شناسهٔ خبر: 167179 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اعتبارات مربوط به حفاظت از دانشمندان هسته‌ای در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ شود

عباسی دوانی رئیس کمیسیون انرژی مجلس بر اختصاص بودجه برای حفاظت از نخبگان، پاسخ به ترورها و ایجاد بازدارندگی در زمینه ترورها در بودجه سال ۱۴۰۰ تاکید کرد.

به گزارش «نماینده» فریدون عباسی دوانی در توضیح ضرورت اختصاص بودجه برای حوزه انرژی هسته‌ای جهت پاسخ به ترورهای هسته‌ای و حفاظت از دانشمندان هسته‌ای، گفت: محافظت از نخبگان به ویژه دانشمندان هسته‌ای و حفاظت از شخصیت‌های علمی در رشته‌های مختلف از ۱۰ سال پیش بعد از شهادت دکتر علیمحمدی در کشور مطرح  شد اما بعد از ترور و شهادت دکتر شهریاری به صورت جدی‌تر، افراد تحت پوشش قرار گرفتند.

رئیس کمیسیون انرژیی مجلس شورای اسلامی افزود: پس از ترور و شهادت دکتر شهریاری قرار شد بودجه‌هایی به این حوزه اختصاص داده شود و مسئولان ذی‌ربط مسئولانه‌تر عمل کنند ولی این کافی نیست زیرا کسری‌های بودجه را به این قسمت هم تعمیم می‌دهند در صورتی که در این حوزه بدون بودجه لازم، نمی‌توان اقدامات لازم را انجام داد.

نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس یازدهم با بیان اینکه دانشمندان نیازمند حفاظت هستند، تصریح کرد: حفاظت از نخبگان و دانشمندان لازم است تا بتوانند خدمات علمی خود را ارائه دهند. بر همین اساس در کمیسیون انرژی پیشنهاد دادیم بودجه مکفی برای حفاظت از نخبگان اختصاص داده شود.

عباسی دوانی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر برای حفاظت از شخصیت‌های علمی کشور لازم است بازدارندگی داشته باشیم و این بازدارندگی بیرون از مرزها باید اتفاق بیفتد. نیروهای امنیتی ما در خارج از کشور و داخل باید تقویت شوند تا اقدامات اذیت‌کننده دشمن را در داخل خنثی کنند البته بُعد بیرونی آن قوی‌تر است و این موضوع دو وجه دارد؛ نخست سازماندهی  مناسب می‌خواهد و دوم به ترکیبی از اقدامات اطلاعاتی، عملیاتی و اقتصادی نیاز دارد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

وی معتقد است: دشمن باید بداند اگر بخواهد عملیاتی را انجام دهد باید از نیروهای بازدارندگی ما عبور کند. یعنی اگر با مواد منفجره با ما برخورد کنند ما متقابلا چند برابر برخورد خواهیم کرد، اگر مقابله به مثل انجام دهیم آنها دیگر اقدام به خربکاری و ترور نخواهند کرد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها ضمن خویشتن داری، انسانی برخورد کرده و نخواسته در مقابل حذف نیروهای علمی اقدامی متقابل انجام دهد، گفت: خویشتن‌داری ما برای رعایت حقوق انسانی بود اما دیگر باید وارد فاز سازماندهی نیروهای داخلی شویم و نخست از نیروهای علمی استفاده می‌کنیم تا به روش علمی وارد میدان شویم زیرا بعد از ترورهای مکرر شهدای علمی، دیگر برای دانشمندان ما قابل قبول نیست که اقدام متقابلی انجام نشود.

عباسی دوانی در ادامه اظهار کرد: طبق دستور رهبر معظم انقلاب عاملین و آمرین باید شناسایی و مجازات شوند، نیروهای علمی نیز به کمک نیروهای عملیاتی و نظامی خواهند رفت تا بازدارندگی را در بیرون از مرزها داشته باشیم.

نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس یازدهم تصریح کرد: سازماندهی برای حفاظت از دانشمندان و بازدارندگی از ترورها باید انجام شود، سازماندهی هم به بودجه و منابع لازم نیاز دارد، سپس با صرف زمان مناسب به نتیجه خواهیم رسید. از هیمن رو پیشنهاد شد تا نمایندگان در کمیسیون تلفیق بودجه موضوع اختصاص بودجه برای بخش نخبگان و حفاظت از نخبگان که شامل حفاظت فیزیکی و بازدارندگی است را پیگیری کنند

نظر شما