم و مشکل تامین منابع مالی مواجه هستیم.  

از ۶۵ هزار تست بیشتر نمی‌رویم
رحمانی فضلی تصریح کرد: از ۶۵ هزار تست بیشتر نمی‌رویم، زیرا روند ابتلا کم شده است. هیچ نگرانی برای انجام تست و روند کنترل بیماری کرونا وجود ندارد.  
 
فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره آخرین  آمار بیماری کرونا  در کشور بعد از اعمال محدودیت های آذرماه گفت: همه کشورهای جهان با بیماری کرونا درگیر هستند و در ایران هم این بیماری فراز و فرودهایی داشته است.  
 
بیشتر بخوانید: 
وزیر کشور: انتخابات تنها در روز قانونی مشخص شده، برگزار می‌شود
 

در مرحله اول ۷۵ میلیون نفر غربالگری شدند
رحمانی فضلی با بیان اینکه در مرحله اول ۷۵ میلیون نفر غربالگری شدند، عنوان کرد: روند سریع درمان را با فرمایشات رهبر معظم انقلاب شروع کردیم چنانچه از ۲۲ هزار تست روزانه به ۴۴ هزار تست رساندیم و هم اکنون به ۶۶ هزار تست روزانه رساندیم که رقم خوبی است و به تشخیص سریع و درمان بیماری کمک بیشتری می‌کند.  


بستری‌های بیماران مبتلا به کرونا کم شده است
وی افزود: اوایل آذر ۱۶۰ شهرستان قرمز و  ۲۰۸ شهر نارنجی داشتیم، اما امروز تعداد شهرهای قرمز به صفر و شهرهای نارنجی به ۱۰۸ مورد و شهرهای زرد به ۳۴۰ مورد است و نشان دهنده این است که بیماری رو به افول است. در زمان شروع کار قرارگاه تا کنون ۷ هزار و ۵۰۰ نفر فوتی ناشی از کرونا و ۵۰ هزار نفر از بستری‌های بیماران مبتلا به کرونا کم شده است.

 
وزیر کشور  با شاره به انسجام در تصمیم گیری ها در کشور خاطرنشان کرد: همه هرها را به سه رنگ نارنجی، قرمز و زرد تقسیم کردیم و مقررات خاص آنها را تنظیم کرده این و هم اکنون هر استان می داند در شهرهای مختلف خود بنا به وضعیتی که دارد، چه تصمیمی بگیرد. کارها هوشمند، هدفمند و فعال انجام می شود.
 
روند ابتلا به یک چهارم تقلیل یافته است
رحمانی فضلی گفت: از زمان اجرای طرح مدیریت هوشمند محدود سازی یک میلیون و ۲۰۰ نفر  مبتلا  و ۵۴ هزار فوتی ناشی از کزونا در کشور گزارش شده است و همچنین و فوت‌ها از زمان اجرای طرح به یک سوم تقلیل یافت و روند ابتلا به یک چهارم تقلیل یافته است.  

وی در ادامه تاکید کرد: از زمان اجرای این طرح از چهاز هزار و ۴۰۰ ابتلا در هفته به دو هزار و ۲۰۰ نفر ابتلا رسیده ایم.

یک هزار و  ۲۶۰ نفر جریمه شدند
وزیر کشور عنوان کرد: حدود ۴ میلیون ماشین در زمان منع تردد رفت و آمد شبانه شناسایی شد که بسیاری از این‌ها تردد مجاز داشته و راننده تاکسی و اسنپ بودند، اما یک هزار و  ۲۶۰ نفر جریمه شدند و در مناطق نارنجی ۸۴۶ هزار خودرو  و  در شهرهای قرمز ۵۷۳ هزار مورد بوده است. نیروی انتظامی  ۳۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر نیرو روز بکار گرفته است و ۲۵۰۰ تذکر داده اند و  ۱ و ۴۰۰ هزار خودرو را به شهرها عودت داده اند.  
 
میزان تصادفات ۳۶ درصد کم شده است
رحمانی فضلی اضافه کرد: از زمان اجرای طرح مدیریت هوشمند ۳۶ درصد میزان تصادفات کم شده و ۳۴ درصد فوتی‌های ناشی از این تصادفات کاهش یافته  و ۲۸ درصد مجروحان کاهش یافته است.  همچنان محدودیت منع تردد شبانه در شهرهای نارنجی قرمز و زرد اجرا می شود.  
 
مردم هیچگاه در مقایسه، دشمن را به خودی برتری نمی دهند
وی درباه صحت آمار اعلامی درخصوص کرونا گفت: آمار اصلی را باید آقای نمکی اعلام کنند بنده به نوبه خود آمار را ارائه کرده و سعی می کنم شفاف سازی داشته باشم، مطمئنا اخبار نادرست و شایعاتی که درباره روند مبارزه با کرونا  در کشور مطرح می شود از سوی دشمنان این کشور است و آنها مطمئنا حقیقت نمی گویند. مردم هیچگاه در مقایسه دشمن را به خودی برتری نمی دهند.  
 
وزیر کشور درباره ناوگان حمل و نقل عمومی اظهارداشت: هم اکنون سیستم حمل و نقل به طور کامل پاسخگوی نیازشهروندان در تهران نیست. در سال های اخیر تاکسی های اینترنتی حجم عظیمی از حمل و نقل درون شهری را تسهیل بخشیده اند. یا باید یارانه حمل و نقل را بیشتر کنیم و یا کرایه ها را بیشتر کنیم.
 
۳۰ هزار اتوبوس برای  حمل و نقل عمومی درون شهری لازم داریم
رحمانی فضلی تصریح کرد: ۳۰ هزار اتوبوس برای  حمل و نقل عمومی درون شهری کل کشور لازم داریم که هم اکنون تعداد اتوبوس‌های درون شهری کشور ۲۱ هزار مورد است و در ستاد ملی مقابله با کرونا خرید ۵ هزار اتوبوس تصویب شد. برای خرید ۲ هزار واگن  مترو از چین قرا رداد بستیم که به تحریم خورد و متاسفانه امکان تحقق این قرارداد محقق نشد.  
 
باید امکانات، فرصت ها و زیر ساخت ها در شهرها و روستاها متوازن و متناسب سازی شوند
وی درباره جلسات شورای اجتماعی وزارت کشور گفت: شش جلسه در حضور رهبر معظم انقلاب داشتیم و قرار بود دو جلسه دیگر در خدمت ایشان باشیم. در وزارت کشور این جلسات بجز یک ماه اخیر برگزار می شود. باید امکانات فرصت ها و زیر ساخت ها و مشاغل در شهرها و روستاها متوازن و متناسب سازی شوند تا مهاجرت ار روستاها به شهرها کمتر شود. اگر نظام برنامه و بودجه ریزی ما مبتنی بر تعادل و توازن بخشی باشد، بسیاری از اسیب های اجتماعی حل می شود.  
 
 فقدان آمار و ضعف تحلیل ها
وزیر کشور گفت: یکی از ضعف های اساسی ما فقدان آمار و ضعف تحلیل هاست. باید سیستمی برای رصد و جمع آوری آمار آسیب های اجتماعی داشته باشیم.  
 
رحمانی فضلی با اشاره به برگزاری انتخابات سال آینده گفت: باید با همین قانون شرایطی ایجاد کنیم که مردم وقتی پای صندوق رای می روند، سلیقه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خود را آنجا ببیند. دوم اینکه در رقابت و مشارکت موضوع تبلیغات و دعوت مردم در عرصه حضور مطرح است که بخشی از آن برعهده صداوسیماست که برنامه هایی عمیق و آگاهی بخش داشته باشد. شورای نگهبان نیز نظارت ها را افزایش دهد.  
 
وی گفت: هم اکنون کرونا عامل تعیین کننده‌ای جهت مشارکت در انتخابات است. با افزایش تعداد شعبات و روزهای اخذ آرا باید می توان مشکل مشارکت مردم در انتخابات را حل کرد. برای تبلیغات انتخابات۲۰ روز فرصت داریم، نمی‌دانیم تا ۲۸ خرداد امکان برگزاری تجمعات گسترده داریم یا خیر و این بستگی به شرایط دارد.  
 
رحمانی فضلی گفت: لایحه جامع انتخابات که از سوی دولت به مجلس فرستاده شد، خود رییس جمهور وقت زیادی برای تصویب آن قرار دادند و نظرات کارشناسی برای تنظیم آن گرفته شد. ما هم اکنون باید با ۴ قانون ۴ انتخابات را در سال ۱۴۰۰ برگزار کنیم. اگر لایحه جامع انتخابات  تصویب شود شاید بتوان برای این دوره از انتخابات مورد استفاده قرار گیرد.  

نظر شما