شناسهٔ خبر: 167186 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

رشد شدید درآمدها و هزینه‌ها در بودجه ۱۴۰۰/وابستگی به نفت زیاد است

میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: درآمدها و هزینه‌ها در بودجه سال آینده افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد و وابستگی به درآمدهای نفتی هم زیاد است.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: ما انتظار داشتیم در سال آخر دولت، لایحه بودجه یکی از کامل‌ترین بودجه‌ها باشد چرا که معمولاً دولت‌ها در سال آخر بهترین بودجه خود را می‌آورند.

وی در ارزیابی خود از لایحه بودجه سال آینده، افزود: دولت ۷ میلیارد دلار برای یارانه نهاده‌ها گذاشته است که اگر با دلار ۲۰ هزار تومانی محاسبه شود، دولت نزدیک به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته و می‌تواند مبلغ یارانه نقدی هر فرد را به ۲۰۰ هزار تومان برساند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از سوی دیگر آن فسادی که در زنجیره توزیع نهاده‌ها که با قیمت ارز دولتی وارد می‌شود، از بین خواهد رفت.

میرتاج‌الدینی گفت: ما انتظار داشتیم دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ برخی از مشکلات اساسی را حل می‌کرد.  برای مثال درباره حامل‌های انرژی هیچ اقدامی در بودجه صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: قراردادهای تهاتر نفتی در بودجه سال ۹۹ وجود داشت و کمک خوبی برای پروژه‌های عمرانی بود اما در بودجه ۱۴۰۰ حذف شده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: بودجه سال ۱۴۰۰ بسیار مبسوط بسته شده است و ارقام آنچه در بخش درآمدی و چه بخش هزینه‌ای افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه در ظاهر وابستگی بودجه ۱۴۰۰ به نفت ۲۵ درصد است، گفت: اما اگر درآمدهای اوراق سلف نفتی، فرآورده‌های نفتی و امثال آن را حساب کنیم، بیش از ۴۰ درصد از بودجه را شامل می‌شود و می‌توان گفت که بیش از ۴۰ درصد بودجه از محل درآمدهای نفتی است.

نظر شما