شناسهٔ خبر: 167033 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

با اجرای قانون «لغو تحریم‌ها» بهبود وضعیت معیشتی مردم در میان‌مدت ملموس خواهد بود

شجاعی نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: گرچه در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تمرکز بر مسائل هسته‌ای و بانکی است، اما هدف اصلی بهبود وضعیت معیشتی مردم است که آثار آن در میان مدت ملموس خواهد بود.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام حسن شجاعی نماینده مردم ابهر و خرمدره در مجلس شورای اسلامی، گفت: ما طی سال‌های گذشته از زمان اجرای برجام تاکنون شاهد این بودیم که این توافق به یک جاده یک طرفه تبدیل شده بود.

وی افزود: در این سال‌ها علیرغم اجرای تعهدات مندرج در این قرارداد از سوی جمهوری اسلامی ایران طرف‌های مقابل به هیچ یک از تعهداتشان درباره لغو تحریم‌های بانکی و... عمل نکردند.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به مصوبه مجلس درباره اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اظهار داشت: مجلس در این مصوبه خود به دنبال آن است که این جاده یک طرفه در برجام را به یک جاده دوطرفه تبدیل کند و آنها را وادار به انجام تعهداتشان کند.

شجاعی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در کنار انجام یک طرفه تعهدات از سوی ایران ما شاهد رفتار انفعالی دولت در قبال عدم انجام تعهدات از سوی غربی‌ها بودیم که هدف دوم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تغییر این رویکرد منفعلانه به یک رویکرد فعال و ایستادگی در برابر دشمنان است.

وی افزود: اگرچه در مصوبه مجلس مسائل هسته‌ای و بانکی پرداخته شده، اما هدف اصلی آن بهبود وضعیت معیشت مردم است که با اجرای این قانون در میان مدت اثرات مثبت آن مشهود و ملموس خواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: عدم اجرای درست برجام و عدم اجرای تعهدات طرف مقابل در این توافق‌نامه باعث شد تا فشارهای اقتصادی زیادی به مردم تحمیل شود و معیشت آنها را تحت تأثیر خود قرار دهد. به همین سبب مجلس ضرورت دانست تا این مصوبه را بگذراند تا با موضع انقلابی و ایستادگی در برابر غرب، از منافع ملت صیانت کند و اجازه ندهد که آنها با این رفتارشان موجب اعمال فشار بیش از این به ملت ایران شود.

شجاعی خاطرنشان کرد: در این قانون آمده که غنی‌سازی اورانیوم با  غنای ۲۰ درصد برای تأمین نیازهای کشور باید از سر گرفته شود و تعداد سانتریفیوژها در نسل‌های مختلف باید افزایش پیدا کند.

وی افزود: از سوی دیگر به طرف غربی هشدار داده شده تا در صورتی که تعهدات برجامی خود را پس از لازم الاجرا شدن این قانون اجرایی نکند، ایران اجرای پروتکل الحاقی را لغو خواهد کرد و بازرسان آژانس دیگر نخواهند توانست به مراکز هسته‌ای و نظامی ما دسترسی داشته باشند.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: متأسفانه در جریان بازرسی بازرسان آژانس در جریان اجرای پروتکل الحاقی از مراکز هسته‌ای و نظامی کشورمان اطلاعاتی به خارج از کشور منتقل شد و در اختیار دشمنان ما قرار گرفت و با وجود توصیه کارشناسان و دلسوزان برای جلوگیری از بازرسی بازرسان آژانس از برخی مراکز نظامی و هسته‌ای، این بازرسی‌ها انجام شد و همان طور که گفتم اطلاعاتی از این بازرسان در اختیار دشمنان ما قرار گرفت.

 طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها هفته گذشته در مجلس به تصویب رسید و شورای نگهبان پس از رفع ایرادات آن را تأیید کرد و این مصوبه برای اجرا از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ شد.

نظر شما