شناسهٔ خبر: 167249 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رئیس جمهور به ظرفیت داخلی اعتماد کند نه پیرمردِ ساکنِ کاخ سفید

احمد نادری نماینده مردم تهران در مجلس، دولت را دچار به دو ابربحران بازتولید و غرب‌گرایی توصیف کرد و گفت: فاجعه سلطه نئولیبرالیسم بر کشور و قبضه شدن دولت و پست‌های مدیریتی توسط پیرمردها و میدان ندادن به نسل سوم و چهارم انقلاب از مهم‌ترین مشکلات دولت است.

به گزارش «نماینده» احمد نادری در جلسه علنی صبح امروز(چهارشنبه، ۲۶ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن سلام و درود به نورعلی شوشتری، حاج قاسم سلیمانی و محسن فخری زاده خطاب به ملت رشید ایران، گفت: در برهه‌ای سرنوشت ساز از تاریخ پرحادثه انقلاب اسلامی ایران قرار داریم؛ راه بیش از ۴۰ ساله ای را طی کرده و افتخارات زیادی در عرصه های مختلف کسب کرده ایم؛ پیشرفت های چشمگیری که نشان از کارآمدی حکومت اسلامی و نظریه ولایت فقیه دارد.

بحران غرب‌گرایی و بحران بازتولید؛ دو بحران بزرگ در دولت

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه با وجود همه پیشرفت ها در برهه هایی از تاریخ انقلاب اسلامی، بر اثر سوءمدیریت ها و ضعف ها دو ابربحران شکل گرفته است که اگر فکری جدی به حال آنها نشود، اثرات سوئی بر ادامه مسیر خواهد داشت، عنوان کرد: ابربحران اول غرب گرایی و ابربحران دوم، بحران بازتولید است.

وی در ادامه ابربحران غرب گرایی را که از دهه ۷۰ و با روی کار آمدن دولت توسعه اقتصادی آقای رفسنجانی شکل گرفت، اظهار داشت: در این برهه با رویکرد غلط تیم دولت و شخص رئیس جمهور وقت کسانی بر مسند مدیریت اقتصاد ایران قرار گرفتند که نظریه نئولیبرالیسم را در دانشگاه های غربی خوانده و به آن ایمان آورده بودند، از این رو معتقد بودند که باید برای توسعه در پیرامون غرب قرار گرفت و راهی جز این وجود ندارد.

نادری در ادامه با بیان اینکه آنها غرب را به عنوان مرکز، قبله عالم و نقطه اول و آخر هرچیز می دانستند، ابراز داشت: این رویکرد به سلطه نئولیبرالیسم بر اقتصاد و بعدها بر عرصه های دیگر جامعه ایران انجامید و اکنون بیش از هر زمان دیگری فاجعه سلطه نئولیبرالیسم بر کشور را می بینیم.

گره زدن معیشت مردم به مذاکرات و رابطه با آمریکا همان نگاه نئولیبرالی است/ چرخ سانتریفیوژ و زندگی مردم را نگاه نئولیبرالی از کار انداخته است

این عضو مجمع نمایندگان استان تهران ادامه داد: دولت کنونی که پیرو همان دولت بعد از جنگ و اتفاقا با همان کارگزاران دولتی است، در این ۷ سال نشان داد که نئولیبرالیسم می تواند چه فجایعی را برای یک جامعه به ارمغان بیاورد؛ گره زدن اقتصاد ایران و زندگی روزمره مردم و حتی آب خوردن آنها به مذاکرات و رابطه با آمریکا با همان نگاه مرکز-پیرامونی نئولیبرالی کنونی اتفاق افتاد و کار را به جایی رسانده که نه چرخ سانتریفیوژ می چرخد و نه چرخ زندگی مردم.

وی همچنین تصریح کرد: در طول این دو دوره در اثر اعمال این سیاست ها، آسیب های جدی به طبقات متوسط و محروم وارد شده است؛ طبقات متوسط به پایین دست پرتاب شده و شکاف طبقاتی روز به روز بیشتر شده و می شود که نمونه واضح آن و نتایج این سیاست های شورش اجتماعی در سال ۹۸ بود که یک اعتراض تمام عیار به بی تدبیر نئولیبرال هایی بود که مدعی بودند خودشان صبح جمعه قضیه را فهمیده اند.

نادری اضافه کرد: در اثر این بی تدبیری جمعی از شهروندان کشور کشته شدند بدون آن که هیچ مسئولی استعفا دهد و البته دیر نخواهد بود که مسببین این فاجعه در محکمه حاضر شده و به دست عدالت سپرده شوند؛ هرچند پیش از این در محکمه مردم و در محکمه عدل الهی محاکمه شده اند.

روی کار آمدن دموکرات‌ها در آمریکا شور شعفی در نئولیبرال‌های داخلی ایجاد کرده است

رئیس فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی مجلس همچنین با بیان اینکه ادامه این رویکرد در سیاست خارجی با روی کار آمدن دوباره دموکرات ها در آمریکا شور و شعفی در نئولیبرال های داخلی ایجاد کرده است، عنوان کرد: تا آنجا که به دور از هرگونه عقلانیت در سیاست خارجی تعارف را کنار گذاشته و دم از بازگشت به ژانویه ۲۰۱۷ می زنند.

وی در ادامه خطاب به دولت افزود: آقایان! اگر خواستید به ژانویه ۲۰۱۷ بازگردید یادتان باشد دیگر نه حاج قاسم را داریم و نه فخری زاده را؛ اگر خواستید به شرایط ژانویه ۲۰۱۷ بازگردید یادتان باشد دلار ۲۵ هزارتومانی را هم به ۴ هزار تومان بازگردانید؛ اگر خواستید به شرایط ژانویه ۲۰۱۷ بازگردید یادتان باشد آبروی از دست رفته کارگران هفت تپه را که پیش چشم فرزندانشان با هیچ امضایی بر نمی گردد را نیز بازگردانید؛ نه با امضای بایدن و نه با امضای ظریف.

نادری ادامه داد: به آن آقایی که می گوید دیگر حضور مردم در صف های طولانی را نمی بینیم حق می دهم؛ از پشت شیشه دودی ماشین آن هم در خیابان های شمال تهران هیچ صفی دیده نمی شود، صف های طولانی مردم عزیز سیستان و بلوچستان برای پرکردن کپسول گاز را نمی بینند چون خودشان همیشه در صف دست دادند و تلفن زدن به کدخدا مشغولند؛ آب گل آلود و بدبوی هوتک های مردم سیستان و بلوچستان را نچشیده اند؛ مشکل آب غیزانیه اهواز را نمی فهمند چرا که بر سفره هایشان همیشه آب معدنی اروپایی می نوشند.

پیرمردها، دولت و پست‌های مدیریتی را قبضه کرده‌اند

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به بحران بازتولید به عنوان ابربحران دوم کشور، گفت: پیرمردها دولت و سایر پست ها را قبضه کرده اند و به نسل سوم و چهارم انقلاب میدان نمی دهند؛ بحران بازتولید یعنی کسانی هم اکنون در کابینه دولت نئولیبرال وزیر هستند که در طول این ۴۰ سال همواره در پست های بالای مدیریتی بوده اند.

وی افزود: زمانی که بسیاری از رؤسای جمهور و نخست وزیران جوان کنونی دنیا کودک بودند، اینها وزیر بودند و اکنون که آنها کشورهایشان را اداره می کنند اینها هنوز وزیرند و جالب اینکه بر خود نام نئولیبرال و نام ژنرال نیز می گذارند؛ به نسل سوم و چهارم می گویند شما تجربه ندارید و نمی تواند حال آنکه خودشان در سن و سال کنونی ناکارآمدترین ها هستند.

روی کار آمدن دولت جوان حزب‌اللهی، زمینه بروز تمدن نوین اسلامی را فراهم می‌کند

نادری ادامه داد: این رویکرد البته باید تغییر کند تا انقلاب اسلامی ادامه داشته باشد، عنوان کرد: اولین جلوه بارز آن در انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود و به تعبیر مقام معظم رهبری دولت جوان حزب اللهی بر روی کار خواهد آمد و با جوان سازی کابینه و پست های مدیریتی زمینه بروز تمدن نوین اسلامی را فراهم خواهد کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به روحانی خاطرنشان کرد: مردم عملکرد ۷ ساله شما را با تمام وجود لمس کرده اند لذا در ۷ ماهه باقی مانده توقع ندارند برایشان کاری کنید و همین که از روی صندلی خود برخیزید کفایت می کند؛ به ظرفیت داخلی و جوانان اعتماد کنید نه به پیرمرد ساکن کاخ سفید! وقتی نتیجه توافقی که برایش ۴ سال وقت گذاشتید دلار ۳۰ هزار تومانی شد، وای به حال نتیجه توافقی که ۷ ماه برای مذاکراتش وقت دارید.

نظر شما