شناسهٔ خبر: 167065 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

هشدار درباره افزایش مسافران حمل و نقل عمومی در پایتخت

امینی نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت تداوم محدودیت‌های مربوط به کرونا در پایتخت گفت: بازگشایی همه مراکز تعطیل و بازگشت کارکنان دستگاه های مختلف به محل کار باعث ترافیک تهران و افزایش سفرها از طریق حمل و نقل عمومی شده است.

به گزارش «نماینده»، ابراهیم نایب رئیس شورای شهر تهران در صحن امروز شورای شهر در مورد محدودیت‌های مربوط به کرونا در پایتخت، اظهار داشت: دولت پس از اتمام محدودیت‌های دو هفته‌ای مربوط به کرونا تقریبا تمامی مراکز تعطیل و میزان دورکاری کارکنان و کارمندان را به حالت قبل برگرداند که ترافیک سنگینی این روزها در سطح شهر ایجاد شده است.

وی  با اشاره به افزایش سفرها از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی طی روزهای اخیر گفت:‌ از تصمیم‌گیرندگان درخواست داریم که تا آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا به نرم جهانی کاهش پیدا نکند محدودیت‌ها را استمرار دهند.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه درباره طرح مصوب مجلس و موضوع مالیات بر ارزش افزوده گفت:‌ اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم که هفته گذشته در مجلس به تصویب رسید در عمل منجر به متزلزل شدن جایگاه شوراها خواهد شد.

امینی گفت: در طرح مصوب مجلس ضمن حذف برخی از مهمترین منابع اخذ عوارض شهرداری‌ها عوارض دریافتی باید به حسابی متمرکز وارد شود که پیش از تصویب این طرح خطرات مهلک آن برای شهرداری‌های کل کشور قابل پیش‌بینی است.

وی بیان داشت: منابع مالیاتی عوارض یا ردیف‌های بودجه‌های مربوط به شهرداری‌ها باید توسط دولت پرداخت می‌شد ولی به دلیل ناتوانی‌های دولت و یا کارشکنی از سوی آن این موضوع انجام نگرفته است.

نایب رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: تجربه تلخ عدم پرداخت سهم دولت از محل ساخت مترو و حمل و نقل درون‌شهری حائز اهمیت است و باید برطرف شود همچنین عدم پرداخت مطالبات شهرداری تهران از محل اوراق مشارکت توسط بانک‌های مختلف را شاهد بوده‌ایم که این موضوعات در کنار پرداخت نامناسب سهم شهرداری‌ها از محل جرائم رانندگی از مصادیق گروگان‌ گرفتن منابع شهر توسط دولت‌های مختلف بوده است.

امینی بیان داشت: نتیجه عدم پرداخت مطالبات شهرداری علاوه بر نقش مخربی که در عدم توسعه متوازن شهرها دارد در شرایطی مانند پاندومی کرونا حادتر می‌شود و این روزها شاهدیم که حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس از مراکز اصلی انتقال و شیوع ویروس کرونا است.

نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: همه می‌دانیم که بخش مهمی از وضعیت نه چندان مناسب مترو  و اتوبوس حاصل سال‌ها عدم پرداخت سهم دولت از ساخت ایستگاه‌ها و خرید اتوبوس بوده است.

وی گفت: عدم تمایل دولت به پرداخت سهم شهرداری‌ها به صورتی بوده که حتی در ماه‌های اخیر که باز هم کرونا گسترش یافته دولت به تعهدات خود عمل نکرده و مجلس که رئیس آن و تعداد دیگر از نمایندگان سابقه فعالیت در حوزه شهری داشته‌اند باید به این موضوعات واقف باشند و بررسی‌های لازم را انجام دهند.

امینی گفت: ‌امیدواریم شورای نگهبان با درایت و آینده‌نگری و عدم تصویب اصلاحات صورت گرفته شهرداری‌ها و میلیون‌ها جمعیت شهرنشین را از خطر تصمیم اخیر مجلس برای کاهش اختیارات شوراها نجات دهد.

نظر شما