شناسهٔ خبر: 167152 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اردوغان پا و گلیمش را درست اندازه بگیرد!

سارا فلاحی نماینده ایلام او اگر کمی تاریخ بخواند، می‌داند این سرزمین در کجای تاریخ ایستاده است.

نماینده/ سارا فلاحی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:«انطباق تهاجمی» الگویی در سیاست خارجی است که بازیگر متناسب با توانایی و امکانات خود تلاش می‌کند محیط اطراف خود را تغییر دهد. اساس این الگو، قدرت است و لازمه اجرای آن عقلانیت. یعنی بازیگر و واحد سیاسی، فهم صحیحی از توانایی و قدرت خود داشته باشد و در این راستا دچار توهم و کج‌فهمی نسبت به توانایی خود نشود چون در آن صورت، اولین اشتباه، آخرین اشتباه آن خواهد بود.

کنش‌ها و واکنش‌های اردوغان، او را در زمره رهبران متوهمی قرار داده است که فهم صحیحی از قدرت واحد سیاسی که رهبری‌اش را به عهده دارد و واحدهای سیاسی رقیبش ندارد؛ بنابراین، این کنش‌ها و واکنش‌ها عمدتا متناقض، فرافکنانه، جاه‌طلبانه و فاقد عقلانیت است. به همین خاطر است که در عین روابط استراتژیک با رژیم صهیونیستی، ادای رهبر مقاومت و حامی فلسطین را درمی‌آورد و یا چون نمی‌تواند استانداردهای لازم را برای الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا فراهم کند، در قرن بیست و یک و در عصری که همه ملت‌ها به خودآگاهی رسیده‌اند و استقلال خود را با خون و ایثار حفظ می‌کنند و در عصر اضمحلال امپراطوری‌های استعمارگر، سیاست احیای امپراطوری عثمانی را در قالب نوعثمانی‌گری در پیش گرفته و در رابطه با قدرت واحد سیاسی خود و توان همسایگانش دچار توهم شده است. گستاخی جاهلانه اردوغان در باکو و خواندن اشعار فولکلوریکی که حتی چرایی سرودنشان و محل و موضع تولد آن‌ها را نمی‌داند، یکی از همین کنش‌های هیجانی و فاقد عقلانیت بود که رهبر به پایان رسیده‌ی ترکیه مرتکب شد.

اردوغان باید به این مهم برسد که ایران با تمام واحدهای سیاسی منطقه و جهان متفاوت است و قدرت منطقه‌ای، توان هسته‌ای، قدرت موشکی، توان علمی و فرهنگی ملت ایران، سدی آهنین است که آرزوهای سیاه رهبران جاهل و متوهم را بر سرشان آوار می‌کند. اگر کمی تاریخ بخواند، می‌داند این سرزمین در کجای تاریخ ایستاده است. اگر کمی دقت کند و عاقبت صدام را با چهل کشور حامی‌اش به خاطر بیاورد، آن‌گاه می‌فهمد بازی با دم شیر عواقب سختی دارد. اگر کمی بیندیشد حتما یادش می‌آید ایران تنها کشوری است که بعد از جنگ جهانی دوم مستقیما پایگاه آمریکا را هدف قرار داده است؛ آمریکایی که اردوغان جرأت چرخاندن توپ سیاست خارج از نظم لیبرال آن را ندارد.

این کاسب کودتا که دستش تا مرفق در خون مردمش است، باید به این فهم برسد در جایگاهی نیست که استقلال و هویت سایر ملت‌ها را به بازی بگیرد. او باید تا پایان عمرش به مردم کشورش پاسخ دهد چرا آزادی و جان و مالشان را اسیر هوس‌های دیکتاتور مآبانه خود نموده و به بهانه کودتا، از حقوق اولیه انسانی ساقطشان کرده است.

به اردوغان سفارش اکید می‌کنیم حتما تاریخ مقاومت مردم ایران را بخواند و یادش بماند ایران زمین، سرزمین اقوام شجاعی است که برای سرزمین‌شان جان می‌دهند و یکپارچگی این سرزمین خط قرمزی است که هر کس از آن عبور کند، مردم ایران برای کوبیدن میخ‌های تابوتش آماده‌اند. اردوغان بیش از آن‌که سریال ببیند، تلاش کند تاریخ واقعی قدرت و فرهنگ همسایگانش، خصوصا ایرانیان را بخواند تا بر کف دست خود و مردمش هزینه‌های گزاف نگذارد.

نظر شما