شناسهٔ خبر: 167229 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

شفافیت عملکرد نمایندگان مطالبه به حق مردم است

آزادی خواه عضو مجمع نمایندگان استان همدان در مجلس گفت: شفافیت آرای نمایندگان می‌تواند تعارض منافع ایجاد کند اما شفافیت در عملکرد منتخبان ملت امری مهم است.

به گزارش «نماینده» ، در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت: مردم به بدنبال شفافیت در عملکرد نمایندگان هستند و این امر باید محقق شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع مردم باید بدانند یک نماینده چه میزان مرخصی، غیبت، سفر داخلی و خارجی، املاک و حضور در حوزه انتخابیه داشته و این امر باید بر اساس فرآیند قانونی شفاف شود.

وی با اشاره به اینکه شفافیت صرف در حوزه آرای نمایندگان قابل تامل است، ادامه داد: به عبارتی امکان دارد موضوعی که نمایندگان به آن رای می دهند امنیتی و طبقه بندی اطلاعاتی داشته باشد که امکان شفافیت آن وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: گاهی نیاز نیست که آرای نمایندگان شفاف باشد زیرا تعارض منافع پیش می آید؛ مثلا در برنامه پنج ساله ششم کوچک سازی و چابک سازی دولت تبدیل به قانون شده اما بعضی مجموعه ها تقاضای استخدام و تبدیل وضعیت دارند که تعارض ایجاد می کند؛ اگر نماینده به استخدام رای دهد بر خلاف برنامه ششم رفتار کرده اما اگر رای ندهد مردم در حوزه انتخابیه ناراحت می شوند لذا خیلی وقت ها نماینده مجبور می شود اعتقاداتش را زیر پا بگذارد که دوگانگی ایجاد می کند.

آزادی‌خواه تصریح کرد: مجلس اقدام کارشناسی می کند که متعاقبا برخی رضایت نخواهند داشت اما این نارضایتی دلیل بر بد بودن آرای نمایندگان نیست؛ به عنوان مثال حکم یک قاضی دادگاه نیز بر این اساس است و به عبارتی همه از حکم قاضی رضایت ندارند اما رای بر اساس قانون صادر شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شفافیت عملکرد نمایندگان مطالبه به حق است، خاطرنشان کرد: باید یادآور شد حدود ۷۰ الی ۸۰ نفر از نمایندگان بخاطر اینکه بر عملکرد آنها نظارت نبود و عملکردشان شفافیت نداشت، رد صلاحیت شدند.

نظر شما