شناسهٔ خبر: 167196 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کاهش اعتبارات نهادهای حمایتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰

عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از کاهش اعتبارات نهادهای حمایتی در بودجه ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: ‌این اعتبارات از ۱.۳ بودجه در سه سال قبل به ۰.۹ درصد کل بودجه در سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرده است.

به گزارش «نماینده» علی‌اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به نشست امروز کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در جلسه امروز که با حضور نمایندگان سازمان بهزیستی، کمیته امداد و سازمن تأمین اجتماعی برگزار شد، موضوع بودجه نهادهای حمایتی در سال ۱۴۰۰ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مدعوین به جلسه امروز نقطه‌نظرات خود را در این باره مطرح  کردند.  

وی افزود: طبق برآوردی که بخش اقتصادی کمیته امداد انجام داده، هر فرد برای تأمین غذایی خود برای زنده ماندن ماهانه نیاز به ۶۵۰ هزار تومان اعتبار نیاز دارد.

عضو  کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: طبق گزارشات ارائه شده، علاوه بر خانواده‌هایی که هم‌اکنون تحت پوشش نهادهای حمایت قرار دارند، به دلیل شرایط بد اقتصادی در ماه‌ها و سال‌های اخیر بیش از ۵۰۰ هزار خانوار دیگر در نوبت حمایت‌های مادی کمیته امداد قرار گرفتند که با وجود تأیید این خانواده‌ها برای دریافت کمک‌های حمایتی هنوز در نوبت دریافت این کمک ها قرار دارند.

وی گفت:‌ در مورد سازمان بهزیستی نیز بیش از ۲۰۰ خانوار وضعیت مشابه این مورد را دارند و در نوبت دریافت کمک‌های حمایتی سازمان بهزیستی قرار گرفته‌اند.  

وی افزود: کمیته امداد و بهزیستی فقط برای تحت پوشش قرار دادن این خانوارها هرکدام به ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند و حال آنکه اعتبار بودجه آنها در حال حاضر با ۲۳ هزار میلیارد تومان کسری مواجه بوده است.

عنابستانی گفت: اگرچه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ اعتبارات بخش رفاهی افزایش را نشان می‌دهد اما واقعیت این است که بیشتر این اعتبارات برای پرداخت حقوق در صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری هزینه می‌شود نه نهادهای حمایتی.

وی گفت: برای تأمین بودجه مورد نیاز نهادهای حمایتی و جبران کسری‌ها در این بخش راهی جز استفاده از تبصره ۱۴ بودجه و قطع یارانه چهار دهک مرفه جامعه و تخصیص اعتبارات آن برای نهادهای حمایتی نداریم.  

نظر شما