شناسهٔ خبر: 167040 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: روابط عمومی برنامه اتم

مدیرکل روابط عمومی سازمان محیط زیست در بازدید از مراحل تولید برنامه تلویزیونی اتم:

«اتم» الگوهای منطبق با فرهنگ ایرانی را شناسایی و تکثیر کند

سپنجی

به گزارش «نماینده»، «امیرعبدالرضا سپنجی» مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بازدید از مراحل تولید این مجموعه، در جریان روند تهیه این برنامه قرار گرفت.

سپنجی پس از تماشای تعدادی از مستندهای تولید شده از کارآفرینان که برای این برنامه ساخته شده، با چند نفر از اتم های شرکت کننده در این برنامه که در حوزه های مختلف از جمله محیط زیست فعالیت می کنند، آشنا شد و گفت: این کار، فوق العاده زیبا، جذاب و ماندگار است و می تواند در سطح بین المللی هم مطرح شود. علاوه بر این، هرکدام از این مستندها یک پایلوت است و این ظرفیت وجود دارد که از هر کدام، یک مستند بلند ساخته شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که بارها گفته شده دولت ها از پس حل تمامی مشکلات برنمی آیند و باید خود مردم به میدان بیایند، افزود: مثلا در کشور پیشرفته ای نظیر آلمان، یک ضرب المثل معروف دارند و می گویند «آلمان را آلمانی ها ساخته اند»، قطعا ایران را هم خود ایرانی ها باید بسازند. در کشورهای پیشرفته دنیا هم، بجز در حوزه های سیاست خارجی و امنیت، در هیچ جا ردپای دولت و حاکمیت را نمی بینید و صرفا در حوزه زیرساخت ها حاکمیت حضور دارد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه تصور کنیم وظیفه دولت است که کلنگ مجموعه ها را بزند، بهره برداری کند، نیروی انسانی استخدام کند و حقوق بدهد، مشکلات کشور را حل نمی کند. ایده های اتم کمک می کند که مردم متوجه شوند خودشان باید کاری کنند و کسی بجز خودشان نمی تواند به آنها کمک کند.

مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، با تاکید بر اینکه اگر اینچنین الگویی جا بیافتد و ماندگار شود برکات زیادی خواهد داشت، افزود: به عوامل برنامه اتم، دستمریزاد می گویم و امیدوارم بتوانید برای این کار الگوسازی کنید و تنها به یک برنامه در طول سال اکتفا نکنید. برای اینکه تلاشی که انجام شده به ثمر برسد باید این الگوها تکثیر شوند. یعنی اگر در یک جای کشور، الگویی برای حل فلان مشکل ایجاد شده و موفق بوده، باید تلاش کرد که این الگو در نقاط دیگر کشور هم شناخته و استفاده شود.

این استاد دانشگاه گفت: مزیت خاص برنامه اتم این است که کاری کیفی است، یعنی با پرسشنامه به پاسخ نرسیدید، بلکه الگوها کاملا کیفی و عینی هستند. حتی این الگوها قابلیت این را دارند که کار پژوهشی و پایان نامه بر روی آنها انجام شود. ضمن اینکه، لازم است الگوهایی که با فرهنگ ایرانی سازگار هستند، ثبت شوند.

امیرعبدالرضا سپنجی ادامه داد: یک نکته دیگر، مکتوب کردن این الگوها است که انتشار هفته‌نامه می تواند در همین مسیر باشد. وی افزود: فرمول هایی را که برای حل مشکلات کشور استخراج کردید، اگر مکتوب شود در سالهای آینده نیز نسل های بعدی می توانند از آن ها استفاده کنند.

گفتنی است برنامه تلویزیونی اتم با حمایت بنیاد نوآوری‌های اجتماعی و همکاری معاونت استان‌های صداوسیما و با هدف شناسایی و معرفی الگوها و تجربه‌های موفق مردمی درحال تهیه است. مهم‌ترین ویژگی این برنامه هم آن است که در هر برنامه، حل یک مسئله یا مشکل با محوریت خلاقیت و مشارکت مردم مطرح می شود.‌ این فعالیت ها نیز در هر زمینه ای، از جمله: سبک زندگی، محیط‌زیست، سلامت، اشتغال یا هر حوزه دیگری می تواند باشد. این مسابقه تلویزیونی در دو سطح استانی و ملی طراحی شده که در مرحله اول، ۱۰ اتم برتر هر استان به رقابت می‌پردازند و بطور همزمان از تمامی شبکه‌های استانی پخش خواهد شد. در مرحله ملی نیز که از شبکه دوم سیما پخش می شود، ۳۱ اتم برگزیده (اتم برتر هر استان که با آرای مردم انتخاب شده اند) شرکت کنندگان این رقابت خواهند بود تا سه اتم برتر این مسابقه شناخته شوند.

نظر شما