شناسهٔ خبر: 167454 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ضعف در چرخه توزیع عامل افزایش قیمت میوه است

جلال محمود زاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، گفت: در جریان افزایش قیمت میوه در بازار سودی به جیب کشاورزان نمی‌رود و دلیل اصلی این بالا رفتن قیمت‌ها ضعف دستگاه‌های نظارتی در زمینه توزیع محصولات است.

به گزارش «نماینده»، جلال محمودزاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص افزایش قیمت میوه در بازار، گفت: در جریان افزایش قیمت میوه در بازار سودی به جیب کشاورزان نمی‌رود و دلیل اصلی این بالا رفتن قیمت‌ها ضعف دستگاه‌های نظارتی در زمینه توزیع محصولات است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه واسطه‌ها از ضعف نظارتی موجود در بازار میوه نهایت استفاده را می‌برند، ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان میادین میوه و تره‌بار باید زمینه توزیع میوه از سردخانه به بازار را فراهم نمایند، تنها حذف واسطه‌ها می‌تواند قیمت میوه در بازار را کنترل کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باغداران پرتقال با کیفیت را با قیمت هر کیلوگرم ۶ هزار تومان به بازار عرضه‌می‌کنند اما با قیمت بیش از ۱۵ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد، عنوان کرد: دولت باید چرخه عرضه و توزیع محصولات کشاورزی خصوصا باغی را اصلاح کند.

وی با بیان اینکه  وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا طی نامه‌ای به گمرکات کشور صادرات پرتقال و سیب را ممنوع کرده که کمیسیون کشاورزی مجلس با این تصمیم مخالف است، گفت: ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی مغایر قانون مصوب مجلس است، وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایطی در زمینه صادرات و واردات محصولات کشاورزی تصمیم‌گیری می‌کند که تخصصی در این خصوص ندارد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افزایش قیمت محصولات کشاورزی به نام کشاورزان اما به کام دلالان است، ادامه داد: اگر هزینه کارگری خانواده کشاورزان را محاسبه کنیم این افراد سود زیادی دریافت نمی‌کنند

نظر شما