شناسهٔ خبر: 167208 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

قانون فعلی انتخابات بر اساس رای دستی تنظیم شده

طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: با توجه به شرایط کرونایی اگر اخذ آرا به صورت پستی یا هر شیوه دیگری مدنظر است باید این راهکار به صورت یک قانون در مجلس مصوب شود ولو برای یک بار اجرایی شدن آن.

به گزارش «نماینده»، هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان، درباره چگونگی نحوه اخذ آرا در انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: بنده بارها این مطلب را بیان کرده ام که اگر شرایط کرونایی در کشور ادامه دار باشد باید هم مجریان و هم ناظرین انتخابات به فکر راهکارهایی باشند تا تضمین کننده سلامت مردم در چنین شرایطی باشد.

وی ادامه داد: نحوه چگونگی اخذ رای در این شرایط کرونایی خود عاملی است برای مشارکت در انتخابات و همین موضوع ممکن است باعث نگرانی مردم برای حضور باشد.

دنبال تضمین سلامت مردم در انتخابات هستیم


عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه ظاهر امر این است که زمان دقیقی برای ریشه کن کردن بیماری کرونا در کشور وجود ندارد، گفت: با توجه به زمان باقیمانده تا انتخابات، باید تدابیری اتخاذ شود و کارشناسان این امر باید راه‌های تسهیل کننده‌ای در این خصوص پیدا کنند که تضمین کننده سلامت مردم و انتخابات باشد.


طحان نظیف تصریح کرد: بنده این مطلب را چندین بار هم در جلسات شورای نگهبان و هم در فضای مجازی طرح کرده‌ام که باید تدابیری در این رابطه اتخاذ شود، زیرا وضعیت کرونا و شرایط ریشه کن کردن این بیماری هنوز مشخص نیست.


وی با اشاره به راهکارهای اخذ رای در انتخابات، تاکید کرد: پیشنهاد راهکارهای اخذ رای باید از سوی برگزار کننده انتخابات به شورای نگهبان ارائه شود نه این که خود شورای نگهبان به تنهایی راهکارهایی را ارائه کند، اما این بدان معنا نیست که شورا در این موضوع مشارکتی نداشته باشد، اما به هر حال پیشنهادات باید از سوی مجری و برگزار کننده انتخابات باشد.


عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: شورای نگهبان طبق قانون اساسی به عنوان ناظر انتخابات در این عرصه حضور دارد که می‌تواند در حد ناظر در این امر مشارکت داشته باشد، ولی طبیعتاً سهم نهاد اجرا کننده خیلی بیش از ناظر انتخابات است.


طحان نظیف خاطرنشان کرد: برخی از راه‌هایی که کارشناسان مطرح می‌کنند شاید راه کارهای خوبی هم باشد، ولی ممکن است نیاز به اصلاح قانون داشته باشند به عبارت دیگر احکامی که در قانون انتخابات وجود دارد عموما درباره نحوه رای گیری دستی در انتخابات است ولی اگر بخواهد فرآیند انتخابات تغییر کند، نیاز به اصلاح قانون یا وضع قانون جدید دارد.


وی گفت: باید تمام راهکارها قبل از انتخابات مشخص و تبدیل به قانون شده باشند نه اینکه در روز انتخابات بخواهیم اقداماتی را ابداع و انجام دهیم چرا که این امر منطقی نیست. انجام امور مربوط به انتخابات نیازمند بررسی‌های دقیق و کار کارشناسی است، چون انتخابات یک عمل تکرار ناپذیر است.

اخذ آرا به صورت پستی باید از درگاه مجلس عبور کند حتی برای یک بار اجرایی شدن آن


عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص امکان سنجی برگزاری انتخابات پستی، بیان کرد: چنین اقدامی در ایالات متحده آمریکا صورت گرفت که اکنون به نقاط ضعف و قوت ورود نمی‌کنم، اما بالاخره یک اقدامی در مواجهه با شرایط کرونایی بود و اگر در ایران بخواهد چنین راهکاری اجرایی شود، باید این راهکار به صورت یک قانون در مجلس مصوب شود ولو برای یک بار اجرایی شدن آن.


وی ادامه داد: اگر بخواهد تغییرات اساسی در فرآیند انتخابات صورت گیرد، نیازمند ارائه لایحه یا طرح از سوی دولت یا مجلس است، اما اگر تغییرات اجرایی باشد می‌توان آن‌ها در قالب یک آیین نامه یا دستورالعملی انجام داد مانند انتخابات سال گذشته که به دلیل شرایط کرونا در کشور، در روز انتخابات یک توافق بین شورای نگهبان و وزارت کشور انجام شد که احتیاجی به درج اثر انگشت در برگه‌های رای نبود.


طحان نظیف بیان کرد: هر راهکاری که تضمین کننده سلامت مردم در انتخابات باشد، مورد استقبال شورای نگهبان قرار می‌گیرد و حتی شورای نگهبان در حد توان خود به مجریان انتخابات در این امر کمک خواهد کرد.

نظر شما