شناسهٔ خبر: 167062 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

تخلیه فوری ملک – دستور تخلیه

تخلیه فوری ملک – دستور تخلیه


منظوراز تخلیه یا به تعبیر درست تر تخلیه ید، بیرون کردن و جلوگیری از ادامه تصرف مستأجر در ملک یا مال مورد اجاره است.برای تخلیه یک ملک حسب مورد بسته به نوع ملک و نوع روابط طرفین راه های مختلفی وجود دارد که درادامه به این راه ها اشاره می شود.لازم به ذکر است عنوان تخلیه ید فقط شامل عقد اجاره نیست و به هر دلیلی که شروع تصرف با اذن و رضایت مالک باشد برای جلوگیری از ادامه تصرف، تخلیه یا خالی کردن متصرف از ملک یا مال منظور، باید اقدام به طرح دعوای تخلیه ید نمود.

نکات مهم دستور تخلیه یا تخلیه فوری ملک

1- دستور تخلیه از تأسیسات آخرین قانون راجع به روابط موجر و مستأجر است، یعنی قانون مصوب سال 1376 و آیین نامه اجرایی آن.

2- برای امکان گرفتن دستور تخلیه یا تخلیه فوری چهار شرط باید وجود داشته باشد در غیر این صورت امکان گرفتن دستور تخلیه نیست و خواهان و متقاضی (موجر) باید برای گرفتن حکم تخلیه اقدام نماید.

الف) اجاره نامه کتبی باشد.

ب) در اجاره نامه مبلغ اجاره بها قید شده باشد.

ج) در اجاره نامه مدت قرارداد ذکر شده باشد.

د) اجاره نامه دو شاهد داشته باشد.

3- در صورتی که اجاره نامه عادی باشد و شرایط چهارگانه پیش گفته را داشته باشد متقاضی تخلیه فوری باید برای گرفتن دستور تخلیه به شورای حل اختلاف مراجعه نماید.

4- در صورتی که قرارداد اجاره رسمی باشد موجر و متقاضی دستور تخلیه باید به دفترخانه اسناد رسمی تنظیم کننده سند اجاره مراجعه نماید.

5- در تخلیه فوری با این روش همزمان با صدور دستور تخلیه موجر باید مبلغ قرض الحسنه را به حساب صندوق دادگستری یا اداره اجرای ثبت واریز نماید.

- برای تخلیه فوری در صورتی که موجر مدعی داشتن طلب و به طور کلی مطالباتی از مستأجر باشد می تواند بدون نیاز به طی تشریفات تأمین خواسته و توقیف اموال و صرفاً با تقدیم یک دادخواست مطالبه طلب (اجور معوقه، خسارات وارده بر ملک و سایر هزینه ها) به اندازه طلب خود از پول سپرده شده به صندوق دادگستری توقیف نماید.

7- در شرایط فراگیری بیماری کرونا ( (covid 19مطابق مصوبه ستاد ویژه کرونا تخلیه مستأجر (اعم از دستور تخلیه، تخلیه فوری و یا حکم تخلیه) با محدودیت هایی مواجه شده است.به این معنا که صرف پایان مدت دلیلی برای تخلیه نیست و یا باید مستأجر خود راضی به تخلیه باشد و یا تخلفی نموده باشد (مثل نپرداختن اجاره بها یا انتقال به غیر) در غیر این صورت مستأجر خود بیست و پنج درصد (25%) به مبلغ اجاره و پول پیش اضافه نموده و قرارداد خود به خود تمدید می شود.مطابق همین مصوبه این شرط و حکم تا سه ماه بعد از پایان همه گیری بیماری کرونا ادامه دارد.

8- قرارداد اجاره و رابطه بین موجر و مستأجر بر خلاف باورعمومی قرارداد و رابطه بسیار مهم، دقیق و حساسی است از این رو نظارت یک وکیل دادگستری یا یک فرد با تجربه و متخصص در زمینه تنظیم قرارداد ضرورت دارد.توصیه می شود به فرم های آماده که در بنگاه های معاملات ملکی و توسط افراد کم اطلاع تنظیم می شود اعتماد نکنید.جالب است بدانید که دستمزد یک وکیل برای تنظیم قرارداد از دستمزد یک مشاور املاک یا دلال معاملات ملکی کمتر است!!!!

سایت دفتر وکیل محمدی : https://www.masoudmohamadi.ir/

برچسب‌ها:

نظر شما