شناسهٔ خبر: 167090 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اصلاح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی اهرمی بزرگ برای حمایت از تولید داخل است

ساداتی نژاد1 رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی اهرمی بزرگ برای حمایت از تولید داخلی محصولات کشاورزی است.

به گزارش «نماینده» سیدجواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص ابلاغ قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی توسط رئیس جمهور، گفت: اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی اهرمی بزرگ برای حمایت از تولید داخلی محصولات کشاورزی است.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی متولی تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی است و بر اساس یکی از بندهای قانون مذکور در سال زراعی جاری نیز این شورا تصمیم‌گیری می‌کند، ادامه داد: تمامی قیمت‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی که توسط شورای اقتصاد تعیین شده باید در نشست شورای قیمت گذاری اصلاح شوند.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی در تولید داخلی محصولات کشاورزی جهش ایجاد کند، عنوان کرد: میزان تولید دانه‌های روغنی در داخل کشور بسیار کم است  و در سال جاری حدود ۳۴۰ هزار تن برداشت شده در حالی که به حدود ۴ و نیم میلیون تن کنجاله سویا نیاز داریم. با توجه به شرایط آب و هوایی کشور می‌توانیم بیش از ۲ میلیون تن سویا در داخل کشور تولید کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از دلایل کم بودن تولید و کشت دانه‌های روغنی در داخل کشور پایین بودن نرخ خرید تضمینی است، گفت: در حال حاضر سویا با قیمت هر کیلوگرم ۱۳ هزار تومان وارد می‌شود اما این محصول را از کشاورزان داخلی حدود ۷ هزار تومان خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی بزرگترین اقدام در راستای تولید نهاده‌های دامی در داخل کشور است، افزود: گندم با قیمت ۷ هزار تومان و اختصاص ارز در شرایط کنونی کشور وارد می‌شود اما تولید داخلی این محصول استراتژیک را با نرخ بسیار پایینی از کشاورزان خریداری می‌کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی با قدرت،  شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی را تشکیل دهد، عنوان کرد: در اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی سیاست اجرایی صادرات و واردات محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده و عملا با اجرای این قانون بخشی از اختیارات  این وزارتخانه بازگردانده می‌شود.

نظر شما