شناسهٔ خبر: 167364 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

تامین بودجه از فروش اوراق، دولت آینده را بدهکار می‌کند

حاجی بابایی2 رئیس برنامه و بودجه مجلس گفت: ما در مورد هر کدام از روش‌ها باید جداگانه نظر بدهیم و، اما در مورد پیش فروش نفت در گذشته نیز گفته‌ایم اکنون نیز تکرار می‌کنیم که روش غلطی است، زیرا دولت آینده را حتما بدهکار می‌کند.

به گزارش «نماینده»، حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، درباره جزییات لایحه بودجه ١۴٠٠ کل کشور، اظهار کرد: بودجه ١۴٠٠ به دلیل بودجه عمومی که برای اولین سال در لایحه بودجه کل کشور با لحاظ تبصره ١۴ از بودجه شرکت‌ها بیشتر بوده و همچنین به لحاظ مصارف که به شدت افزایش یافته و در کنار آن منابعی که پیش بینی شده ویژگی‌های خاصی دارد.


وی با بیان اینکه لایحه بودجه ١۴٠٠ نیاز به بررسی‌های زیادی دارد، افزود: مجلس در آستانه یک تصمیم مهم بوده و این تصمیم مهم باید بر اساس یک کار کارشناسی دقیق و همه جانبه و لحاظ همه شرایط انجام بپذیرد.


حاجی‌بابایی با تاکید بر اینکه ما در حال بررسی بودجه با در نظر گرفتن تمام زوایای آن و مدنظر قرار دادن شرایط کشور و جهان هستیم، تصریح کرد: هنوز در مورد تایید یا رد لایحه به یک نظر واحد نرسیده‌ایم البته مرکز پژوهش‌های مجلس کار تخصصی انجام داده و مجلس نیز باید با در نظر گرفتن همه جوانب تصمیمی قاطع اتخاذ کند.


وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت نفت و فروش اوراق نفتی را در لایحه بودجه در اولویت قرار داده است، گفت: نگاه به نفت متفاوت است یعنی به شکلی تبصره یک از سوی دولت نوشته شده که از آن برداشت‌های گوناگون می‌شود.


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین با اشاره به حضور وزیر نفت در حلسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تصریح کرد: وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا امکان فروش ٢ میلیون ٣٠٠ بشکه نفت فراهم است یا خیر، پاسخ می‌دهد بله اگر شرایط محیا شود.


حاجی بابایی با تاکید بر اینکه متناسب با هر موقعیت کشور یکی از روش‌ها می‌تواند کارآمدی داشته باشد، افزود: ما در مورد هر کدام از روش‌ها باید جداگانه نظر بدهیم و، اما در مورد پیش فروش نفت در گذشته نیز گفته‌ایم اکنون نیز تکرار می‌کنیم که روش غلطی است، زیرا دولت آینده را حتما بدهکار می‌کند و باید کار کارشناسی در مورد لایحه بودجه انجام دهیم قبل از اینکه موضع سیاسی داشته باشیم.


وی ادامه داد: نکنه بعدی این است که دولت ٧٣٠ هزار میلیارد تومان بدون تبصره ١۴ پیش روی ما به عنوان مصرف قرار داده که هزینه اجتناب ناپذیر از جمله حقوق و هزینه‌های جاری است و ١٢٧ هزار میلیارد تومان نیز اوراقی است که فروخته و باید پول آن را باید سررسید کند که این موارد باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.


رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه به این بودجه خواهد رسید، گفت: یک یا دو بند از طرح اصلاح ساختار بودجه باقی مانده و به روی این طرح نهایی خواهد شد.


وی با تاکید بر اینکه طرح اصلاح ساختار بودجه در طول یک ماه به قانون تبدیل خواهد شد، افزود: ما تا اسفند ماه بررسی بودجه در مجلس را در دستور کار داریم و با توجه به موافقت دولت و سازمان برنامه و بودجه اصلاحات مذکور لحاظ خواهد شد.


حاجی‌بابایی با بیان اینکه ما باید اصلاح ساختار بودجه را در مجلس شکل دهیم تا روابط نفت را با دولت تعریف شود، تصریح کرد: اگر اصلاح ساختار بودجه انجام نشود قطعا بودجه تفاوتی به نسبت سال‌های گذشته نخواهد داشت.


وی با تاکید بر اینکه شناسه‌دار کردن کسانی که از بودجه استفاده می‌کنند اقدام دیگری است که در دستور کار است، گفت: مجموعه تصمیمات از سوی مجلس در لایحه مذکور صورت خواهد گرفت تا مجلس را از موضع اقتدار نشان دهد.


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه اصلاح ساختار در زمان بررسی بودجه اعمال خواهد شد و بار مالی نیز نخواهد داشت، افزود: نمی‌توان بودجه را سیاه و سفید دید از این رو نگاهی واقع‌گرایانه و با در نظر گرفتن شرایط زمان صورت خواهد گرفت.


حاجی‌بابایی با بیان اینکه مصارفی در نظر گرفته شده در بودجه ١۴٠٠ اکثراً قطعی است، ولی منابع بودجه خیلی محکم نبوده و با ابهامات بسیار مواجه است، گفت: باید کار کارشناسی صورت بگیرد تا بتوانیم به جمع‌بندی برسیم و یک تعادل ایجاد کنیم تا منابع و مصارف باهم هم‌خوانی داشته باشند.

نظر شما