شناسهٔ خبر: 167146 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تلاش برای توزیع فرصت ‌های تهران در شهرهای اقماری

فخاری رئیس شورای استان تهران گفت: در تلاشیم فرصت‌ های تهران را در شهرهای اقماری توزیع شود و یکی از پیشنهادات در این حوزه استفاده از ظرفیت بازارهای میوه تره بار برای فروش محصولات تولیدی استان است.

به گزارش «نماینده»، الهام فخاری رییس شورای استان تهران در نشست خبری که صبح امروز به منظور ارائه گزارش سه ساله این شورا برگزار شد، گفت: شورای اسلامی استان در دوره پنجم تلاش کرد با وجود گوناگونی سلائق در شهرستان و طیف بندی هایی که وجود داشت به عنوان نهاد مدتی کار نظارتی به درستی پیش ببرد.
وی افزود: تلاش شده صدای واحد و حرکت هماهنگی به گوش برسد که مرهون تلاش ۱۶ عضو شورای استان است.

فخاری گفت: نقش سازمان شهرداری ها بسیار موثر است و تاکید ما این است که نقش این سازمان در توسعه شهرستان تهران پررنگ تر شود.
وی از برگزاری دوره های آموزشی در این دوره خبر داد و گفت:  این شورا ۷۵ دوره آموزشی را به ثمر رسانده است. و برای برگزاری دوره های مشترک دیگری با دانشگاه تهران و علامه طبابایی صحبت شده است.

فخاری گفت:  استان تهران با وجود مسایل پایتخت، نیاز بیشتری دارد که و رویدادهای استارتاپی را  مد نظر قرار دهد.

رییس شورای شهر تهران درخصوص وضعیت نظارتی در این شورا اظهار داشت: جمعیت ۱۰ میلیونی تهران، با ۲۲ منطقه و ۲۱ عضو شورا بسیار سخت است و این یک واقعیت است که نشان می‌دهد در بعد نظارت آنچه باید تحقق یابد باز هم‌نمی شود.

وی تحقق اهداف فرهنگی را نیازمند یک پروتکل نظارتی دانست و گفت: طرح "حریم آثار" می‌تواند به معضلات این حوزه کمک کند.  
فخاری درخصوص طرح های هادی نیز گفت: این طرح به کندی پیش می رود. در حالیکه خط و مرز پروژه ها را  طرح هادی مشخص می‌کند.
وی  درباره تعداد اعضای بازدداشت شده شوراهای شهر و روستاها نیز توضیح داد: 
به نسبت عدد جامعه اعضای استان، تعداد اعضای مساله دار زیاد نیست اما بخشی از رسیدگی ها مربوط به ادوار گذشته بوده است. و بخشی از آنها مربوط به تخلفات شخصی است و باید تفکیک شود.

فخاری گفت: در شوراهای روستایی و بخش به دلیل تاخیر در صدور ابلاغیه مشکلاتی پیش آمد که با پیگیری ها مساله ایجاد شده که خوشبختانه حل شد.

وی درخصوص آلودگی آبهای شهرهای اقماری تهران از ساماندهی وضعیت آب شهرستان پردیس و بومهن خبر داد، که به گفته وی اقدام‌پیشگیرانه در بهبود کیفیت آب است.
فخاری با تاکید بر اینکه در سطح شهر تهران جمع آوری آب‌های سطحی به خوبی توسعه یافته است، اظهار داشت:  اما نگرانی ما مربوط به شهرستان‌های مجاور است که آبهای مدیریت شده شهر تهران در خارج محدوده تهران چه می‌شود.
وی از ایجاد کارگروه ویژه در فصول گذشته در این حوزه را در حوزه سهرستان ها خبر داد و گفت: درباره جمع آوری و مالکیت آب صحبت شده تا در شهرتان قدس، شهریار و بهارستان صحبت شده است.
وی افزود: نقش سازمان همیاری ها در این خصوص پر رنگ است.
رییس شورای استان تهران بودجه این شورا را حداقلی در حد حق جلسه و دبیرخانه ای دانست و گفت: سعی می کنیم از محل های دیگر امورات را بگذرانیم.
وی افزود: بودجه مستقلی برای استان در نطر گرفته نشده است.
رییس شورای استان تهران گفت: توسعه گرمخانه‌ها در شهرهای جنوب و شرقی استان تهران از جمله نیازهای اجتماعی است.

فخاری با اشاره به افزایش هزینه ها برای زندگی در پایتخت و گرایش برای زندگی در شهرهای اقماری و نیاز به توسعه خطوط مترو در شهرهای اقماری ابراز داشت: بودجه توسعه مترو برای شهرهای اقماری رقم پایینی دارد و در حال رایزنی با مجلس در این مساله هستیم.
وی درباره توسعه مترو  گفت: در خط اتصالی اسلامشهر به تهران کلنگ زنی شده و در محورهای دیگر باید دنبال شود اما تا این زمان تا همین حد و مقیاس توانسته ایم پیش ببریم.

فخاری گفت: در تلاشیم فرصت‌های تهران را در شهرهای اقماری توزیع کنیم ویکی از انها استفاده از ظرفیت بازارهای میوه تره بار برای فروش محصولات تولیدی استان لحاظ کنیم.

وی درخصوص ایمن سازی استان تهران در مقابل زلزله  گفت:  ایمن سازی و اقدامات پیشگیرانه و مدیریت بحران را با همکاری یازمان پدافند غیر عامل دنبال کردیم، تا در تصمیم گیری های توسعه ای حساب شده تر عمل شود.
بهزاد درخشان سخنگوی شورای اسلامی استان تهران نیز در این نشست گفت: این شورای فرادست، متشکل از اعضای ۱۶ استان تهران است فعالیت می کند. و تعداد اعضای شورای اسلامی شهر و روستای این استان ۱۵۷۵ نفر است.
وی از جمله اقدامات موثر این شورا را انعقاد تفاهم نامه های متعددی دانست که از جمله آنها با کمیسیون یونسکو، سازمان پدافند، انجمن نطام روانشناسی، و... بوده است. و نشست های متعدد با معاونت های وزارتخانه ها در این دوره برگزار شده است.
درخشان گفت: انتقال آب‌های سطحی تهران از جمله برنامه هایی است که از سیلاب جلوگیری می کند و فرصتی برای حمایت از کشاورزی است.
وی درباره پروژه سه راه شهریار توضیح داد: این پروژه خوب انجام شده و ۱۵ میلیارد طلب دارد و شورای شهر تهران هنوز سهمش را پرداخت نکرده است.

نظر شما