شناسهٔ خبر: 167204 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

منابع لایحه بودجه غیرشفاف است

علی جدی نماینده شیروان نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه ۱۴۰۰ نمی‌تواند امضاهای طلایی و رانت‌های دولتی را به دلیل منابع غیر مشخص٬ محدود کند.

به گزارش «نماینده» علی جدی نائب رئیس کمیسیون عمران دربارۀ غیرشفاف بودن لایحه بودجه و غیرواقعی بودن قیمت نفت  اظهار داشت: بودجه ۱۴۰۰ نمی‌تواند امضاهای طلایی و رانت‌های دولتی را به دلیل منابع غیر مشخص٬ محدود کند.

وی افزود: لایحه بودجه سال آینده نمی‌تواند توازن در کشور ایجاد کند چرا که ساختارهای بودجه مشکل دارد و باید در قالب طرح اصلاح ساختارهای بودجه کار دقیقی انجام شود.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: در اصلاح ساختار بودجه باید توزیع بودجه بر اساس معیارهای واقعی باشد. جمعیت٬ محرومیت٬ بیکاری و درآمد سرانه مردم شاخص بسیارهای مهمی هستند که باید در بودجه لحاظ شود.

بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ وزارت راه و شهرداری ها در کمیسیون عمران

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: سرانه درآمد مردم خراسان شمالی ۷ دهم سرانه کشوری است و باید در بودجه این مورد به صورت واقعی دیده شود. نمی‌توان فقط بر اساس جغرافیا و مساحت استان بودجه را توزیع کرد. سرانه درآمد خانوار شهری در استان رتبه ۲۰ کشوری را دارا است و در خانوار روستایی نیز در کشور رتبه ۲۵ را داریم.

جدی ادامه داد: باید سرانه درآمد روستاییان استان به دلیل تولیدات دامی بسیار بیشتر باشد ولی اینگونه نیست. شاخص شاغلین صنعتی در کشور ۱.۸۰۰.۰۰۰ نفر مشغول کار هستند و در استان این آمار کمتر از ۱۰ هزار نفر است.

نماینده مردم شیروان گفت: مشکل اصلی بودجه سال ۱۴۰۰ درآمد نفتی٬ منابع نامشخص٬ قیمت غیر واقعی ارز و اختلاف و کسری بودجه است چرا که روی درآمدهایی که مشخص نیست بودجه بسته شده است. به نظر ما تخمین دولت در فروش نفت غیر واقعی است و براساس اعلام فعلی دولت در حال حاضر فروش نفت به زیر یک میلون بشکه رسیده است.

وی با اشاره به قیمت دلار در بودجه ۱۴۰۰ نیز گفت: در بودجه سال آینده قیمت اعلامی از واقعیت به دور است هر چند قیمت فعلی هم حباب دارد. دلار ۴۲۰۰ تومانی هم که برای نهاده‌ها در نظر گرفته شده غیر واقعی است و مردم این را حس نمی‌کنند.

نظر شما