شناسهٔ خبر: 167189 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پیشنهاد اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۲

منع رفت و آمد رئیس پلیس راهور گفت: به معاون عملیات انسانی وزارت کشور پیشنهاد دادیم که ساعت آغاز اعمال محدودیت تردد شبانه به ساعت ۲۲ تغییر پیدا کند، زیرا مخصوصاً در تهران پیک سنگین ترافیک را از ساعت ۱۸ به بعد شاهد هستیم و مردم قصد دارند سریع‌تر به منازل خود برسند.

به گزارش «نماینده»، سردار سیدکمال هادیانفر صبح امروز در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه پس از تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا، پلیس راهور در مبادی ورودی و خروجی شهرهای قرمز و نارنجی نیروهای خود را مستقر کرد، گفت: در مبادی خروجی تأکید شد که صرفاًٌ تذکر صورت گیرد،  اعمال قانون انجام نشود و اعمال قانون فقط در مبادی ورودی انجام شود.

رئیس پلیس راهور افزود: برای شهرهای قرمز یک میلیون تومان و برای شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان جریمه درنظر گرفته،  کد اعمال جریمه برای آن تعریف شد و اعمال قانون صورت گرفت.

وی تصریح کرد: همچنین اعمال محدودیتهای از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس، ۲۰۰ هزار تومان جریمه برای متخلفان در نظرگرفته شد.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: سعی کردیم تا جای ممکن بین مردم تنش نداشته باشیم و از ظرفیتهای دوربینهای و سامانه‌های موجود استفاده کنیم.

هادیانفر ضمن تشکر از همراهی و همکاری مردم با پلیس در این طرح، اظهار کرد: تقریباً حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تذکر لسانی تا هفته گذشته برای ترددها به رانندگان دادیم که مردم به آن تمکین کردند و از ادامه سفر منصرف شدند همچنین در سه روز نخست اجرای طرح با فرستادن پیامک، به رانندگان اعلام کردیم که "شما در محدوده خارج از شهر قرار دارید و در صورت ادامه سفر اعمال قانون می‌شوید" که مردم به این پیامکها نیز توجه و تمکین کردند.

رئیس پلیس راهور بیان کرد: در برخی اوقات نیز ناگزیر به اعمال قانون شدیم البته این اعمال قانون نیز بازدارنده بوده است و حدود ۷۰۰ هزار جریمه در حوزه تردد شبانه و ورود به شهرهای قرمز و نارنجی صورت گرفته است.

وی درباره عدم اعمال قانون برای رانندگانی که در ساعات ممنوعه (۲۱ تا چهار بامداد) نیاز به تردد در شهر دارند و جزو مشاغل ضروری به شمار می‌آیند، عنوان کرد: بر اساس مصوبه قرار شد فرمانداری‌های استانها و شهرهای قرمز و نارنجی، آن دسته از مشاغل مورد نیاز مانند تاکسی‌های اینترنتی، پزشکان و پرستاران و وسایل حمل و نقل عمومی را در لیست سفید قرار دارند و در این رابطه مرجع باشند.

هادیانفر ادامه داد: قرار بر این شد لیست این افراد به پلیس راهور داده شود و برای آنها اعمال قانون صورت نگیرد اما مردم و افرادی که این مجوز را دارند یا هنوز نگرفته‌اند، نگران نباشند، بخشی از اطلاعات مربوط به این دسته رانندگان به پلیس واصل شده که آن را اصلاح کردیم همچنین لیستهای بعدی نیز به پلیس واصل خواهد شد و جریمه این افراد پاک خواهد شد.

این مقام انتظامی متذکر شد: اگر اشخاص مذکور، از فرمانداری‌ها برای تردد در ساعت ۲۱ تا چهار صبح مجوز گرفته و جریمه شده باشند، پس از دریافت اطلاعات سیستمی از فرمانداری‌ها، جریمه آنها حذف خواهد شد و دیگر نیازی به مراجعه به پلیس راهور نیست البته خود ما با پیگیری انجام داده و به صورت سیستمی اطلاعات پلاکهای عمومی را اخذ کردیم.

رئیس پلیس راهور ادامه داد: به طور مثال اطلاعات تاکسی‌های اینترنتی را از وزارت کشور گرفته‌ایم و در سیستم ثبت کردیم تا جریمه نشوند البته خود وزارت بهداشت نیز می‌تواند لیست خودروهای کادر درمان را به ما ارائه کند تا در صورت تردد از ساعت ۲۱ تا چهار صبح اعمال قانون نشوند.

وی متذکر شد: ماده هشت قانون هوای پاک تأکید دارد که وسایل‌نقلیه دارای بیش از یک میلیون تومان جریمه، مشمول توقیف شوند، این قانون برای چهار تا پنج سال پیش است، آن زمان یک میلیون تومان عددی بود و اکنون شاید زیاد به چشم نیاید؛ ما از سال گذشته به تمام همکاران در سراسر کشور اعم از پلیس راه و راهور ابلاغ کردیم که وسایل‌نقلیه‌ای که خانواده در آن قرار دارد به دلیل یک میلیون تومان توقیف نشود، فقط به رانندگان آنها تذکر داده شود و حتی جریمه نیز صورت نگیرد تا راننده نسبت به پرداخت جرایم اقدام کند، امسال نیز به ندرت چنین اتفاقی روی می‌دهد که وسیله‌نقلیه که خانواده در آن حضور دارد، به دلیل جریمه بیش از یک میلیون تومان توقیف شده باشد.

هادیانفر عنوان کرد: این بند مذکور قانونی است و در جلسه زیربنایی هیئت دولت که تقریباً هر دو هفته یک بار تشکیل می‌شود و اصلاحی از مواد آئین‌نامه در آن روی می‌دهد، پیشنهادی مطرح شد و مربوط به ۲۰ تخلف حادثه‌ساز است، یعنی اگر یک وسیله‌نقلیه مبلغی حدود سه تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جریمه داشته باشد توقیف شود.

این مقام انتظامی درباره تردد ترافیک شبانه در ساعت ممنوعیت تردد (۲۱ تا چهار صبح) در برخی از شهرهای قرمز و نارنجی، گفت: در هفته نخست طرح، در شهرهایی مانند تهران و اصفهان از ساعت ۲۱ به بعد شاهد کاهش ۸۵ درصدی تردد بودیم اما در این هفته نسبت به مدت مشابه آن، شاهد افزایش ۱۳ درصدی تردد بودیم یعنی اینکه شاید ساعت ۲۱، زمان مناسبی برای شروع اعمال ممنوعیت تردد شبانه نباشد، بسیاری از مغازه‌داران نیز تا ساعت ۲۰:۳۰ یا ۲۱ باز هستند و آن زمان مغازه خود را می‌بندند.

رئیس پلیس راهور خاطرنشان کرد: به معاون عملیات انسانی وزارت کشور پیشنهاد دادیم که ساعت آغاز اعمال محدودیت تردد شبانه به ساعت ۲۲ تغییر پیدا کند، زیرا مخصوصاً در تهران پیک سنگین ترافیک را از ساعت ۱۸ به بعد شاهد هستیم و مردم قصد دارند سریع‌تر به منازل خود برسند.

نظر شما